15 448 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Dåligt fall mot brunn
Pratade precis med plattläggaren och det är Illigo våtrumsystem.
Han ska ha sparat 50 mm av det första tätskicktet och sedan skarvat.
Hela brunsmanchetten ska vara intakt.
Han ska ha sparat 50 mm av det första tätskicktet och sedan skarvat.
Hela brunsmanchetten ska vara intakt.
Men varför ska man behöva acceptera skarvningar, riskkonstruktioner och liknande i ett nybyggt hus? Vid en eventuell skada lär ju försäkringsbolaget bara skaka på huvudet. Jag hade inte ens nöjt mig med en sån halvmesyr om jag gjorde det själv, varför ska då en s.k. yrkesman komma undan med det?
utan att på något sätt försvara plattsättaren i tråden, men en skarvning är inte något problem om det görs rätt, folien är ju oftast 1m bred och skarvas ju även i "normal" fallet.
Så klart krävs ju att man är nog och vet vad man håller på med
Så klart krävs ju att man är nog och vet vad man håller på med
tittade på monteringsfilmen för Illigo, det verkar ju ganska enkel med sjävhäftande tätskiktsfolie
själva tätskiktet på bilderna är det nog inget fel på, har han dessutom varit noga när han gjort jobbet så är det nog ingen fara.
Be gärna om en skriftlig beskrivning av reparationen med firmanamn och underskrift
själva tätskiktet på bilderna är det nog inget fel på, har han dessutom varit noga när han gjort jobbet så är det nog ingen fara.
Be gärna om en skriftlig beskrivning av reparationen med firmanamn och underskrift
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som Nino skriver är det inga problem att skarva om man är noga och utför det rätt...Christian_S skrev:
MEN jag undrar hur han kan påstå att brunnsmanschetten kan vara intakt, men han har väl inte bytat den då utan klarat att behålla den gamla...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Har inte läst tråden IGEN men var det inte så att fallet var fel (bakfall) bredvid brunnen. Att då fixa fallet utan att röra manschetten, som ju går en bit utanför brunnen, verkar svårt, men vad vet jag!Paul-Staffanstorp skrev:
Sen tycker jag att det ser ut som det nya tätskiktet är klistrat på rester av fixet. Eftersom fix inte hindrar vatten att vandra kan det vara ett potentiellt problem. Nu är det lite svårt att se på bilderna så jag kan ju ha sett fel.
Nej lägga tätskiktet på gammalt fix är inte bra, manschetten kan han inte ha bytt då det ligger plattor på andra sidan brunnen.
manschetten sticker ju ut ca 8-10cm från brunnens ytterkant och det är kanske inte hela världen och det är nästan plant så nära brunnen om det är bra fall utanför där.... men naturligtvis ska det vara fall hela vägen för att det ska vara helt rätt.
manschetten sticker ju ut ca 8-10cm från brunnens ytterkant och det är kanske inte hela världen och det är nästan plant så nära brunnen om det är bra fall utanför där.... men naturligtvis ska det vara fall hela vägen för att det ska vara helt rätt.
[video=youtube_share;MvCwrg0AYro]http://youtu.be/MvCwrg0AYro[/video]
Golvet blev klart igår, men jag ser ingen direkt förbättring angående fall mot brunn.
Har inte hunnit duscha där ännu och har endast provat att lägga en liten kula på olika ställen.
Golvet blev klart igår, men jag ser ingen direkt förbättring angående fall mot brunn.
Har inte hunnit duscha där ännu och har endast provat att lägga en liten kula på olika ställen.
[video=youtube_share;5Iwzg4RQ10s]http://youtu.be/5Iwzg4RQ10s[/video]
Provade att duscha och filmade 6-7 minuter efter jag slutat.
Ligger kvar ganska mycket vatten till vänster om brunnen.
Provade att duscha och filmade 6-7 minuter efter jag slutat.
Ligger kvar ganska mycket vatten till vänster om brunnen.
Oavsett om man anlitar en yrkesman till renovering, ber om hjälp i järnaffären eller frågar däckhandlaren om råd så får man som konsument räkna med att det IBLAND kan bli tokigt eller inte bli riktigt som man tänkt sig eller kommit överens om. Det tror jag de flesta konsumenter kan ta.
Det jag däremot är totalt oförstående till är om bemötandet efter att man påtalat ett fel eller brist blir nonchalant och lösningarna/åtgärdena därefter blir slappa, oacceptabla och tidsödande..
Nää, blir det fel då ska de vara högsta prio på att göra rätt och gärna med någon kompensation till kunden! Det är sådant folk som agerar på detta vis som man senare pratar gott om och kommer tillbaka till!
Det jag däremot är totalt oförstående till är om bemötandet efter att man påtalat ett fel eller brist blir nonchalant och lösningarna/åtgärdena därefter blir slappa, oacceptabla och tidsödande..
Nää, blir det fel då ska de vara högsta prio på att göra rätt och gärna med någon kompensation till kunden! Det är sådant folk som agerar på detta vis som man senare pratar gott om och kommer tillbaka till!
Imorgon kommer plattläggaren och hans chef för att titta på golvet igen. Plattläggaen var hos hos igår och han var väl inte riktigt nöjd själv men fallet.
Ska bli intressant och höra vad de vill göra härnäst, ska även bli intressant och höra om PEAB som vi köpt huset av är villiga och kompensera oss för allt skit och extra arbete det ändå blir.
Ska bli intressant och höra vad de vill göra härnäst, ska även bli intressant och höra om PEAB som vi köpt huset av är villiga och kompensera oss för allt skit och extra arbete det ändå blir.