31 311 läst ·
48 svar
31k läst
48 svar
Dåligt, sämre, biltema...
Jag är lite kluven till Biltemas skruv och spik-sortiment.
En del verkar bra annat dåligt. Lite svårt att avgöra innan man köpt. Och sen är det nog stor risk att Biltema plötsligt ändrar leverantör, vilket är lätt för dom att göra då allt är brandat "Biltema" men innehållet okänt. För Biltema har ju inte någon egen fabrik i Linköping för sin skruv och spik.
Så en skruv som var jättebra förra året kan vara skit i år.
Jag har haft problem med BT's ankarskruv som var skör och gick av när man drog ner dom med skruvdragaren. Inte roligt då jag skulle göra takstolar
. Lösning: skruva spikplåtarna med en skruv i varje trädel, så sakerna ligger på plats, sen hamrade jag på med Gunnebos SP/Sitac-godkända ankarspik.
Jag köpte en förpackning med Biltemas 60x2,3 galvad trådspik, då min stora låda 60x2,3 (Pinto, lågpris från ÖoB) tog slut, och jag bara behövde lite till.
Jag tänkte att en trådspik av järn med lite galv på, hur svårt kan det vara, det kan väl knappast variera i kvalla?
Nädu, visst var BT's undermålig. Mycket mjukare stål/järn i deras spik. Det blev väldigt svårt att spika utan krökta spikar så fort virket var hårdare än balsaträ.
Sen har jag använt BT's fönsterblecksskruv, karmhylsor, pappspik och spånskiveskruv som jag inte har den minsta anmärkning på.
Så det varierar. Och olyckligtvis så kan det variera från år till år vilken vara som är bra resp dålig.
Jag vågar inte köra med BT till något konstruktionskritiskt, ankarskruven brände mig.
Så kraftiga konstruktionsskruv som håller ihop mitt hus i hörnen och på andra kritiska punkter är kvalitetsskruv. osv.
En del verkar bra annat dåligt. Lite svårt att avgöra innan man köpt. Och sen är det nog stor risk att Biltema plötsligt ändrar leverantör, vilket är lätt för dom att göra då allt är brandat "Biltema" men innehållet okänt. För Biltema har ju inte någon egen fabrik i Linköping för sin skruv och spik.
Så en skruv som var jättebra förra året kan vara skit i år.
Jag har haft problem med BT's ankarskruv som var skör och gick av när man drog ner dom med skruvdragaren. Inte roligt då jag skulle göra takstolar
Jag köpte en förpackning med Biltemas 60x2,3 galvad trådspik, då min stora låda 60x2,3 (Pinto, lågpris från ÖoB) tog slut, och jag bara behövde lite till.
Jag tänkte att en trådspik av järn med lite galv på, hur svårt kan det vara, det kan väl knappast variera i kvalla?
Nädu, visst var BT's undermålig. Mycket mjukare stål/järn i deras spik. Det blev väldigt svårt att spika utan krökta spikar så fort virket var hårdare än balsaträ.
Sen har jag använt BT's fönsterblecksskruv, karmhylsor, pappspik och spånskiveskruv som jag inte har den minsta anmärkning på.
Så det varierar. Och olyckligtvis så kan det variera från år till år vilken vara som är bra resp dålig.
Jag vågar inte köra med BT till något konstruktionskritiskt, ankarskruven brände mig.
Så kraftiga konstruktionsskruv som håller ihop mitt hus i hörnen och på andra kritiska punkter är kvalitetsskruv. osv.
Ja du har nog rätt. Kan tänka mig att skruv/spik från Biltema är minimalt testade jämfört med andra märken map hållfasthet, korrision, materialdata, toleransspridning osv.
Dom har nog en spec som dom fråga leverantören, uppfyller ni detta? svarar dom ja kör dom på utan vidare uppföljningar tills en billigare leverantör dyker upp.
Skiter nog i det kommer ångra dom där 3-4000 så länge jag lever...
Dom har nog en spec som dom fråga leverantören, uppfyller ni detta? svarar dom ja kör dom på utan vidare uppföljningar tills en billigare leverantör dyker upp.
Skiter nog i det kommer ångra dom där 3-4000 så länge jag lever...
JA jag vill inte gärna dissa Biltema så där generellt, för min egen erfarenhet är ju att det är blandat, ömsom bra, ömsom mindre bra. Så själv tvekar jag inte att prova BT om prisskillnaden är stor till ett konkurrerande alternativ och fästelementet inte har en alltför kritisk uppgift eller kan få tråkiga långtidskonsekvenser.
Men vissa saker vill man ju inte chansa med, så där får väl allt från BT, Byggmax, Jula osv stå åt sidan, så man köper av en tillverkare som verkligen är rädd om sitt goda anseende.
Men vissa saker vill man ju inte chansa med, så där får väl allt från BT, Byggmax, Jula osv stå åt sidan, så man köper av en tillverkare som verkligen är rädd om sitt goda anseende.
Kan bara instämma att jag är riktigt nöjd med det mesta i BilTemas skruvsortiment, även den nya skruven för utomhusbruk. Torx, fräsgängor etc. Utomhusskruven funkade dessutom mycket bra att återanvända även efter att ha varit en vända i segt konstruktionsvirke..väldigt välhärdad skruv. Mycket skruv för pengarna.
Slår också ett slag för HECO på Jula, just 5x80 och uppåt är våldsamt billigt för en så bra skruv. Tycker de är bättre än Essve, och speciellt med tanke på prisskillnaden.
Däremot Byggmax skruvar undviker jag i möjligaste mån, de verkar inte ha självborrande skruv överhuvudtaget så det spricker och har sig.
Slår också ett slag för HECO på Jula, just 5x80 och uppåt är våldsamt billigt för en så bra skruv. Tycker de är bättre än Essve, och speciellt med tanke på prisskillnaden.
Däremot Byggmax skruvar undviker jag i möjligaste mån, de verkar inte ha självborrande skruv överhuvudtaget så det spricker och har sig.
Biltemas skruvar för inomhusbruk har fungerat bra för mig. Jag har skruvat ihop mängder med möblemang med derad torx skruvar, möjligen styr de dåligt på bitsen.
Jag köpte dock ett par spännband och de var nog de absolut sämsta jag testat. Hala så de slirar tillbaka och ändå tröga att dra åt.
Jag köpte dock ett par spännband och de var nog de absolut sämsta jag testat. Hala så de slirar tillbaka och ändå tröga att dra åt.
Näääää.... SPAX eller jetting, det e grejer det.
Slipper man gå runt och undra om taket kommer infarande med all blötsnö....usch...
Slipper man gå runt och undra om taket kommer infarande med all blötsnö....usch...
Använt lite av deras grövre expressbultar nyligen och 10% höll inte i i betongen plus att två st gick av.
Jag har lagt 150 kvadrat spårad LK spånskiva (golvvärme) och har hittills kört slut på 2500 Biltema spånskruvar. Jag tyckte inte att de var varken sämre eller bättre än något annat. Ingen gick sönder. Dock är det lite snålt med två PH2 bits i en 1000-bitars förpackning...
Läste ett test av biltemas rostfria trallskruv för några år sedan. Där skrev dom att den inte uppfyllde kraven för rostfria skruvar och inte alls borde säljas som rostfri. Men det var några år sedan och dom kan mycket väl ha ändrat. Har använt mycket av deras andra rostfria skruvar med 6 kantsskalle och maskingänga och dom har hållit bra.
:xDanne_83 skrev:
Vart inomhus behöver man korrosivitetsklass C4?
http://biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme...zinkat-galvaniserat/Ankarskruv-250-st-870272/
Däremot köpte jag rostfria skruvar på Bauhaus som jag använde för att hålla fast glasskivan bakom köksbänken. Flera skruvskallar gick av vid montering, och då var de skruvade i en bakomliggande träregel (!!). Jag fick förborra hålen för att de skulle hålla,.,,