Hej!

har egen brunn med hydrofor. Sista dygnet har trycket på endast varmvattnet sjunkit rejält sista dygnet, kallvattnet är som vanligt. Beredaren är 200 liter, eluppvärmd. Vad kan problemet vara? Hur bör jag felsöka? Så här ser det ut under, om det ger något:
Inställning av vattenanslutningar under en varmvattenberedare med rörkopplingar och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
När alla kranar är stängda ger ju hydroforen samma statiska tryck på både varm och kallvatten på alla tappställen eftersom allt sitter ihop.
Men eftersom du skriver att det är bara varmvatten och i alla tappställen så måste det ju rimligtvis vara skräp som sätter igen och ger dynamiskt tryckfall någonstans efter hydroforen men innan varmvattenstammen delar sig.

Du ser ju ut att ha en blandningsventil som blandar in kallvatten i det varma. Om du tillfälligt minskar temperaturen där så borde följande gälla:
bättre vv-tryck= igensättning inne i beredaren
ingen skillnad= stoppet sitter efter blandningsventilen
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
P proffsrik skrev:
När alla kranar är stängda ger ju hydroforen samma statiska tryck på både varm och kallvatten på alla tappställen eftersom allt sitter ihop.
Men eftersom du skriver att det är bara varmvatten och i alla tappställen så måste det ju rimligtvis vara skräp som sätter igen och ger dynamiskt tryckfall någonstans efter hydroforen men innan varmvattenstammen delar sig.

Du ser ju ut att ha en blandningsventil som blandar in kallvatten i det varma. Om du tillfälligt minskar temperaturen där så borde följande gälla:
bättre vv-tryck= igensättning inne i beredaren
ingen skillnad= stoppet sitter efter blandningsventilen
testade det, fortfarande samma dåliga tryck. Det innebär ju att en ny fräsch vattenberedare inte skulle göra någon skillnad. Trist!
 
Ja, eller så är det bra att slippa byta.
det ser ju ut att gå att koppla loss efter blandningsventilen för att testa trycket/flödet där.
Någonstans är det ju smuts i rören. Kökskranen brukar ju ha ett filter i strålsamlaren. Där är det ju lätt att kolla om det verkar vara smuts
 
P proffsrik skrev:
Ja, eller så är det bra att slippa byta.
det ser ju ut att gå att koppla loss efter blandningsventilen för att testa trycket/flödet där.
Någonstans är det ju smuts i rören. Kökskranen brukar ju ha ett filter i strålsamlaren. Där är det ju lätt att kolla om det verkar vara smuts
ja alltså det är mycket järn i vattnet. Har inget filter..
så egentligen känns det som att jag bör sätta in ett filter, byta VVB, och byta varmvattenledning efter VVB. Total stamrenovering känns det inte ekonomiskt läge för ;) tack för svaren hittills!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.