eller ingen stil alls kanske..

Jag har nu suttit en stund och tittat efter förslag till färgsättning till fasaden på vårt hus. Det är ett 1 1/2 plans hus med stomme av timmer och med ett sadeltak.. Det finns ingen ritning från byggåret 1930 men en ritning från 69. Inga kort eller liknande finns så jag har inget att gå på. Stående panel fanns 69 på huset.. Nu finns där nya fönster (huset hade iaf spröjsade som orginal) och plåt/träfasad i hiskelig gul och brun. Jag kan inte riktigt platsa in mitt hus i vare sig 20 - eller 30 när jag läser på nätet .. Är det så enkelt att vi har ett funkishus då det är byggt 30 ? Eller har vi bara ett hus, byggt av en herre i en by i norra lappland utan tanke på dåtidens stil. Stillöst - med andra men dock inte nedsättande ord..

Har f.ö läst att det var sed med locklistpanel på 30's trähus men det hade inte vårt. Inte heller altanräcken/trappräcken av järnrör. Dessa är några av kriterierna jag hittat i en byggnadsvårdsbok.
Bla bla bla.. någon med lite tips var jag kan hitta mer kött på bena för att stilbestämma huset och välja passande fasadkulör. Kan tillägga att det inte finns något likadant hus i byn så jag har ingen referens där heller.
Vet att man självklart får välja sin kulör oberoende av byggår, men jag vill iaf vara me* så att säga.