10 183 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Dåligt drag i bastukamin
Det är bara en bastu oisolerad.wildeside skrev:
HärligtFreQa skrev:
Jag kollade lite på en bastutunna från Klappträna men valde en av konkurrenterna. Eldar med en Harvia 25 pro es dvs kan elda långa vedträn och har vattenbehållare som värmer vattnet.
Jag hade också svårt i början att få bra fart på brasan men nu funkar det bra. Röken blir snabbt osynlig.
Jag kollar och eventuellt tömmer asklådan under! (vanligaste orsaken till att det inte brinner ordentligt). Lägger ett par trän i botten, tänder en tändkub och lite näver. Lägger på tunn tändved och överst några större. Lådan öppen ca 2 cm. Låter brinna 15, laddar på ordentligt med ved, justerar lådan till 1 cm. 70 grader efter 1 timme och 80 gradigt vatten!
Lycka till med bastubadandet!
Ja prova med det och har du fortsatt problem så får du återkomma.Anne-maaria skrev:
Lycka till!
Klicka här för att svara