Har sedan strax före jul fått dåligt tryck i kranen, den maxar på 2 bar. Samma dag som detta noterades så har även vvc pumpen börjat göra ett "plaskande" ljud.

Har fyllt på med tryck i hydropress samt skruvat upp igångaättningstrycket på tryckströmbrytaren ifrån 2.5 till 3.5 bar. Detta har dock inte gjort någon skillnad. Jag öppnade till brunnen och det låter svagt ljud som att pumpen går hela tiden.

Är det pumpen i brunnen som är kass eller tryckatrömbrytaren ellrr vad tror ni? Kabel till pumpen i brunnen veerkar skarvad så är nog bytt någon gång men hittar inga papper på det.

Nu idag på morgonen verkar den inte orka över 1.3 bar.
 
  • Hydropress och manometer i ett pannrum som visar lågt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare som visar 2 bar tryck på en vattensysteminstallation med isolering och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump och tryckkärl med synlig tryckströmbrytare och justeringsmekanism, indikerande underhållsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpumps tryckströmbrytare inställd på ca 2.5 bar, omgivet av isolering och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen brunn med synliga skarvade kablar och slangar, tecken på reparation eller underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du galvat rör eller slang från brunnen in till huset? Har du otur så har röret gått sönder och fyller marken med vatten från brunnen istället för din tank. Hos dottern hände det. Vi fick gräva ner ny slang så fungerade det igen.

MVH/Anders
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
A AndHay skrev:
Har du galvat rör eller slang från brunnen in till huset? Har du otur så har röret gått sönder och fyller marken med vatten från brunnen istället för din tank. Hos dottern hände det. Vi fick gräva ner ny slang så fungerade det igen.

MVH/Anders
Tack Anders. Jag tror det är slang. Hur vet jag om detta har hänt? Jag noterar inget vid markytan vid brunn eller i krypgrund
 
Om du stänger av pumpen, verkar den hålla trycket då?
 
S Strontus skrev:
Om du stänger av pumpen, verkar den hålla trycket då?
Ja den håller trycket. Trycket faller långsamt när man spolar med pump avstängd.

Jag testade nu även att lyssna ner i brunnen när pumpen var avstängd och hör samma svaaaga brummande.. så vet inte längre vad det är jag hör.. Detta antar jag ökar sannolikheten för att det är tryckströmbrytaren som fått spel(?)
 
Fick hjälp av rörläggare att ta upp pumpen som visade sig vara tillverkad 1986 så den hade gjort sitt. Ny pump installerad idag och nu fungerar det normalt igen
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.