31 311 läst ·
48 svar
31k läst
48 svar
Dåligt, sämre, biltema...
Sida 1 av 4
Måste bara varna för Biltemas skruvar/spikar. Det är så fruktansvärt dålig kvalité att det inte ens går att jobba med. Jag skulle köpa en låda kvalitetsskruv till golvspånskivorna men Coop här i stan hade tyvärr inget hemma av rätt sort, så det fick bli mina Biltema skruvarna som jag inte hade tänkt använda, då spikarna jag köpte var av så dålig kvalité att jag tror att det hade varit enklare att spika med sugrör.
Visst är golvspån hårt men man måste trycka å hårt att skruvarna böjer sig, om dom mot förmodan inte blir det så blir spåren runda.
Sen måste jag också varna för dom skitverktygen Coop Bygg säljer som heter "Kellen", men alternativet i den här hålan är ju järnhandeln som har öppet kontorstider och kostar 14 gånger så mycket.
Finns det nått som är bra då? Nä, inte ens vädret är bra idag....
Suck...
Visst är golvspån hårt men man måste trycka å hårt att skruvarna böjer sig, om dom mot förmodan inte blir det så blir spåren runda.
Sen måste jag också varna för dom skitverktygen Coop Bygg säljer som heter "Kellen", men alternativet i den här hålan är ju järnhandeln som har öppet kontorstider och kostar 14 gånger så mycket.
Finns det nått som är bra då? Nä, inte ens vädret är bra idag....
Suck...
Redigerat av moderator:
Jag känner inte heller igen situationen. Jag har använt massor av skruv och spik från Biltema utan att registrera några särskilda svårigheter med dem.
Jag har skruvat en hel del golvspånskiva också, men det kan jag inte minnas om den skruven kom just från Biltema. Fast man brukar inte använda vanlig spånskiveskruv till golvspån, utan en särskild sort som är smalare, med fyrkantsspår. Golvspånet är ju hårdare än vanlig spånskiva. Det är kanske därför du fått problem.
Jag har skruvat en hel del golvspånskiva också, men det kan jag inte minnas om den skruven kom just från Biltema. Fast man brukar inte använda vanlig spånskiveskruv till golvspån, utan en särskild sort som är smalare, med fyrkantsspår. Golvspånet är ju hårdare än vanlig spånskiva. Det är kanske därför du fått problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Har inte heller märkt problem med biltema skruv (däremot spånskruv från byggmax, fast det är ca 3 år sedan nu).
Lite oroande var ett inlägg här för ett tag sedan om biltemas beslagskruv, där gick tydligen huvudena av väldigt lätt. Har dock själv använt dem utan att märka problem.
Lite oroande var ett inlägg här för ett tag sedan om biltemas beslagskruv, där gick tydligen huvudena av väldigt lätt. Har dock själv använt dem utan att märka problem.
Har aldrig haft problem med biltemaskruven här ivf. Kör den så långt jag bara kan!
Min farsa har skruvat/spikat ihop fyra hus plus en carport med skruv mestadels från Biltema. Har aldrig hört några klagomål, tvärtom. Själv köper jag mesta skruven och spiken på Byggmax. Men också från Biltema, de har mycket bra produkter. Själv har jag ett yrkesmässigt förflutet från branschen och just från infästningar och jag kan meddela att många "märkes"skruvar tillverkas i Asien bland annat. Många produkter är heller inte konstruerade av företagen själva utan bara inköpta efter vissa ganska enkla specifikationer och produkttester. Och kvaliteten är ungefär densamma som Biltemas skruv t.ex. När det kommer till maskiner och verktyg är det definitivt så att man får vad man betalar för.
Generellt har jag inte upplevt något problem med BTs spik &skruv.
Men deras ankarskruv gick det av några för mig då jag skruvade in dom.
Det kändes ju inte sådär jätteschysst att ha takstolar ihopskruvade med skruv som tydligen var nära bristningsgränsen redan då dom bara var iskruvade. Så jag köpte en låda Arvid Nilsson skruv från byggmax istället och sen var det inga sådana problem.
I övrigt har jag inte märkt några nackdelar, kört med lite rostfri trallskruv och elförzinkad byggskruv, spikplugg osv och inte upptäckt några problem.
Helt klart finns det mer Fancy träskruv såsom ESSVE Cutters och liknande, men till ett helt annat pris.
Sen är det väl nästan onödigt att se en kvalitetsdiskussion över Biltemas skruv som ett köptips, eller tvärtom. Jag antar att dom tar in sina skruv från olika leverantörer allt som oftast. Vilket betyder att skruv som var bra sommaren -09 kanske är värdelös sommaren -10.
Men deras ankarskruv gick det av några för mig då jag skruvade in dom.
Det kändes ju inte sådär jätteschysst att ha takstolar ihopskruvade med skruv som tydligen var nära bristningsgränsen redan då dom bara var iskruvade. Så jag köpte en låda Arvid Nilsson skruv från byggmax istället och sen var det inga sådana problem.
I övrigt har jag inte märkt några nackdelar, kört med lite rostfri trallskruv och elförzinkad byggskruv, spikplugg osv och inte upptäckt några problem.
Helt klart finns det mer Fancy träskruv såsom ESSVE Cutters och liknande, men till ett helt annat pris.
Sen är det väl nästan onödigt att se en kvalitetsdiskussion över Biltemas skruv som ett köptips, eller tvärtom. Jag antar att dom tar in sina skruv från olika leverantörer allt som oftast. Vilket betyder att skruv som var bra sommaren -09 kanske är värdelös sommaren -10.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv CCS Zinkflakes C4 utomhus FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag.
155 kr inkl moms
Läs mer
Jättekonstigt att ni är nöjda, är väl som Mikael_L säger då, att det är partiberoende. För spiken böjde sig och fick väl dra ur hälften, Skruvarna böjer sig också, om dom inte redan är det när man börjar skruva. men man märker väl först skillnad i kvalité när man går ned i dimensioner.
Jag har inte handlat speciellt mycket skruv och spik på Biltema, då dom är relativt dyra jämfört med Byggmax, Jula, ÖB osv.
Vanlig galvad trådspik har kommit från ÖB, Bandad 21° maskinspik fick dels Byggmax leverera samt min lokale bygghandlare, Skruv har blivit ungefär jämt utspritt från Byggmax, Jula och den lokale byggnasaren.
Så har det sett ut under mitt bygge.
Så helt klart har jag inte nog med erfarenhet av Biltema för att kunna uttala mig om hela sortimentet.
edit: Jag försökte komma ihåg vad jag egentligen köpt från BT.
Förutom det i förra inlägget nämnda så kommer jag bara på spånskiveskruv samt en förpackning långa pappspik (till asfaboard)
Vanlig galvad trådspik har kommit från ÖB, Bandad 21° maskinspik fick dels Byggmax leverera samt min lokale bygghandlare, Skruv har blivit ungefär jämt utspritt från Byggmax, Jula och den lokale byggnasaren.
Så har det sett ut under mitt bygge.
Så helt klart har jag inte nog med erfarenhet av Biltema för att kunna uttala mig om hela sortimentet.
edit: Jag försökte komma ihåg vad jag egentligen köpt från BT.
Förutom det i förra inlägget nämnda så kommer jag bara på spånskiveskruv samt en förpackning långa pappspik (till asfaboard)
Redigerat:
Hade i princip upplevt samma som pernolf med spånskiveskruv
i golvspån och mitt facit låter :
Använd spånskiveskruv till spånskivor och inte till golvspån.
I nöden (läs söndag eftermiddag) valde jag trallskruv självborrande
av samma leverantör - och vips - inga problem längre.
MvH
Hobbit
i golvspån och mitt facit låter :
Använd spånskiveskruv till spånskivor och inte till golvspån.
I nöden (läs söndag eftermiddag) valde jag trallskruv självborrande
av samma leverantör - och vips - inga problem längre.
MvH
Hobbit
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Åkte till bygghandeln och köpte kvalitetsskruv och vilken skillnad, det här bara bekräftar vilken skitlåda jag fick med mig från biltema. Dom går lätt i och drar hela vägen utan att böjas.