tank77 skrev:
Även om dom fixar rätt fall på plattorna så kommer det alltid att vara bakfall på tätskiktet. Vilket innebär att det alltid kommer att stå vatten i denna håla.
Precis och just detta är ett större problem än det obehag som finns med vattensamling ovanpå ytskikt. Du kommer ha en onormalt hög punktbelastning av fukt på detta ställe då det inte rinner(kapillärvandring alltså) mot brunnen

Så jag borde endast godkänna att de gör hela golvet på nytt?

Thomas59
Christian_S skrev:
Senast jag pratade med kakelkillen skulle de antingen lägga nytt kakel ovanpå det befintliga eller riva upp en del av klinkersen och försöka få till fallet bättre och även ändra brunnen.
Sa till honom att jag inte vill ha ytterliggare ett lager med klinkers, så nu får vi se.

Går det att fixa brunn som lutar för mycket och fall genom att ta upp några plattor bara?
Suck! Dom förnekar sig aldrig dessa kakeltattare. Ett nytt lager klinkers löser inte problemet med bakfallet - VILKET DOM JU SJÄLVKLART BORDE VETA.

Ska fallet korrigeras måste klinkers och tätskikt bort och golvet måste flytas/spacklas på nytt inom ett relativt stort område. Att ta upp bara några plattor funkar inte.

Det går att skarva med dagens dukbaserade tätskikt men då bör man veta vad man håller på med och det verkar inte din hantverkare göra.

En fråga. Slukristen verkar sitta väldigt "off-center" relativt brunnen. Bilderna kan ju luras lite men har du kollat så att brunnsinsatsen går att lyfta ur för rengöring?

Ps. Någon överhängande risk för fuktskador lär det iofs inte vara pga att vatten ansamlas mellan klinkers och tätskikt vid sidan av brunnen, MEN stillastående vatten med hudrester och annat i kan med tiden ge dålig lukt vilket ju inte är bra. Ds.

Redigerat:
Brunnsinsatsen går att få ut, det har jag kollat
Brunnen lutar dessutom mer än de +-2mm som är godkänt om jag förstod det rätt, men det skulle de justera också vilket för mig låter svårt utan att förstöra för mycket.

Thomas59
Ska bli intressant att höra hur firman löser detta. Låter som det är "fullösningar" på gång :mad:

IMG_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0261.jpg
Skapa konto
IMG_0262.jpg
Skapa konto
IMG_0263.jpg
Skapa konto
IMG_0265.jpg
Skapa konto
IMG_0266.jpg
Skapa konto

Plattläggaren påbörjade sitt arbete med att fixa till ett bättre fall mot brunnen, kunde tyvärr inte vara hemma så jag har bara tagit några bilder.
Tog tydligen ganska lång tid att krafsa bort fogarna, sedan har han tagit bort någon slags tätskiktsmatta, slipat, primat och på med nytt tätskikt.
Han hade sagt något om att när PEAB (som byggt huset) gjorde plattan till huset, även fixat fall direkt i badrummet för att slippa flytspackla, vilket skulle vara billigare.
Frågan är nu om det är godkänt att göra så här och om det finns några risker med lagningen?

Personligen så ser detta helt värdelöst ut sett utifrån mina amatör kunskaper... riskera att bryta tätskicktet precis runt brunnen känns ju idiotiskt, då mest vatten hamnar just där, det kan ju som sagt funka men känns onödigt riskabelt? Om man nu skulle ge sig på och göra en fullösning så hade i alla fall jag gått ut till väggen hela vägen runt brunnen och hoppats på att inte bryta tätskicktet där istället.

Thomas59
Omöjligt att avgöra på de bilder du lagt in men inte ser det bra ut. Ser på sina ställen ut som dom klistrat tätskiktet på gammalt fix vilket gör att vatten kan tränga in under tätskiktet. Fix släpper igenom vatten.

Sen kan man väl undra hur dom tänkte när dom la skarvar precis där fuktbelastningen är som störst. Dom borde väl rimligen ha gått ut med skarven för det lagade tätskiktet VÄL UTANFÖR den mest fuktbelastade ytan och då i så fall även en bit upp på väggen.

Hela idén att lappa/skarva/laga tätskiktet precis vid brunnen är ju minst sagt riskabel.

Hela åtgärden bör för övrigt dokumenteras minutiöst, steg-för-steg av hantverkaren.

Jag skulle nog vara högst tveksam till arbetet om det inte är dokumenterat in i minsta detalj.

Redigerat:
Kändes inte riktigt bra när jag såg det igår kväll.

vad är det för tätskikt som är så blankt?
såg det ut så när badrummet byggdes?

Tycker också tätskiktet(?) ser väldigt skumt ut. Är det verkligen tätskikt och inte bara något tillfälligt som ligger där av någon anledning?

Ser mer ut som byggplast med eltejp runt om.

Alla tätskikt jag känner till har "loggan" tryckt på både duk och remsor för att man ska kunna identifiera produkterna.

Ja tror tom att det är krav på att tätskiktsdelarna ska vara märkta?

tala om för plattsättaren att om han kollat fallet innan han börjat tätskikta så hade det varit ännu bättre :)

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
T
Fattar ingenting? Ser ut som han har tejpat fast en sopsäck på golvet eller dyligt, jättekonstigt.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ta bort hela skiten och låt en yrkesman rätta till det.

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.