Hej.

Vi har ett stort bubbelbadkar som ungarna älskar. Det finns dock ett problem med badrummet. När man tappar ur badkaret så dröjer det inte länge förrän avloppet fylls upp och vattnet rinner ut över golvet. Det går ibland bra om man tappar ur det extra sakta, men vrider man på för mycket så svämmar det över. Jag har varit i med rensband av olika slag flera gånger men aldrig hittat någon skit. Däremot hjälper det ibland om man lyfter upp vattenlåset så det bubblar till. Det känns som om det är något med att luften inte har någonstans att ta vägen eller nån vakumgrej. Hur kan man veta och vad kan man göra?

Tacksam för svar
Mvh
LOS

Det kan bero på att det sitter skräp någonstans i avloppsröret, kanske långt ner i något rör i marken, som i sådana fall förmodligen gör att det blir helt stopp förr eller senare. En lämplig åtgärd är i sådana fall att renspola rören med spolbil eller högtryckstvätt med rensslang.

Men det rinner ur helt ok från handfatet i samma badrum. Om det är skräp längre ner borde det så inte vara problem med fler avlopp än badkarets?

Kanske, men tvättstället ger förmodligen lite mer fallhöjd än en golvbrunn, så problemet kanske inte märks på samma sätt. Andra skäl kan t.ex. vara att avloppsröret ligger felaktigt och har bakfall så det är vattenfyllt och därför ger mottryck. Uppenbarligen är det ju tätt på något sätt i alla fall, för om röret vore öppet som det ska vara skulle inte vattnet ha något problem att rinna ut och det skulle inte bli övertryck på luften i röret.

Kan även vara så att avloppsventilationen inte fungerar som den ska.

Protte

Men det rinner ur helt ok från handfatet i samma badrum. Om det är skräp längre ner borde det så inte vara problem med fler avlopp än badkarets?
Helt olika vattenmängder.

Börja med spolbil, det är inte speciellt dyrt och det gör stor nytta på alla typer av stopp.

Om du misstänker att det är problem med luftningen borde det gå att testa genom att lossa handfatets vattenlås medan du tömmer badkaret. Rinner det mycket bättre då borde det vara ett luftningsfel.

Ok, bra tips det skall jag prova nästa gång. Tack skall du ha.

Hade samma problem hemma. Provade med ett litet rensband, men det gav inget resultat. Nu har jag ett gammalt vatten lås ( brunn) som det inte går att rycka upp brunnen ( gjutjärn) Jag tog och kopplade på en trädgårds slang på blandaren och lirkade ned slangen genom vatten låset. Sedan lindade jag en handuk kring slangen och tryckte ner handuken i brunnen. På med varmvatten och tryck ner handuken rejält och efter ett tag så släppte det något nere i röret. Nu rinner det ut bra.

Provat att lossa handfatets vattenlås utan effekt. Nästa blir varmvattensslangen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.