Byggahus.se
Vi har köpt ett hus som används nu som fritidshus av oss. När vi kom tillbaka efter att ha varit hemma i två veckor så var vattentrycket väldigt lågt. Dessutom är vattnet lite gult och luktar metalliskt. Vi har egen (troligtvis grävd) brunn och en hydroforpump från Jula. Vattentrycket i diskmaskinen och duschen verkar funka bra, men de vanliga kranarna har knappt nåt tryck alls.

Har googlat sönder internet men eftersom jag kan exakt noll om detta så fattar jag inte vad jag ska göra. Någon som vill hjälpa en noob som bott i hyreslägenhet hela livet och inte ens visste vad en hydroforpump var för några månader sen? En steg för steg guide hade uppskattats 🙈
 
  • Röd vattenpump och expanssionskärl i betongrum, sladdar, rör, blå hink på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer på röd tank, metallslang, mäts värden, industriell utrustning, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydroforpump från MEEC TOOLS. Tekniska specifikationer synliga. Använd i vattenförsörjningssystem. Röd och svart. Märkt CE.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att kolla vilka till-och frånslagstryck du har inställt. Öppna en kallvattenkran lite och se på manometern när pumpen startar respektive stänger av sig. Justera med inställningarna i "tryckvakten" ( skruvar i den tryckstyrda strömbrytaren). Stäng sedan av elen till pumpen och tappa kallvatten tills det tar slut. Pumpa luft i luftnippeln på tanken till c:a 0,8 × tillslagstrycket. Slå på elen igen.
Kolla även om det behöver rensas några silar vid tappställena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.