11 796 läst ·
57 svar
12k läst
57 svar
Dåligt utfört jobb - har jag rätt till ersättning/omlackering ?
Är det rätt att man bara får 1 vecka på sig att betala?
Man vill ju inte riskera att få påminnelseavgift bara för att man vill ha en mer utförlig redovisning på vad allt kostat innan man betalar :S
Sen undrar jag om momsen ska läggas på hela slutnotan dvs även kakel som köptes på Bauhaus (tar firmor ut en extra moms på sådant? för momsen på kakel/färg osv tar väl affären också när hantverkaren köper den? - eller?)
Bifogar bilder på räkningen/redovisningen (har även gjort detta i en annan diskussion men tyckte i efterhand att det var bättre att lägga upp en helt ny istället)
Man vill ju inte riskera att få påminnelseavgift bara för att man vill ha en mer utförlig redovisning på vad allt kostat innan man betalar :S
Sen undrar jag om momsen ska läggas på hela slutnotan dvs även kakel som köptes på Bauhaus (tar firmor ut en extra moms på sådant? för momsen på kakel/färg osv tar väl affären också när hantverkaren köper den? - eller?)
Bifogar bilder på räkningen/redovisningen (har även gjort detta i en annan diskussion men tyckte i efterhand att det var bättre att lägga upp en helt ny istället)
Förfallodag på fakturan får man väl ha vilken man vill antar jag men personligen tycker jag 10 dagar är snålt. En seriös hantverkare har säkert längre kredit hos bygghandeln än så. Men det är nåt som ni ska komma överens om innan ni beställer jobbet.
Hantverkaren köper nog utan moms om jag uppfattat systemet rätt, för någon extra moms finns inte.
Hantverkaren köper nog utan moms om jag uppfattat systemet rätt, för någon extra moms finns inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Moms på material brukar redovisas så. Firman sätter upp materialkostnaden utan moms, och lägger sedan på moms på alltihop.
Nu kan vi iofs. inte se underlag här på vad materialkostnaden faktiskt är.
Nu kan vi iofs. inte se underlag här på vad materialkostnaden faktiskt är.
Vi fick räkningen i brevlådan igår så det är 1 vecka vi fick på oss att betala :|
Vi blev lovade att få alla kvitton på allt som inhandlades men det måste vi visst påminna dem om
Det hade bara varit jäkligt surt om de lägger på en påminnelseavgift innan vi fått hem kvittona + redovisning på allt de använt.
Trodde att det var enligt lag att man fick en månad på sig att betala :O
Datumen på fakturan stämmer inte heller, sista gången de var här och jobbade var den 29 Mars (jobbet tog ca 1,5 månader längre än vad de sa till oss att det skulle ta q(;^
p ) + Det är inte enligt offerten, de avsade sig att fixa våra köksluckor (efter att de hade misslyckats totalt med att renovera dem q(;^
p de drog av den summan som det skulle kosta att slipa och sprutmåla dem, surt ändå för vi måste hitta nån annan som tar över det jobbet
)
Vi blev lovade att få alla kvitton på allt som inhandlades men det måste vi visst påminna dem om
Trodde att det var enligt lag att man fick en månad på sig att betala :O
Datumen på fakturan stämmer inte heller, sista gången de var här och jobbade var den 29 Mars (jobbet tog ca 1,5 månader längre än vad de sa till oss att det skulle ta q(;^
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Priset på kaklet stämde det med fakturan? Dvs priset på kaklet skall vara 0,8 x kakelpriset vilket gör priset ex moms som du skall se på raderna i fakturan, i slutet av fakturan läggs momsen på vilket blir 0,8 X kakelpriset X 1,25 = skall vara samma som på Baushause.rödtoppen skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Det är kluddigt, be att få fakturan utan förhand ändrat datum, är inte accp. att ändra för hand. Hör med skattemyndigheten om de accepterar det! Vad har ni avtalat för betalningstid tidigare?rödtoppen skrev:Är det rätt att man bara får 1 vecka på sig att betala?
Bestrid fakturan skriftligen och hänvisa till den utlovade specifikation som du inte har fått. Skiv att inte fakturan kommer att betalas förrän du erhållit och godkänt specifikationen.
Redigerat:
Allt skulle betalas när de var färdiga så egentligen är det inte ngt problem med att vi fick en vecka på oss att betala, däremot är jag inte så road av att kanske få nån påminnelseavgift för att jag först vill kontrollera kvitton och specifikation (som vi faktiskt blev lovade att få) :|HEM2121 skrev:Det är kluddigt, be att få fakturan utan förhand ändrat datum, är inte accp. att ändra för hand. Hör med skattemyndigheten om de accepterar det! Vad har ni avtalat för betalningstid tidigare?
Bestrid fakturan skriftligen och hänvisa till den utlovade specifikation som du inte har fått. Skiv att inte fakturan kommer att betalas förrän du erhållit och godkänt specifikationen.
Jag mailade företaget i går (Söndags) och om jag inte fått något svar till på Onsdag så får jag ringa upp dem istället...
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Vad har du för typ av avtal med firman? Är det fastpris? I så fall så skall ju det fasta priset betalas oavsett vilka kostnader firman har haft eller inte haft.
Edit: Läste just lite längre upp i tråden at tdu hade rörligt pris på material. Självklart skall du få detaljerat underlag då på materialet, innan du betalar.
Edit: Läste just lite längre upp i tråden at tdu hade rörligt pris på material. Självklart skall du få detaljerat underlag då på materialet, innan du betalar.
Redigerat:
Klicka här för att svara