6 828 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
Dåligt arbete vid fogning
Tack för väldigt bra info, vi får fundera en runda till om vi orkar ta detta vidare. Vi ifrågasatte också de smala bitarna i hörnen men de "skyllde" på oss att vi ville ha infälld spegel i kaklet samt att rör till tvättstället kom ut därJ Joakim V skrev:Från besiktningsmannahandboken:
"Fogar ska för ögat uppfattas som raka,
jämna och fyllda upp till plattans kant."
Jag uppfattar inte dom där fogarna som raka. Om ni inte heller uppfattar fogarna som raka så bör ni reklamera.
Om det har gått mindre än ett halvår sen slutbesiktningen så har ni rätt att ändå reklamera felet. Anmärkningen ska då hanteras som om alla andra anmärkningar som fanns vid slutbesiktning och om det anses vara ett fel så ska det åtgärdas. Om ni inte är överens huruvida det är ett fel så kan ni beställa en överbesiktning av en annan besiktningsman. Om ni då får rätt i överbesiktningen så behöver ni inte bekosta överbesikningen.
Dom var lata. Det är knappast eran spegels eller era vattenrörs fel.Wallinskij skrev:
Jag råder er att skriftligen reklamera det. Då får ni det iaf dokumenterat när reklamationen kom in (ifall den kommer inom ett halvår efter sb) och ni köper er tid att fundera på om ni vill driva det vidare. Har ni tur kanske dom köper er reklamation rakt av. Lycka till!Wallinskij skrev:
Tidigare hade man silikon mellan golv och vägg.men detta slutade man med för ett antal år sedan för att inte hindra vatten att kunna komma upp i fogen. Man kan då undra vem som gjort badrummet och dennes kompetens.. Kan det finnas flera saker som inte är helt rätt?Workingclasshero skrev:
Hej igen, har nu landat i att gå vidare med reklamation. Men en fråga bara, är det besiktningen man reklamerar då eller det utförda arbetet? Arbetet har jag ju redan klagat på och de har varit ute och "fixat" ☺️J Joakim V skrev:Från besiktningsmannahandboken:
"Fogar ska för ögat uppfattas som raka,
jämna och fyllda upp till plattans kant."
Jag uppfattar inte dom där fogarna som raka. Om ni inte heller uppfattar fogarna som raka så bör ni reklamera.
Om det har gått mindre än ett halvår sen slutbesiktningen så har ni rätt att ändå reklamera felet. Anmärkningen ska då hanteras som om alla andra anmärkningar som fanns vid slutbesiktning och om det anses vara ett fel så ska det åtgärdas. Om ni inte är överens huruvida det är ett fel så kan ni beställa en överbesiktning av en annan besiktningsman. Om ni då får rätt i överbesiktningen så behöver ni inte bekosta överbesikningen.
Reklamationen ska ske till entreprenören. Om ni då inte kommer överens huruvida det är ett fel kan ni beställa en särskild besiktning. Om entreprenören har "åtgärdat" ett fel och ni vill få den åtgärden besiktad så beställer ni efterbesiktning.Wallinskij skrev:
Ohchips skrev:
Hej, vi har nu valt att ta detta vidare och reklamera. Kan du hjälpa oss med argument angående de smala passbitarna i hörnen. De sa ju till oss att det var "vårt fel" iom att vi valde infäld spegel, hur hade de kunnat lösa det annorlunda..flytta på rören och handfatet?Ohchips skrev:
Till att börja med så ska plattsättning i innerhörn avslutas så att plattorna möts symetriskt. Hävdar dom att det dom gjort hos dig är symetriskt så bör dom kolla synen.
Sen ska minsta mått på passbitar eftersträvas utgöra 30% utav plattans minsta kantlängd.
Det påstår jag att dom inte heller har eftersträvat, om man tittar på dom där små passbitarna i hörnen.
Detta finns att läsa på svenskakakel.se.
Du kan söka på minsta mått passbit i hörn kakel på Google. Så får du upp några pdf:er att läsa.
Har personligen aldrig kaklat själv, men jag känner folk som gör det och inom mitt förra jobb har jag varit på ett antal stambyten, med helkaklade badrum, med och utan infällda speglar, inkaklade hyllplan osv. och jag har aldrig hört någon utav dom plattsättarna påstå att det inte går att göra snyggt med diverse utmanande vinklar och vrår. Jag har heller aldrig sett någon utav dom lämna ett sådant resultat till någon utav kunderna. Så att det skulle vara "erat fel" att deras plattsättning är så tafflig, är det dummaste jag hört. Det är dom som inte har rätt kompetens, det är inte erat fel, snarare deras läromästares.
Finns säkert en plattsättare här på forumet som kan ge bättre tips på hur du ska formulera det här ärendet.
Önskar er lycka till!
Sen ska minsta mått på passbitar eftersträvas utgöra 30% utav plattans minsta kantlängd.
Det påstår jag att dom inte heller har eftersträvat, om man tittar på dom där små passbitarna i hörnen.
Detta finns att läsa på svenskakakel.se.
Du kan söka på minsta mått passbit i hörn kakel på Google. Så får du upp några pdf:er att läsa.
Har personligen aldrig kaklat själv, men jag känner folk som gör det och inom mitt förra jobb har jag varit på ett antal stambyten, med helkaklade badrum, med och utan infällda speglar, inkaklade hyllplan osv. och jag har aldrig hört någon utav dom plattsättarna påstå att det inte går att göra snyggt med diverse utmanande vinklar och vrår. Jag har heller aldrig sett någon utav dom lämna ett sådant resultat till någon utav kunderna. Så att det skulle vara "erat fel" att deras plattsättning är så tafflig, är det dummaste jag hört. Det är dom som inte har rätt kompetens, det är inte erat fel, snarare deras läromästares.
Finns säkert en plattsättare här på forumet som kan ge bättre tips på hur du ska formulera det här ärendet.
Önskar er lycka till!
Klicka här för att svara