S
Resultatet är sjukt värdelöst på flera plan. Jag som duktig amatörmålare, skulle inte lyckas med det där om jag så var packad när jag målade.

• Gilla
Fillin och 3 till
  • Laddar…
Men de du beskriver nu har du ju inte skrivit någonting om så det är ju svårt att kommentera. Min fråga blir ju då, vad bad du honom göra. Bad du honom att måla eller Bad du honom spackla väggarna släta och sen måla.

• Gilla
Ola Forslin
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Resultatet är sjukt värdelöst på flera plan. Jag som duktig amatörmålare, skulle inte lyckas med det där om jag så var packad när jag målade.
Har du sett några bilder på slutresultatet? För de har inte jag gjort.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Du skriver att han fått backjobb. Såg du inte att det var fel kulör redan då?

Nu på FM ringde målaren och han har läst detta och visa det för leverantören och han håller med denna kulör är ej ljusgrågrön utan militär grön.
Han och leverantören har brutit en ny kulör.
Som han menar är mer rätt.
Så han ska dit och göra om för 3 gången.
Så hoppas det blir bättre

• Gilla
Fillin och 2 till
  • Laddar…
Jag försvarar inte målarens arbete, men...
Du kan inte beställa färg så som du gör.
Man kan inte säga ljus grågrön, och visa en bild från en tidning. Det går inte att ta en färg ifrån skärmen på mobilen som många tror. Här skulle ni ha målat lite prover och bestämt kulör tillsammans, innan...
Sen kan jag hålla med om att militärgrön är långt ifrån...

• Gilla
Nyfniken och 13 till
  • Laddar…
Fast utförandet och kulören är ju två helt skilda saker? Kulören kan du ju få exakt det du vill ha utan gissningar och att prova sig fram? Du kan ju själv besöka en färgaffär och få ncs kod på precis den kulören du vill? De har oftast personal som är ganska duktiga på sånt här och kan troligen med ledning av bilden hitta rätt. Eller så väljer du själv helt sonika och då kan man inte skylla på någon.
Scenariot där målan väljer kulör från ett namn på en färg är ganska ovanligt. De flesta jag vet brukar diskutera saken men kund och de har färgkartor med sig och det bestäms kulör ihop med kund. Annars blir det ju som att ringa ut en målare och vilja ha sovrummet ljus savann beige. Hur ser den ut då?

• Gilla
Enannananna och 5 till
  • Laddar…
Jag håller med om att kulören är fel, på bilden är det en mörk blå-grön-grå kulör. Det är INTE en ljus färg på bilden. Men TS har försökt komma undan jobb och inte specat en exakt färgkod, är det specat hur matt/blank yta det ska va?
Sen är ju jobbet inte så väl utfört, flammigt målat men det blir det ofta innan sista strykningen.
Är det bara sagt att måla så kan man förstå, men målaren bör ha påpekat att väggen behöver spacklas och slipas för att det ska bli bra.

• Gilla
mitchyyyy11 och 1 till
  • Laddar…
A Anders Hägg skrev:
Står på orden Ljus grågrön.
Inte mörk grön.
ange alltid en ncs kod inte något som tolkas...

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Galet. Men ja, många, särskilt män har svårt att skilja på olika gröna nyanser. Viktigt att själv bestämma NCS-kod eller ha ett riktigt färgprov.

• Gilla
Teacer och 8 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Galet. Men ja, många, särskilt män har svårt att skilja på olika gröna nyanser. Viktigt att själv bestämma NCS-kod eller ha ett riktigt färgprov.
Tecknad figur av blond kvinna med förvirrat uttryck och pratbubbla som säger "eehhmm? va?".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Efter att målat en hel del själv så är inte en NCS-kod enbart lösningen. Det blir hyfsat lika men skiljer lite mellan olika leverantörer.

Färgkarta från vald leverantör och från den beställer man det man vill ha. Annars risk för subjektivt tyckande.

Förarbetet tar lång tid och är oerhört viktigt för slutresultatet. Är själv alldeles för petig men jag har hittills inte sett någon kommersiellt målat rum som jag skulle varit nöjd med även om mitt resultat ej är felfritt. Slarviga kanter bara för att någon inte orkat maskera har jag svårt för att acceptera ...

Som sagts innan, gå igenom hur det skall utföras innan arbetet påbörjas. Som beställare måste man veta vad man vill ha eller be om råd och en överenskommelse med hantverkaren.

• Gilla
1
  • Laddar…
A Anders Hägg skrev:
Jo därför en referens bild.

Men skit samma många som verkar försvara klåpare.
Så hoppas ni som försvarar honom även blir nöjda om han kommer hem till er.
Hos mig vet han va dörren är.
Vilken härlig attityd

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
P
Verkar konstigt!

Den bilden du visar och den färgen du har fått är inte ens i närheten.

Då kommer frågan hur gick detta till? I min färgaffär har dom en läspenna som läser av färgen och sen visar dom på en färgkarta som jag får möjlighet att jämföra själv med. Ibland är det färgen bredvid på kartan som passar bättre.

Hur har detta gått till har du visat bilden på färgen så har målarmästaren i 70 års åldern sagt yepp då vet jag vilken färg du menar och så har han gått in i ett rum och börjat mixtra ihop färgen efter eget huvud?

Det verkar väldigt konstigt men förmodligen billigt!

Sen blir jag förvånad att du hittat en målare som har målat som jag uppfattar det tre väggar och på ca 12 kvadrat meter stort rum. Men visst svårt att uppskatta med en vägg bild och en hörn bild.

Ett litet jobb men vad vet jag! Jag har alltid tapetserat och målat själv. Ett enkelt jobb som de flesta utan utbildning kan utföra själv till en bråkdel av kostnaden. Så därför vet jag inte om jag kan få en proffsmålare att måla ett sovrum hemma.

Åter till utförandet! Den översta bilden visar i vänstra hörnet att färgen inte har täckt hela ytan utan det finns vita fläckar. Det indikerar att målaren inte är färdigt vilket också täcktejpen som sitter kvar indikerar.

Så det viktiga i detta fallet är vem har valt färgen och hur gick det till, för det är inte den färgen på väggen som du visar på exempelbilden.

Edit: Förtydligande.

Redigerat av moderator:
Anna_H Anna_H skrev:
Visste inte detta. Förstår nu varför man vill få in flera kvinnliga militärer. Någon måste ju kunna se fienden om de har gröna kamouflagekläder ...

• Gilla
  • Haha
elmontören och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.