Jag vill minnas att temperaturen på VV började sjunka redan efter några veckor. I min dåvarande panna var värmeväxlaren en spiral med kopparrör som satt monterad i det vatten värms upp för radiatorerna. Pannan var från 1978. Jag märkte problemet genom att temperaturen på VV sjönk väldigt snabbt t ex när man duschade. Eftersom du har dåligt tryck på VV känns det som om det är något annat som spökar. Kring blandningsventilen sitter också backventiler, oftast monterade inne i röret så de syns inte utifrån, s k patrontyp. Det kan vara en sådan som hängt upp sig eller så har blandningsventilen hängt upp sig eller blivit igensatt. Jag tycker du ska börja i den ändan.

Kalkavlagringarna som uppstod i min värmeväxlare var bara någon mm tjock, men det gör en hel del på VV temperaturen.

Det finns andra typer av värmeväxlare också som sitter inne i pannan men är helt åtkomliga för utbyte och service.
 
Patrick E skrev:
Jag vill minnas att temperaturen på VV började sjunka redan efter några veckor. I min dåvarande panna var värmeväxlaren en spiral med kopparrör som satt monterad i det vatten värms upp för radiatorerna. Pannan var från 1978. Jag märkte problemet genom att temperaturen på VV sjönk väldigt snabbt t ex när man duschade. Eftersom du har dåligt tryck på VV känns det som om det är något annat som spökar. Kring blandningsventilen sitter också backventiler, oftast monterade inne i röret så de syns inte utifrån, s k patrontyp. Det kan vara en sådan som hängt upp sig eller så har blandningsventilen hängt upp sig eller blivit igensatt. Jag tycker du ska börja i den ändan.

Kalkavlagringarna som uppstod i min värmeväxlare var bara någon mm tjock, men det gör en hel del på VV temperaturen.

Det finns andra typer av värmeväxlare också som sitter inne i pannan men är helt åtkomliga för utbyte och service.
Ja, jag har som sagt inget problem med själva temperaturen. Den lilla mängd varmvatten som faktiskt kommer ut är varmt och skönt, så just det bekymret slipper jag åtminstone för tillfället.

Stort tack för alla svar och tankar! Mycket lärorikt för en novis.
 
Jag får sämre tryck i mitt vatten ung. vart annat år. I mitt fatt är det så att silen i munstycket till kranarna blir igensatta. Bara att skruva loss och rensa. Kanske värt att kolla.
 
håkanrune skrev:
Jag får sämre tryck i mitt vatten ung. vart annat år. I mitt fatt är det så att silen i munstycket till kranarna blir igensatta. Bara att skruva loss och rensa. Kanske värt att kolla.
Jag har skruvat isär kranen i duschen i jakt på en sån sil, men hittade ingen. Kan de sitta på olika ställen?
 
leversnitt skrev:
Pannan är väl förmodligen runt 20 år, så på sikt kommer den väl att behöva bytas ut ändå, men då kan den kanske få gå sönder och slitas ut lite mer ordentligt först. :)
Bortsett från övriga förslag om filter, blandningsventiler mm som är helt relevanta så måste jag ge dig en tankeställare betr. din panna.
20 år gammal - hur lång livslängd tror du den rimligen bör ha?

Under vintermånaderna så belastas panna termiskt mer än andra årstider. Det är rimligt att anta att chansen att pannan "pajar" en vinter är större än övriga tider på året.

Hur kul är det att ha ett icke fungerande värmesystem en kall vinterdag?
Rimligen är det inte så att någon kommer och installerar en ny inom "timmar" är osannolik. Du får kanske vänta "veckor".

Tänk dig för innan du använder pannan tills den drar sin sista suck. :x
 
roland53 skrev:
Bortsett från övriga förslag om filter, blandningsventiler mm som är helt relevanta så måste jag ge dig en tankeställare betr. din panna.
20 år gammal - hur lång livslängd tror du den rimligen bör ha?

Under vintermånaderna så belastas panna termiskt mer än andra årstider. Det är rimligt att anta att chansen att pannan "pajar" en vinter är större än övriga tider på året.

Hur kul är det att ha ett icke fungerande värmesystem en kall vinterdag?
Rimligen är det inte så att någon kommer och installerar en ny inom "timmar" är osannolik. Du får kanske vänta "veckor".

Tänk dig för innan du använder pannan tills den drar sin sista suck. :x
Eftersom jag är en novis på området så är mitt svar: ingen aning.

Hur länge brukar en värmepanna hålla?
 
leversnitt skrev:
Eftersom jag är en novis på området så är mitt svar: ingen aning.

Hur länge brukar en värmepanna hålla?
Jag vet inte heller. :D Detta beror ju mycket på hur den är uppbyggd. Svetsad, gjuten tex.

Men om det nu visar sig att pannans värmeväxlare är igensatt så kanske detta är ett incitament att tänka nyinköp, men rådfråga minst 2-3 olika rörfirmor om deras synpunkter om beräknad återstående livstid och ta in priser från lika många när det är dax att byta.
 
roland53 skrev:
Hur kul är det att ha ett icke fungerande värmesystem en kall vinterdag?
Du har kanske någon back-up i form av elvärme patron el. likn. ?

I så fall är ju inte ett haveri inte så akut, Men om du har en back-up så är det kanske skäl att kolla upp så detta system klarar uppvärmningen en kall vinterdag.
 
roland53 skrev:
Du har kanske någon back-up i form av elvärme patron el. likn. ?

I så fall är ju inte ett haveri inte så akut, Men om du har en back-up så är det kanske skäl att kolla upp så detta system klarar uppvärmningen en kall vinterdag.
Det finns elpatroner på pannan, men det kanske inte hjälper så mycket om själva pannan går sönder. Får prata med rörmokaren som kommer hit på fredag helt enkelt.
 
Bara en följdfråga som förmodligen är svår att svara på. Värmen i huset fungerar fortfarande utan större problem. Nu vet jag inte hur vattentrycket påverkar den slingan, men det känns som att det går ganska fort när man höjer värmen på termostaten. Med det sipprande varmvattnet i våra kranar tycker jag det borde ta längre tid.

Använder inte värmesystemet värmeväxlaren?
 
Tappvarmvattnet blandas aldrig med radiatorsystemets vatten. Däremot så kan det gå (som jag tror är i ditt fall) en rörslinga i pannan där tappvarmvattnet är på insidan och omgiven av radiatorvatten på utsidan. Allt detta inbyggt i pannan.
Detta innebär ju att tappvarmvatten indirekt uppvärms via radiatorvattnet.

Eventuell kalk i tappvarmvattnet utfälls vid ca 60-70 gr och sätter sig på rörens insida. Detta kan vara en orsak till ditt dåliga flöde. Kalken är ju också en "isolering" vilket försvårar överföringen av värme till tappvarmvattnet.

Du indikerade att temperaturen är bra men flödet är dåligt. Det kan vara ett tecken på dålig öppen area i röret. = igenkalkning, men övriga orsaker som nämts i tråden kan vara värda att undersöka.
En liten mängd vatten värms ju fortare men som sagt flödet blir ju inte bättre för det.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Tappvarmvattnet blandas aldrig med radiatorsystemets vatten. Däremot så kan det gå (som jag tror är i ditt fall) en rörslinga i pannan där tappvarmvattnet är på insidan och omgiven av radiatorvatten på utsidan. Allt detta inbyggt i pannan.
Detta innebär ju att tappvarmvatten indirekt uppvärms via radiatorvattnet.

Eventuell kalk i tappvarmvattnet utfälls vid ca 60-70 gr och sätter sig på rörens insida. Detta kan vara en orsak till ditt dåliga flöde. Kalken är ju också en "isolering" vilket försvårar överföringen av värme till tappvarmvattnet.

Du indikerade att temperaturen är bra men flödet är dåligt. Det kan vara ett tecken på dålig öppen area i röret. = igenkalkning, men övriga orsaker som nämts i tråden kan vara värda att undersöka.
En liten mängd vatten värms ju fortare men som sagt flödet blir ju inte bättre för det.
Ja, jag ser ju att det är två olika varmvattenledningar ut ur pannan för radiatorsystemet och tappvarmvattnet så jag misstänkte att det var så, men det är lika bra att fråga. :)
 
borttaget
 
Hej,om Du är lite händig eller känner ngn som kan hjälpa Dig så prova avkalka värmeväxlaren eller vv slingan med 24% ättika eller annan syra,har hört att t.o.m. rörisar i vissa fall avkalkar,kostar ju inte så mycket och köper lite tid,men som andra sagt kanske bäst köpa ny panna om den är på upphällningen.
 
sagan1 skrev:
Hej,om Du är lite händig eller känner ngn som kan hjälpa Dig så prova avkalka värmeväxlaren eller vv slingan med 24% ättika eller annan syra,har hört att t.o.m. rörisar i vissa fall avkalkar,kostar ju inte så mycket och köper lite tid,men som andra sagt kanske bäst köpa ny panna om den är på upphällningen.
Jag är nog inte så pass händig att jag vågar mig på något sånt själv, men kanske kan rörmokaren hjälpa till med det.

För att jag ska förstå det här lite bättre, varför skulle någon igenkalkad del i pannan vara ett tecken på att pannan börjar bli dålig? Jag säger inte att det är fel på något vis, försöker bara sätta mig in i hur det här fungerar. För mig som novis så låter ett igenkalkat rör på en plats med väldigt kalkrikt vatten som ett underhållsbekymmer, typ som stopp i avloppet pga en massa fett som satt igen rören, och inte som något fel på själva pannan. Borde en ny och "hel" panna klara av kalkrikt vatten utan problem eller?

Tack alla som har tålamod med mina frågor! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.