Har roat mig med att montera en Jula timer vid centralen som nu ftx:en är ansluten till. Kör ju ftx:en som jag nämnt tidigare ca1tim/dygn men nu slipper jag göra det manuellt via skruva i/ur säkring.

Som jag nämnt tidigare i tråden så håller jag på att testa&mäta effekterna av att stänga av ftx-systemet under större delen av dygnet. Huvudsyftet är att försöka utröna om det är ett hållbart sätt(över vintern) att göra så för att reducera el-kostnaderna. Det här är inget som jag generellt rekommenderar någon annan att göra och i mitt fall påverkar det bara mig själv. Jag är medveten om att det kan finnas andra negativa konsekvenser som kan uppstå förutom det som berörs här.

Nedanstående mätvärden(koldioxid, luft fuktighet/tryck, temp) är mellan 23:00 igår t.o.m. 11:00 idag. Jag har för avsikt att komplettera med fler mätpunkter(bl.a. sovrum) framöver. Jag har ingen egen mätning av lufttrycket utomhus men jämfört med vad SMHI rapporterar för mitt område så ligger mina mätvärden oftast 1-2 hPa under.

En teori jag har, mot bakgrund att det är +grader i lådan trots -10 ute är att under tiden ftx:en är avstängd så avges en viss mängd inomhusluft till ftx-lådan via till/från-luftsdonen i huset. Andelen koldioxid i luften verkar också plana ut enligt diagrammet vid avstängd ftx vilket också kan stötta den teorin. Vi får väl se när det blir ännu kallare..

Förutsättningar:
-Mätperiod: 7/12 23:00-8/12 11:00
-Mätpunkt: kök/allrum(mitt i bostadsdelen), alla sovrumsdörrar öppna.
-Ftx avstängd i 12 timmar innan mätperiodens start. Ftx startades 23:00 och stängdes av 23:45, näst högsta läge valt på köksfläkt-styrningen. Förvärmning på under körning.
-Ftx-lådans temp: +2 innan start, +14 efter avstängning, +2 vid mätperiodens slut
-Temp tilluftsdon längst bort från lådan: +7 strax efter start, +9 vid avstängning av Ftx.
-Ute-temp: -10 innan start, -7 vid mätperiodens slut.
-Ensammen hemmavid under hela mätperioden.

Graf över CO2-nivåer och fuktighet i rum, tidsangivelser finns, genomsnittsvärden markerade, visar dygnets variationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
App visar temperatur och tryck över tid; genomsnittliga värden noterade; grafisk datarepresentation; grön och vit färgpalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Norris2 skrev:
Som jag nämnt tidigare i tråden så håller jag på att testa&mäta effekterna av att stänga av ftx-systemet under större delen av dygnet. Huvudsyftet är att försöka utröna om det är ett hållbart sätt(över vintern) att göra så för att reducera el-kostnaderna. Det här är inget som jag generellt rekommenderar någon annan att göra och i mitt fall påverkar det bara mig själv. Jag är medveten om att det kan finnas andra negativa konsekvenser som kan uppstå förutom det som berörs här.

Nedanstående mätvärden(koldioxid, luft fuktighet/tryck, temp) är mellan 23:00 igår t.o.m. 11:00 idag. Jag har för avsikt att komplettera med fler mätpunkter(bl.a. sovrum) framöver. Jag har ingen egen mätning av lufttrycket utomhus men jämfört med vad SMHI rapporterar för mitt område så ligger mina mätvärden oftast 1-2 hPa under.

En teori jag har, mot bakgrund att det är +grader i lådan trots -10 ute är att under tiden ftx:en är avstängd så avges en viss mängd inomhusluft till ftx-lådan via till/från-luftsdonen i huset. Andelen koldioxid i luften verkar också plana ut enligt diagrammet vid avstängd ftx vilket också kan stötta den teorin. Vi får väl se när det blir ännu kallare..

Förutsättningar:
-Mätperiod: 7/12 23:00-8/12 11:00
-Mätpunkt: kök/allrum(mitt i bostadsdelen), alla sovrumsdörrar öppna.
-Ftx avstängd i 12 timmar innan mätperiodens start. Ftx startades 23:00 och stängdes av 23:45, näst högsta läge valt på köksfläkt-styrningen. Förvärmning på under körning.
-Ftx-lådans temp: +2 innan start, +14 efter avstängning, +2 vid mätperiodens slut
-Temp tilluftsdon längst bort från lådan: +7 strax efter start, +9 vid avstängning av Ftx.
-Ute-temp: -10 innan start, -7 vid mätperiodens slut.
-Ensammen hemmavid under hela mätperioden.

[bild][bild]
vad vill du påvisa?
Co2 är sällan ett problem i bostäder pga den låga personbelastningen.
Rh är alltid lågt på vintern.
temperaturen kanske kan vara något högre om du inte blåser in undertempererad luft.
Trycket är ju helt irrelevant.

Elkostanden för att driva ftx:en är ju rätt låga i normalfallet. Iofs spar du ju kostnaden att slippa värma undertempererad tilluft.
Teorin om att du höjer tempen i aggregatet är ju rätt självklar iom att trycket i ballongen ”huset” vill vara lika så kommer ju rumsluften även upp i aggregatet. Förmodar du har backspjäll på uteluften och avluften vilket gör att väldigt lite luft kommer in utifrån osv.

ditt hus kommer inte ta nån skada möjligtvis kan det bli lite sämre innemiljö bär du har maximal personlast i huset. Det är då du skall mäta.

• Gilla
Norris2
  • Laddar…
Magnus E K
Undvik bara att ta in en massa nya prylar/material med skojiga emissioner under tiden som ventilationen är begränsad. (Och undvik att röka i vardagsrummet.)

• Haha
Norris2
  • Laddar…
I Installation skrev:
vad vill du påvisa?
Co2 är sällan ett problem i bostäder pga den låga personbelastningen.
Rh är alltid lågt på vintern.
temperaturen kanske kan vara något högre om du inte blåser in undertempererad luft.
Trycket är ju helt irrelevant.

Elkostanden för att driva ftx:en är ju rätt låga i normalfallet. Iofs spar du ju kostnaden att slippa värma undertempererad tilluft.
Teorin om att du höjer tempen i aggregatet är ju rätt självklar iom att trycket i ballongen ”huset” vill vara lika så kommer ju rumsluften även upp i aggregatet. Förmodar du har backspjäll på uteluften och avluften vilket gör att väldigt lite luft kommer in utifrån osv.

ditt hus kommer inte ta nån skada möjligtvis kan det bli lite sämre innemiljö bär du har maximal personlast i huset. Det är då du skall mäta.
Som du säkert vet(eftersom du kommenterat tidigare i tråden) är jag ingen expert inom området och jag har ingen anledning att betvivla vad du säger förutom:

"Elkostnaden för att driva ftx:en är ju rätt låga i normalfallet."

Anledningen till att jag gör det här beror ju just på att ingenting är normalt för tillfället när det gäller elkostnaden och att ftx:en förra vintern gick i princip non-stop med förvärmning(ca 1,5 kW) för att undvika kalldrag.

Så ett litet räkne-exempel som gäller för mig:

Gällande spotpris-prognos för december och SE1: 316öre/kWh,+10öre/kWh(uppskattat tot elhandelspåslag),+41,36öre/kWh(överföringsavg&energiskatt)+moms på rubbet landar då på ca460öre/kWh inkl.moms(kan bli dyrare,förmodligen inte billigare som det ser ut)

Motsvarande kWh-kostnad för pellets(som används för uppvärmning+varmvatten) landar på ca120öre/kWh(garanterad kostnad eftersom den redan är betald) räknat med 80% verkningsgrad.

Så visst blir det skillnad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nu fortsätter jag resan mot målet och hoppas den blir bekymmersfri.

Tack för Er sakkunskap och en gnutta humor emellanåt :D

Mvh,
Anders

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.