Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något vi själva kan göra för att det ska bli bättre? Kratsa och foga om, hur svårt är det om man inte gjort det innan? Har även sett att det finns pennor man kan måla i fogarna, tänker vit eller ljusgrått för att fogarna inte ska bli så markanta. Håller dessa över tid?
Eller vad hade ni gjort?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej
Ja det ser lite märkligt ut.
Men att göra om det vet jag inte om det är värt.
Tvätta av alla fogar ett par gånger och se om det blir skillnad.
Märkpenna blir nog bara kludd.....
Möblera klart och häng upp handdukar och se om ni glömmer bort det.
Ja det ser lite märkligt ut.
Men att göra om det vet jag inte om det är värt.
Tvätta av alla fogar ett par gånger och se om det blir skillnad.
Märkpenna blir nog bara kludd.....
Möblera klart och häng upp handdukar och se om ni glömmer bort det.
ser ut som när fogarna blir blöta. Tycker inte alls det ser så illa ut. Fogarna kommer ändå bli missfärgade med tiden så hade nog låtit det vara. Har kört med fog penna själv och det blev faktiskt ganska hyfsat, inte super bra men godkänt. Vill minnas att jag hittade en färg från en engelsk sida där man målade med en pensel som skulle hålla extremt bra. Kolla upp det, fanns alla möjliga färger och skulle tåla det mesta.Wallinskij skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Vi har precis byggt hus och är missnöjda med kakelfogarna i ett av badrummen. De är ojämna i både färg och dåligt avtorkade. Hantverkarna kommer inte göra något mer åt det i och med att det gick igenom på slutbesiktningen.
Finns det något vi själva kan göra för att det ska bli bättre? Kratsa och foga om, hur svårt är det om man inte gjort det innan? Har även sett att det finns pennor man kan måla i fogarna, tänker vit eller ljusgrått för att fogarna inte ska bli så markanta. Håller dessa över tid?
Eller vad hade ni gjort?
Ser jag silikon mellan golv och vägg?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Redan testat tyvärr, ingen skillnadWorkingclasshero skrev:
Får kanske testa fogpenna/pensel dåG Ganescha skrev:ser ut som när fogarna blir blöta. Tycker inte alls det ser så illa ut. Fogarna kommer ändå bli missfärgade med tiden så hade nog låtit det vara. Har kört med fog penna själv och det blev faktiskt ganska hyfsat, inte super bra men godkänt. Vill minnas att jag hittade en färg från en engelsk sida där man målade med en pensel som skulle hålla extremt bra. Kolla upp det, fanns alla möjliga färger och skulle tåla det mesta.
Jag stör mig mer på storleken på kakelbitarna på bild nummer 1.
sånt där får mig att känna mig tvingad att lära mig att göra själv….
man måste ju som med allt annat planera utifrån måtten vad som blir bäst… här blev det inte bäst…
sånt där får mig att känna mig tvingad att lära mig att göra själv….
man måste ju som med allt annat planera utifrån måtten vad som blir bäst… här blev det inte bäst…
Från besiktningsmannahandboken:
"Fogar ska för ögat uppfattas som raka,
jämna och fyllda upp till plattans kant."
Jag uppfattar inte dom där fogarna som raka. Om ni inte heller uppfattar fogarna som raka så bör ni reklamera.
Om det har gått mindre än ett halvår sen slutbesiktningen så har ni rätt att ändå reklamera felet. Anmärkningen ska då hanteras som om alla andra anmärkningar som fanns vid slutbesiktning och om det anses vara ett fel så ska det åtgärdas. Om ni inte är överens huruvida det är ett fel så kan ni beställa en överbesiktning av en annan besiktningsman. Om ni då får rätt i överbesiktningen så behöver ni inte bekosta överbesikningen.
"Fogar ska för ögat uppfattas som raka,
jämna och fyllda upp till plattans kant."
Jag uppfattar inte dom där fogarna som raka. Om ni inte heller uppfattar fogarna som raka så bör ni reklamera.
Om det har gått mindre än ett halvår sen slutbesiktningen så har ni rätt att ändå reklamera felet. Anmärkningen ska då hanteras som om alla andra anmärkningar som fanns vid slutbesiktning och om det anses vara ett fel så ska det åtgärdas. Om ni inte är överens huruvida det är ett fel så kan ni beställa en överbesiktning av en annan besiktningsman. Om ni då får rätt i överbesiktningen så behöver ni inte bekosta överbesikningen.
Redigerat:
Dessutom så kan man ifrågasätta dom smala passbitarna i hörnen.
Från byggkeramikhandboken:
"Plattsättning på vägg ska om möjligt centreras. Minsta mått för passbit kan
inte anges, men man ska eftersträva en längd på minst 1/3 av plattans kant-
längd."
Era passbitar är väldigt långt ifrån 1/3 av plattans längd och ni bör kolla om plattsättningen är centrerad på väggen. Plattsättningen ska också mötas symmetrisk i innerhörn vilket er plattsättning inte gör.
Googla på byggkeramikhandboken så kan ni läsa på mer om detta.
Från byggkeramikhandboken:
"Plattsättning på vägg ska om möjligt centreras. Minsta mått för passbit kan
inte anges, men man ska eftersträva en längd på minst 1/3 av plattans kant-
längd."
Era passbitar är väldigt långt ifrån 1/3 av plattans längd och ni bör kolla om plattsättningen är centrerad på väggen. Plattsättningen ska också mötas symmetrisk i innerhörn vilket er plattsättning inte gör.
Googla på byggkeramikhandboken så kan ni läsa på mer om detta.