4 timmar med högtyckstvätt tog det mej att rensa avlippet helt

maräng skrev:
Efter rengöring hällde jag på några liter kokande vatten och lite Abnet, det hörs ett kluckande ljud ganska långt efter att man fyller röret med vatten. Vad kan det vara?
Det tyder på att det står vatten i röret. Kanske beroende på bakfall eller att det är skräp i röret så vattnet har svårt att rinna undan.

det är ju faktiskt vinter nu och jag gissar på att du inte kollat luftaren på taket?
upp och kolla om den snöat eller frusit igen..

Tommor skrev:
det är ju faktiskt vinter nu och jag gissar på att du inte kollat luftaren på taket?
upp och kolla om den snöat eller frusit igen..
Tack, jag har fått det tipset tidigare och med ögat går det inte att se vare sig snö eller is på luftarna. Jag har inte stege så det räcker, än, och det är rätt snöigt på taket i övrigt så jag vågar mig inte upp där nu och rota...

Röris kommer förmodlingen hit på måndag och kollar :)

Rören fungerar nu bättre, jag hade rörmokare här i måndags. De rensade avloppet i nästan två timmar, en maskin med fjädrar som de fick köra rätt mycket med. Som mest var de ner 14 meter. Mycket fett i röret var det, kanske aldrig rensat sedan byggnation.

Rörmokaren var lite inne på att röret kan ha en svacka på sig, vilket var oroväckande. Det var vatten på fjädern sista biten när han drog tillbaks, kanske 2-3 meter ner från avloppets början. Min kompis med kameran får nog komma hit och kolla ändå, om det finns en svacka och den är betydande blir det jobbigt. Försäkringsärende, bila upp grund med vattenburen golvvärme och allt... sad.gif

Men, vi har ju inte haft några jätteproblem, så jag hoppas att diagnosen visar annorlunda.

Tack för all hjälp!

En liten svacka är inget att oroa sig för, det är normalt att det händer med tiden. Och det är inte lönt att göra något fören det blir ett jätteproblem

T Tommor skrev:
En liten svacka är inget att oroa sig för, det är normalt att det händer med tiden. Och det är inte lönt att göra något fören det blir ett jätteproblem
I den svackan blir det som betong med tiden. Litet hål i röret blir det då! Svacka=stort problem!

M maräng skrev:
Årsmodell är -95 på huset och nej, jag tycker inte det luktar avlopp när jag "pyser" röret.

Jag har tagit bort det räfflade grå röret, satt en hink under och dragit på fullt på vattnet. Det rinner igenom utan problem. Låset är också rent. När jag häller på vatten, eller drar vajer, ned vid punkt 1, så rinner det också på fint. Därav min slutsats att det måste vara luften som inte kan ta vägen någonstans och stoppar upp. Men återigen, jag är glad amatör.

spekerök: Stämmer att röret du markerat är från översvämmningsskyddet.

krilleman: Hur svårt skulle du säga att det är för mig att fixa själv? Delar man hittar på Jula?
Har samma problem själv nu....har du lyckats lösa ditt problem och i såna fall hur?

M Manuelca73 skrev:
Har samma problem själv nu....har du lyckats lösa ditt problem och i såna fall hur?
Det här inlägget startade för sju år sedan och har fått lite nytt liv igen. Kortfattat var det återkommande problem med avloppet så jag köpte en rörrengöringssats med 15 meter slang till högtryckstvätten. Blev rätt vass på att använda den efter tag och fick rensa två gånger per år ungefär. Lärde mig också märka tidigt när det började bli problem och spolade då igenom.

För knappt två år sedan renoverade vi köket. Då placerade vi om diskhon så att det blev mer eller mindre direkt fall rakt ner i avloppet. Förra lösningen var det en rätt rejäl böj på. Än så länge har vi tack och lov inte haft några problem med avloppet sedan renoveringen och jag har inte behövt rensa någon gång. Sen har vi blivit försiktiga med åren vad vi spolar ner. Stekpannor med fett torkas av ordentligt först innan de diskas och så vidare.

• Gilla
Manuelca73
  • Laddar…
M maräng skrev:
Det här inlägget startade för sju år sedan och har fått lite nytt liv igen. Kortfattat var det återkommande problem med avloppet så jag köpte en rörrengöringssats med 15 meter slang till högtryckstvätten. Blev rätt vass på att använda den efter tag och fick rensa två gånger per år ungefär. Lärde mig också märka tidigt när det började bli problem och spolade då igenom.

För knappt två år sedan renoverade vi köket. Då placerade vi om diskhon så att det blev mer eller mindre direkt fall rakt ner i avloppet. Förra lösningen var det en rätt rejäl böj på. Än så länge har vi tack och lov inte haft några problem med avloppet sedan renoveringen och jag har inte behövt rensa någon gång. Sen har vi blivit försiktiga med åren vad vi spolar ner. Stekpannor med fett torkas av ordentligt först innan de diskas och så vidare.
Rörsystem under diskbänk med avloppsrör, vattenledningar och slangar bland hushållsartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ser det ut under diskhon och jag vet inte vad som är fel.
Det har kluckat till och från när vatten rinner ner ifrån diskhon. Nu har jag bytt avloppsrör/vattenlås mm när jag ändå bytte diskmaskin men nu är rinner det knappt från diskhon om man inte ruckar på röret som går ner till avloppet. Kan vara avluftningsventil som behövs (vakum-ventil)....kämpar på.

vad kommer där upp från golvet är det ett vanligt 2" plastavlopp ?

menar du det "buckliga" avloppsröret? Det är plastavlopp. Köpte allt från Bauhaus. Alla delar passar bra, fick kapa av lite så att avloppet skulle vara mer "sträckt".
Från början hade jag avloppsdelar i original från Franke Maris 210-50 men bytte nu när jag bytte diskmaskin.

M Manuelca73 skrev:
menar du det "buckliga" avloppsröret?
nej det som kommer upp från golvet
har du testa att ta loss röret och stoppa det i en hink och provat spola lite i vasken

T tergo skrev:
nej det som kommer upp från golvet
har du testa att ta loss röret och stoppa det i en hink och provat spola lite i vasken
Har provat det, då rinner det på som det ska. Därav tror jag att det är vakum-problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.