1 134 läst ·
30 svar
1k läst
30 svar
Dåligt vattentryck i villan och söker en VVS-montör / rörmokare/ råd
Du har inge tryckregulator på inkommande vatten ? (sänker trycket från den kommunala matningen om man tex. bor låglänt och trycket blir för högt i ledningen utan en sådan) - de kan sätta igen sig med dåligt flöde och ofta är det kommunens del att fixa.
har bott i ett hyreshus med sådan och det tog ganska lång tid med dålig vattenflöde innan man insåg att en sådan existerade och också började vara felaktig.
har bott i ett hyreshus med sådan och det tog ganska lång tid med dålig vattenflöde innan man insåg att en sådan existerade och också började vara felaktig.
Nej, inte om man mäter statiskt tryck, då kan man ju ha ett kapillärrör till manometern. Finfint tryck men inget flöde. Man kan dock använda den för att mäta dynamiskt tryck, t.ex. just genom att öppna ett tappställe och se hur mycket tryckfel man får. Det är nästa steg, efter hinken.T Thomas_Blekinge skrev:
Det absolut vanligaste problemet om det är lågt tryck på ett ställe i huset är att silen i kranen har satt igen. Lösningen är att lossa alla silar och se om det kommer ut skräp någonstans.
Är det lågt tryck i hela huset beror det oftast på två saker, antingen samma som ovan, fast skräpet sitter i silen som finns i vattenmätaren eller att någon ventil är stängd. Antingen servisventilen ute i gatan eller någon av de två ventilerna framför eller efter vattenmätaren. Vad sitter det för ventiler hos dig? Kilslidsventil eller kulventil? Kolla även så att du inte har någon annan ventil som står halvstängd.
Vattenledningen som kommer in från gatan, är den av plast eller galvade rör (metall)?
Är det galvade rör brukar de sätta igen med tiden och behöver då bytas för att få bättre flöde och tryck.
Hjälper inte ovanstående kan man ta kontakt med kommunen och fråga vilket tryck man kan förvänta sig och sedan mäta det med en manometer. Är det gamla ledningar kan dag vara en läcka ute i marken som gör att du får dåligt tryck.
Är det lågt tryck i hela huset beror det oftast på två saker, antingen samma som ovan, fast skräpet sitter i silen som finns i vattenmätaren eller att någon ventil är stängd. Antingen servisventilen ute i gatan eller någon av de två ventilerna framför eller efter vattenmätaren. Vad sitter det för ventiler hos dig? Kilslidsventil eller kulventil? Kolla även så att du inte har någon annan ventil som står halvstängd.
Vattenledningen som kommer in från gatan, är den av plast eller galvade rör (metall)?
Är det galvade rör brukar de sätta igen med tiden och behöver då bytas för att få bättre flöde och tryck.
Hjälper inte ovanstående kan man ta kontakt med kommunen och fråga vilket tryck man kan förvänta sig och sedan mäta det med en manometer. Är det gamla ledningar kan dag vara en läcka ute i marken som gör att du får dåligt tryck.
Tack så mycket för ditt svarN NoOne2k skrev:Det absolut vanligaste problemet om det är lågt tryck på ett ställe i huset är att silen i kranen har satt igen. Lösningen är att lossa alla silar och se om det kommer ut skräp någonstans.
Jag ska lyssna på ditt råd och göra som du råder mig till då jag inte förstår vad för ventiler jag har och var de sitter (kilslidsventil eller kulventil) och överhuvudtaget är dålig i ämnet
Hälsningar
Hej tommib,tommib skrev:
Du ställde flera frågor tidigare också ser jag
Tack för det. Behöver lite hjälp och försöker göra ngt i grunden och inte behöva använda kompressor längre.
Hur snabbt kan jag fylla en 10L hink vet jag inte men ska kolla ikväll när jag kommer hem
Var ska jag fylla i det?Toallet,kök?
Jag har idag ringt till kommunen som hänvisade mig till Stockholms Vatten där de säger att de inte vet hur många bar det ska vara hos oss då det kan vara olika.
Vad jag kan minnas så har det alltid varit på detta sätt alltså dålig tryck sedan vi byggde huset och flyttade in 2018 alltså inte nytillkommet
Du frågade vad vi gjorde med en "Grundfos kompressor".Vi installerade den coh den kopplades in av vvs montör. Varför gick den sönder hela tiden vet jag inte men vi kom fram till att den produkten inte duger och jag ska faktiskt få återbetalning med hela beloppet på det sista Grundfos kompressor jag köpte via Ahlsell.
Det handlar om ca 6500 kr. Det är en sådan https://www.amazon.se/Grundfos-kompressor-SCALA2-GRUNDFOS-93013252/dp/B0DT18LF1B
Hälsningar
Men varför sattes den in? För att det var dåligt tryck/ flöde på vattnet? Då har du ju haft en rörmockare där som satte in den, vad sa han? Han måste ju gett någon förklaring varför den sattes in å andra möjligheter hade uteslutis för att få mer tryck/ flödeM Marko9911 skrev:Du frågade vad vi gjorde med en "Grundfos kompressor".Vi installerade den coh den kopplades in av vvs montör. Varför gick den sönder hela tiden vet jag inte men vi kom fram till att den produkten inte duger och jag ska faktiskt få återbetalning med hela beloppet på det sista Grundfos kompressor jag köpte via Ahlsell.
Det handlar om ca 6500 kr. Det är en sådan [länk]
Hälsningar
En sån Grundfos "kompressor" är en -tryckstegringspump- för bl a vatten. Låter ganska troligt att det är trycket på inkommande vatten som är lågt, som röris försökt lösa med tryckstegringspumpen.M Marko9911 skrev:Hej tommib,
Tack för det. Behöver lite hjälp och försöker göra ngt i grunden och inte behöva använda kompressor längre.
Hur snabbt kan jag fylla en 10L hink vet jag inte men ska kolla ikväll när jag kommer hem
Jag har idag ringt till kommunen som hänvisade mig till Stockholms Vatten där de säger att de inte vet hur många bar det ska vara hos oss då det kan vara olika.
Vad jag kan minnas så har det alltid varit på detta sätt alltså dålig tryck sedan vi byggde huset och flyttade in 2018 alltså inte nytillkommet
Du frågade vad vi gjorde med en "Grundfos kompressor".Vi installerade den coh den kopplades in av vvs montör. Varför gick den sönder hela tiden vet jag inte men vi kom fram till att den produkten inte duger och jag ska faktiskt få återbetalning med hela beloppet på det sista Grundfos kompressor jag köpte via Ahlsell.
Hälsningar
Jag skulle börja med att plocka bort mätaren och kolla trycket innan den.
Då får man snabbt reda på vilken sida av mätaren felet finns!
Vad gäller krantyper. En "giljotinventil" har vanligtvis ratt som behöver snurras flera varv mellan helt öppen och helt stängd.
"Kulkikventilen" har vanligtvis ett handtag som kan vridas 90 grader.
Hej Vector,V Vector skrev:
Det stämmer. Det var dåligt tryck/ flöde på vattnet
Det var rörmockarens förslag att sätta in denna kompressor
Han kollade ventiler runt huset och i huset lite gran,krannar men kom fram till att det här var en bra idé
Jag gick på det då jag själv är okunnig
Nu vill helst att det ska utredas så att jag förstår och kan eventuellt gå till källan med det här coh göra mera rätt.
Trevlig kväll
Jag tycker att du ska felanmäla din vattenservis till Stockholm vatten. Det låter ju väldigt mycket som att problemet är på deras sida. Om alla grannar har bra tryck är det rimligen inte i gatan felet ligger.M Marko9911 skrev:Hej tommib,
Hälsningar
En brasklapp är att du sannolikt äger servisledningen från anslutningspunkt till mätare, är felet där är det du som får betala.
Om det alltid har varit dåligt bör det också anmälas till byggaren, det borde vara 10 år garanti. Å andra sidan kommer de säkert påpeka att du inte anmält felet tillräckligt snabbt.
Tacktommib skrev:
Jag tycker att du ska felanmäla din vattenservis till Stockholm vatten. Det låter ju väldigt mycket som att problemet är på deras sida. Om alla grannar har bra tryck är det rimligen inte i gatan felet ligger.
En brasklapp är att du sannolikt äger servisledningen från anslutningspunkt till mätare, är felet där är det du som får betala.
Om det alltid har varit dåligt bör det också anmälas till byggaren, det borde vara 10 år garanti. Å andra sidan kommer de säkert påpeka att du inte anmält felet tillräckligt snabbt.
vad är vattenservis? Menar du VVS montör som installerade kompressor?
Kan man hitta propp i ledningar fram till huset och eller i huset? Kan man röntga på ngt sätt eller skicka in ngn kamera genom ledningar
Trevlig kväll