Hej,
som nybliven amatörrörmokare har jag genomfört ett av mina första projekt: installation av en vattenutkastare (en kran som sitter på utsidan av huset), modell FMM 4290.
Installationen ser ut som följer:
På befintlig PEX 15mm ytterdiameter (10 mm invändig) under diskbänken som matar diskbänksblandaren samt diskmaskinen har jag satt en T-koppling. Jag kapade PEXen och anslöt ändarna till den raka delen av T-kopplingen med klämringskopplingar. På förgreningen, som var försedd med skruvkoppling gänga R15, skruvade jag på en muff, som jag därefter skruvade på ventilhuset till utkastaren.
Problemet är att flödet är ganska dåligt. I diskbänksblandaren rinner det på bra, men i utkastaren rinner det betydligt saktare, ingenting som kan driva en vattenspridare misstänker jag. Vad skulle problemet kunna vara? Kan det vara nåt med själva utkastaren? Det sitter ju en backventil där, kan det vara den som spökar? Eller ger krökar & förgreningar tillsammans för stort motstånd? Dimensionen på PEXen borde väl vara tillräcklig?
Hjälp!
/007
som nybliven amatörrörmokare har jag genomfört ett av mina första projekt: installation av en vattenutkastare (en kran som sitter på utsidan av huset), modell FMM 4290.
Installationen ser ut som följer:
På befintlig PEX 15mm ytterdiameter (10 mm invändig) under diskbänken som matar diskbänksblandaren samt diskmaskinen har jag satt en T-koppling. Jag kapade PEXen och anslöt ändarna till den raka delen av T-kopplingen med klämringskopplingar. På förgreningen, som var försedd med skruvkoppling gänga R15, skruvade jag på en muff, som jag därefter skruvade på ventilhuset till utkastaren.
Problemet är att flödet är ganska dåligt. I diskbänksblandaren rinner det på bra, men i utkastaren rinner det betydligt saktare, ingenting som kan driva en vattenspridare misstänker jag. Vad skulle problemet kunna vara? Kan det vara nåt med själva utkastaren? Det sitter ju en backventil där, kan det vara den som spökar? Eller ger krökar & förgreningar tillsammans för stort motstånd? Dimensionen på PEXen borde väl vara tillräcklig?
Hjälp!
/007
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Har du kapat röret och "stången" fel så att den inte öppnar tillräckligt? Eller kan det ha kommit smuts någonstans.
Sedan kan jag inte se några stödhylsor på pexen, vad har du för koppling (t-röret) tittar man på kopplingen över t-röret ser man en stödhylsa i röret vid den kopplingen men inte vid t-röret som du satt dit.
rogge
Sedan kan jag inte se några stödhylsor på pexen, vad har du för koppling (t-röret) tittar man på kopplingen över t-röret ser man en stödhylsa i röret vid den kopplingen men inte vid t-röret som du satt dit.
rogge
Tack för tipsen, jag kapade så att den avkapade delen från rör och stång var exakt lika långa. Ska kolla om det har kommit in nån smuts.
Jo, det fattas stödhylsor. Hade glömt handla såna och chansade på att det skulle funka ändå, vilket det såklart inte gjorde, nu droppar det ur kopplingarna.
Jo, det fattas stödhylsor. Hade glömt handla såna och chansade på att det skulle funka ändå, vilket det såklart inte gjorde, nu droppar det ur kopplingarna.
Problemet löst. Jag köpte stödhylsor och stoppade i, samtidigt drog jag ur PEXen lite grann vilket visade sig fixa problemet med dåligt flöde. Antagligen hade jag tryckt i slangen för långt i T-kopplingen, vilket gjorde att det blev en strypning i flödet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
