Kakelvägg med ojämna och dåligt rengjorda fogar i ett nybyggt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna kakelfogar i badrum med varierande färg och slarvigt avtorkade rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna kakelfogar i olika nyanser av grått mellan vita badrumskakel, med dålig avtorkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på vita kakelplattor med ojämna grå fogar som ser dåligt avtorkade ut i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelvägg med ojämnt avtorkade och ojämnt färgade kakelfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämna och fläckiga kakelfogar mellan vita kakelplattor i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har precis byggt hus och är missnöjda med kakelfogarna i ett av badrummen. De är ojämna i både färg och dåligt avtorkade. Hantverkarna kommer inte göra något mer åt det i och med att det gick igenom på slutbesiktningen.
Finns det något vi själva kan göra för att det ska bli bättre? Kratsa och foga om, hur svårt är det om man inte gjort det innan? Har även sett att det finns pennor man kan måla i fogarna, tänker vit eller ljusgrått för att fogarna inte ska bli så markanta. Håller dessa över tid?

Eller vad hade ni gjort?
 
Redigerat:
Hej
Ja det ser lite märkligt ut.
Men att göra om det vet jag inte om det är värt.
Tvätta av alla fogar ett par gånger och se om det blir skillnad.
Märkpenna blir nog bara kludd.....
Möblera klart och häng upp handdukar och se om ni glömmer bort det.
 
Wallinskij Wallinskij skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Vi har precis byggt hus och är missnöjda med kakelfogarna i ett av badrummen. De är ojämna i både färg och dåligt avtorkade. Hantverkarna kommer inte göra något mer åt det i och med att det gick igenom på slutbesiktningen.
Finns det något vi själva kan göra för att det ska bli bättre? Kratsa och foga om, hur svårt är det om man inte gjort det innan? Har även sett att det finns pennor man kan måla i fogarna, tänker vit eller ljusgrått för att fogarna inte ska bli så markanta. Håller dessa över tid?

Eller vad hade ni gjort?
ser ut som när fogarna blir blöta. Tycker inte alls det ser så illa ut. Fogarna kommer ändå bli missfärgade med tiden så hade nog låtit det vara. Har kört med fog penna själv och det blev faktiskt ganska hyfsat, inte super bra men godkänt. Vill minnas att jag hittade en färg från en engelsk sida där man målade med en pensel som skulle hålla extremt bra. Kolla upp det, fanns alla möjliga färger och skulle tåla det mesta.
 
Ser jag silikon mellan golv och vägg?
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ser jag silikon mellan golv och vägg?
Ja det ser ut som det.
Är inte det bara för syns skull man har det, tätskiktet sitter ju bakom?
Upplys mig gärna så man lär sig något :-)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Ja det ser lite märkligt ut.
Men att göra om det vet jag inte om det är värt.
Tvätta av alla fogar ett par gånger och se om det blir skillnad.
Märkpenna blir nog bara kludd.....
Möblera klart och häng upp handdukar och se om ni glömmer bort det.
Redan testat tyvärr, ingen skillnad:confused:
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ser jag silikon mellan golv och vägg?
Ingen aning vilken sorts fog mellan golv och vägg
 
G Ganescha skrev:
ser ut som när fogarna blir blöta. Tycker inte alls det ser så illa ut. Fogarna kommer ändå bli missfärgade med tiden så hade nog låtit det vara. Har kört med fog penna själv och det blev faktiskt ganska hyfsat, inte super bra men godkänt. Vill minnas att jag hittade en färg från en engelsk sida där man målade med en pensel som skulle hålla extremt bra. Kolla upp det, fanns alla möjliga färger och skulle tåla det mesta.
Får kanske testa fogpenna/pensel då
 
Wallinskij Wallinskij skrev:
Ingen aning vilken sorts fog mellan golv och vägg
Borde vi kolla upp vad det är? Är det dåligt
 
Jag stör mig mer på storleken på kakelbitarna på bild nummer 1.

sånt där får mig att känna mig tvingad att lära mig att göra själv…. ‍

man måste ju som med allt annat planera utifrån måtten vad som blir bäst… här blev det inte bäst…
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag stör mig mer på storleken på kakelbitarna på bild nummer 1.

sånt där får mig att känna mig tvingad att lära mig att göra själv…. ‍

man måste ju som med allt annat planera utifrån måtten vad som blir bäst… här blev det inte bäst…
Håller helt med :confused:
 
Wallinskij Wallinskij skrev:
Håller helt med :confused:
vet inte om det är ett sk ”fel” men någon med yrkesstolthet skulle nog inte gör så. Tråkigt för er.
Kan tyvärr inte yttra mig om fogarna. Har inte börjat med kakel och klinker ännu.
 
Från besiktningsmannahandboken:
"Fogar ska för ögat uppfattas som raka,
jämna och fyllda upp till plattans kant."

Jag uppfattar inte dom där fogarna som raka. Om ni inte heller uppfattar fogarna som raka så bör ni reklamera.

Om det har gått mindre än ett halvår sen slutbesiktningen så har ni rätt att ändå reklamera felet. Anmärkningen ska då hanteras som om alla andra anmärkningar som fanns vid slutbesiktning och om det anses vara ett fel så ska det åtgärdas. Om ni inte är överens huruvida det är ett fel så kan ni beställa en överbesiktning av en annan besiktningsman. Om ni då får rätt i överbesiktningen så behöver ni inte bekosta överbesikningen.
 
Redigerat:
Dessutom så kan man ifrågasätta dom smala passbitarna i hörnen.

Från byggkeramikhandboken:
"Plattsättning på vägg ska om möjligt centreras. Minsta mått för passbit kan
inte anges, men man ska eftersträva en längd på minst 1/3 av plattans kant-
längd."

Era passbitar är väldigt långt ifrån 1/3 av plattans längd och ni bör kolla om plattsättningen är centrerad på väggen. Plattsättningen ska också mötas symmetrisk i innerhörn vilket er plattsättning inte gör.
Googla på byggkeramikhandboken så kan ni läsa på mer om detta.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Hörnen är det värsta jag sett. Vem sätter ens en 1cm pass i hörnet?:rolleyes:
Det stör mig mer än fogarna. Dom där "hantverkarna" kan inte haft någon yrkesstolthet överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.