Hej alla.
Jag fick en diskmaskin inkopplad och rörmokaren drog om lite för att få det att fungera men efter det har jag upplevt lite avloppslukt då och då. Tänkte om någon kunnig här har någon ide ifall det är kopplingen eller om jag ska prova något annat?
Kanske är värt att prata med dom igen och be dom se över det? Skickar med en bild ifall någon vet om det är något som ser galet ut?
Jag fick en diskmaskin inkopplad och rörmokaren drog om lite för att få det att fungera men efter det har jag upplevt lite avloppslukt då och då. Tänkte om någon kunnig här har någon ide ifall det är kopplingen eller om jag ska prova något annat?
Kanske är värt att prata med dom igen och be dom se över det? Skickar med en bild ifall någon vet om det är något som ser galet ut?
Godmorgon, var är diskmaskinens avlopps slang ansluten? Den syns inte på bildenKlorgas skrev:
Hej alla.
Bänkdiskmaskin ?
Vänstra hons anslutning ser ut att sitta lite snett. Kanske bara en synvilla? Risk för läckage.
Har du kollat och rengjort vattenlåset om det är fullt av något äckel där i?
Alltså lossa på gröna pluggen nere till vänster. Se till att ha en hink under, det kommer komma lite vatten.
Har du kollat och rengjort vattenlåset om det är fullt av något äckel där i?
Alltså lossa på gröna pluggen nere till vänster. Se till att ha en hink under, det kommer komma lite vatten.
Det skulle kunna vara en effekt av den stora volymen i det gemensamma "vattenlåset". För att hålla det rent från kvarvarande fett, bakterier mm från diskmaskin och höger vask behöver du troligen skölja en del i den vänstra vasken. Hade det varit valbart hade jag föredragit att spola ur diskmaskinen i den vänstra vasken för att få ordentlig genomströmning genom hela "vattenlåset".
Hej, SirKnasens inlägg är bra, egentligen behöver man inte rörmokare för att rengöra och korrigera anslutningarna mot vaskerna, kontrollera även slangens anslutning ner i avloppsröretS SirKnasen skrev:
Själva grejerna är nya sedan april och om jag spolar blir det bättre ganska fort så ovan låter väldigt rimligt. Ska försöka dra den slangen till vänstra.R roger.lehrberg skrev:Det skulle kunna vara en effekt av den stora volymen i det gemensamma "vattenlåset". För att hålla det rent från kvarvarande fett, bakterier mm från diskmaskin och höger vask behöver du troligen skölja en del i den vänstra vasken. Hade det varit valbart hade jag föredragit att spola ur diskmaskinen i den vänstra vasken för att få ordentlig genomströmning genom hela "vattenlåset".
Kanske försöka spola lite varje dag?
Nej men grejerna är rätt nya men ja fasiken kan ju vara skit. Ska prova en rengöring!S SirKnasen skrev:
Värt ett försök att flytta slangen om det inte är till besvär i övrigt. Att spola varje dag bara för att skölja ur känns väl kanske lite överdrivet, men om du exempelvis sköljer salladen så kan du ju välja att hellre skölja till vänster än höger för att hålla genomströmning igång så att säga.Klorgas skrev:
Jag undrar om det inte är lite halvstopp längre ned i köksstammen p g a fett. Diskmaskin brukar ge det över tid.
Då kan luften inte ta sig ut genom avloppsröret och de luktar ibland när man spolar.
Testa att rengöra med enorma mängder kokhett vatten. Koka upp så många liter du har kastruller och vattenkokare till och häll ned allt i ett svep i avloppet. Kanske tillsammans med några dl Yes. Upprepa tre gånger. Har du tur så saneras rören från fett och lukten försvinner.
Då kan luften inte ta sig ut genom avloppsröret och de luktar ibland när man spolar.
Testa att rengöra med enorma mängder kokhett vatten. Koka upp så många liter du har kastruller och vattenkokare till och häll ned allt i ett svep i avloppet. Kanske tillsammans med några dl Yes. Upprepa tre gånger. Har du tur så saneras rören från fett och lukten försvinner.
Klicka här för att svara