Mikael_L skrev:
Generellt har jag inte upplevt något problem med BTs spik &skruv.
Men deras ankarskruv gick det av några för mig då jag skruvade in dom.
Det kändes ju inte sådär jätteschysst att ha takstolar ihopskruvade med skruv som tydligen var nära bristningsgränsen redan då dom bara var iskruvade. Så jag köpte en låda Arvid Nilsson skruv från byggmax istället och sen var det inga sådana problem.
Delar den erfarenheten av just deras ankarskruv. Knäcktes fint vid skruvskallen när de var precis idragna.

H
Är det inte 3 gånger enklare att spika golvspånskivorna?

Jo, men risken är sex gånger större att spikarna kommer upp än att skruvarna gör det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har aldrig provat spånskiveskruv, men har använt över 1000 S-skruv för trä inomhus samt deras ankarskruv och ALDRIG ett problem.
Är supernöjd med deras träskruv, fungerar även att "återanvända"
I min mening väldigt mycket skruv för pengarna!

I mitt bygge har jag uteslutande använt skruv från Biltema.
Tusentals spånskiveskruv till både väggar och golv, och lika många gipsskruvar, inte ett enda problem.
Hela stommen är skruvad med deras 5x90 eller 5x110 skruv och inte heller där var det några problem.
Dessutom har jag köpt all 21º spik till pickan där och även den har funkat felfritt.

Vet inte om jag haft tur, men speciellt deras sortiment av träskruvar med torx skalle brukar jag rekommendera till alla som letar träskruv.

• Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Spiker som føles dårligere kan også skylde en elendig hammer! Jeg har opplevd hammere så feil konstruert at du bommer og slår omtrent alt av spik uansett dimmensjon feil. Så en kvalitetshammer er vel så viktig.

Inge fel på hammaren, gick från Gunnebo till Biltema och det märktes stor skillnad direkt. Så jag har referenser när jag påstår att det är skit.
Inge fel på min tumme heller, den sitter där den ska.

Jag använder alltid kvalitets skruv helst Essve eller HECO dom är trumlade så man slipper alla små jävla spån i fingrarna dessutom är kvaliteten jämn.
Kostnaden för bra skruv eller spik är liten om man räknar på övrigt materiel till renovering eller bygge.

J.B. skrev:
Jag använder alltid kvalitets skruv helst Essve eller HECO dom är trumlade så man slipper alla små jävla spån i fingrarna dessutom är kvaliteten jämn.
Kostnaden för bra skruv eller spik är liten om man räknar på övrigt materiel till renovering eller bygge.
Heco skruven är ju superbra!
Essve är sådär tycker jag, köper hellre biltemas för typ halva priset istället. :)

Får du inte små spån i fingrarna av Biltema, Byggmax skruvarna ?
Eller är det jag som har F- skinn i händerna

Jag kanske har haft tur hittils, men av dom ca 3-4000 skruvarna jag har köpt där så har det inte suttit spån på någon.
Sorterna jag har använt är ankarskruv, montageskruv och vanliga försänkta torx träskruv.
Största skillnaden mellan t.ex Heco och biltemas är att biltemas är mer trögskruvade.

hmm, vid lite närmare eftertanke så måste det vara typ 7-8000st........

Redigerat:
Jag kör med HECO den kostar några kronor mer på JULA än Biltemas men så är det Protect 4 så den funkar överallt även tryckt virke.

trådrubriken kanske skulle ändras till bra---bättre---Biltema

Sällan man ser en tråd så totalt dissas av forum medlemmarna

En annan bra sak med just Heco tycker jag är att t.ex 5x100 skruven är 200 st / förpackning istället för 100 st som det oftast är, jag är rätt trött på alla 100st förpackningar man har släpat hem.....

Ska tilläggsiolera med klimatskiva och byta fasad i sommar, kommer att använda några tusen skruvar i dimensioner 5x60, 5x90, 5x100, 6x130. Om jag går på Biltema istället för Jetting utvändig eller Essve sparar jag typ 3-4000:-

Man vill ju inte gärna göra om jobbet. Några fler tankar om Biltemas utvändiga skruvar vs. "finskruvar"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.