ilandet
Vi har ett mindre än ett år gammalt hus och börjat känna av en dålig lukt i tvättstugan som har varit svår att lokalisera. Men jag misstänkte att det kom från avloppet så jag plockade upp vattenlåset i brunnen för att rengöra det.

Då upptäckte jag att fogmassan inte såg så tät ut där brunnen fäster mot golvet. flera lufthål. Är det någon som kan detta och vet om det ser ok ut på bilden? Lukten är fortfarande inte borta.

• Under diskbänk, vattenlås, avloppsrör, smuts, behöver rengöring, kök, rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur det ser ut mellan själva golvbrunnen och ytskiktet på golvet har till 99,99% ingenting med lukten att göra.

Däremot så sitter kanske inte vattenlåset i brunnen på rätt sätt så att avloppslukt kommer upp från avloppsröret.

ilandet
Ok, tryckt till vattenlåset och får inte ned det mer men lukten kvarstår.

Jag hittade precis ett getingbo i en tilluftsventil. Kan det orsaka ett för stort undertryck i rummet?
Är det ok att det ser ut sådär i fogningen? Känns som det är risk för fuktskador.

Har du kollat tvättmaskinen?
ilandet ilandet skrev:
Vi har ett mindre än ett år gammalt hus och börjat känna av en dålig lukt i tvättstugan som har varit svår att lokalisera. Men jag misstänkte att det kom från avloppet så jag plockade upp vattenlåset i brunnen för att rengöra det.

Då upptäckte jag att fogmassan inte såg så tät ut där brunnen fäster mot golvet. flera lufthål. Är det någon som kan detta och vet om det ser ok ut på bilden? Lukten är fortfarande inte borta.
Har du kollat tvättmaskinen? Ser ut som slangen är förlängt. Blir massa skit och biofilm i de

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Har du kollat tvättmaskinen? Ser ut som slangen är förlängt. Blir massa skit och biofilm i de
I mina ögon ser det ut som tömningsslangen från en kondenstumlare, detta eftersom slangen är ganska smal.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
BirgitS
ilandet ilandet skrev:
Ok, tryckt till vattenlåset och får inte ned det mer men lukten kvarstår.
Om inte vattenlåset sluter helt tätt mot brunnen så kommer det att lukta. Försök med att smörja vattenlåsets kant och vrid det lite fram och tillbaka för att få ner det helt.
ilandet ilandet skrev:
Är det ok att det ser ut sådär i fogningen? Känns som det är risk för fuktskador.
Så är det inte, tätskiktet är ju bakom fogen.
ilandet ilandet skrev:
Jag hittade precis ett getingbo i en tilluftsventil. Kan det orsaka ett för stort undertryck i rummet?
Med nuvarande normer ska det inte finnas tilluftsventiler i tvättstugor utan bara frånluftsfläkt. Luften till tvättstugan ska komma från andra rum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.