3 632 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Dålig kräm på öv. med ettrörsystem
Alltid i överkant. Sedan är slingorna som sagt ganska hårt strypta så elementen i källaren håller en ganska hög temp i överkant men faller sedan snabbt och är bara någon grad över rumstemp längst ner, medan elementen på entréplan bara diffar ett par 5-6grader över hela ytan. Men öppnar jag ventilen på slingan massor så beter sig elementen i källaren precis som alla andra. Dock gör det som sagt att öv. tappar cirkulation och då hjälper det ju inte att strypa på varje element i källaren.
Flödesproblem till 100 % , Finns inget vatten till de olika delarna, kan du göra an enkel skiss hur det ser ut, bara lite streck så avstick finns till alla delar. från värmekällan ut till allt, svårt annars att bilda sig en uppfattning var problemet är,
Är väldigt tacksam för hjälp och svaren jag får. Har haft lite annat så har dröjt lite. Men nu har jag några bilder som jag slängt ihop på telefonen.J jonaserik skrev:
Första bilden visar hur slingorna ser ut. Röret går alltså på entréplan och sedan sticker det upp till radiatorerna men även ner till de som är i källaren. Drygt varannan radiator entré/källare.
Andra bilden visar hur det ser ut. Radiatorerna på utsidan av slingan är på entréplan och de innanför är i källaren. De som är på öv är inte med. Men det är 4st. Skillnaden där uppe jämfört med där nere är att rören är smalare. Typ 15mm prisol istället för 22mm hårda rör.
Sitter en ventil på returen på varje slinga precis innan de går ihop. Har hittills strypt de två slingorna som går på entréplan så mycket som det bara går som sagt men de har nu börjat ge upphov till ännu mer oväsen upplever jag. Öppnar jag dessa ventiler max så försvinner ljudet mer eller mindre helt. Även om jag maxar pumpen. Men då blir ju även elementen varmare, framledningstempen sänks då rumsgivaren känner sig "nöjd" och resultatet blir att cirkulationen på öv blir för dålig och det lilla vattnet som kommer upp blir alldeles för kallt eftersom framledningstempen sjunkit (normalt försöker jag ligga på en framledningstemp som är drygt dubbelt så hög som värmen på radiatorerna på entréplan, då blir det acceptabelt på öv).
Att det fräser i rören när du stryper är helt normalt, flödet ökar då pumpen skjuter på ordentligt och det blir högre fart genom ventilen. Det med innegivaren är den kopplad till VP och kanske din pump är styrd i fart eller har den 1 - 2 - 3 på sig och står på 3 nu. Du har vad som kalls en kortis, raddarna närmast VP och pump stjäl flödet för resten, det finns dåligt med tryck till resten, när flödet går över dom närmaste. och dom kallar på mer värme/flöde. Tveksamt hur det ska göras, men är det möjligt att dra extra rör/matning vid VP , så att flödet kan gå två vägar. Att byta till en kraftigare pump gör bara att det kommer att fräsa ännu mer i dina rör. 28 ska klara hela flödet som behövs , men tjuvarna finns kvar. Se vad som är möjligt att göra.
Vad tror du om att sätta en till pump precis när röret sticker iväg till öv? Eller ev en på öv.? Iaf en extra pump på den slingan.J jonaserik skrev:Att det fräser i rören när du stryper är helt normalt, flödet ökar då pumpen skjuter på ordentligt och det blir högre fart genom ventilen. Det med innegivaren är den kopplad till VP och kanske din pump är styrd i fart eller har den 1 - 2 - 3 på sig och står på 3 nu. Du har vad som kalls en kortis, raddarna närmast VP och pump stjäl flödet för resten, det finns dåligt med tryck till resten, när flödet går över dom närmaste. och dom kallar på mer värme/flöde. Tveksamt hur det ska göras, men är det möjligt att dra extra rör/matning vid VP , så att flödet kan gå två vägar. Att byta till en kraftigare pump gör bara att det kommer att fräsa ännu mer i dina rör. 28 ska klara hela flödet som behövs , men tjuvarna finns kvar. Se vad som är möjligt att göra.
Lite bökigt då det är stålrör men funkar det så är det såklart värt det.
Oja. Helt klart äldre. 1969. Ett "Elementhus" så vissa kopplingar är av modell med oringar och stopskruvar på sidorna. Många av dem är utbytta men vissa finns kvar och dessa har en tendens att börja läcka om man river för mycket i rören.J jonaserik skrev:
28mm rör där de går gemensamt. 22mm där de delat sig. På övervåningen går det sedan en 15mm prisol runt hela våningen för att sedan bli 22 igen när returen går ner till källaren igen.
Det enda som är koppar där jag kan montera en pump är prisolrören på öv. Skulle ev kunna sätta en på toaletten där där röret kommer upp.
Är 28 som stam och påstick 22 till andra och kanske 18 eller 15 till elementen från det. Hur långt är det med prisol 15 runt och då kan det bli lite tunt. Har du justerat in raddarna. Det sitter säkert en sexkantshatt på kopplet nere och under den så är det en strypare, brukar vara en stor sexkantsnyckel till det om det är lite nyare raddar. Se hur det är med den. Justera in, tex 5 raddar och stryparen går att skruva 5 varv max ute och max inne, ( inne så är det max strypning ) så en tumregel är då att förts ska vara öppen ett varv nästa två varv, o.sv. sista öppet helt. Du får räkna raddar och dividera. Prova detta först innan tanke på pump.
EDIT stämmer det inte med nyare raddar ta ett foto på dom och kopplet
EDIT stämmer det inte med nyare raddar ta ett foto på dom och kopplet
Har ett hus från -62 med i princip samma setup, 1-rörsystem med fjärrvärme(konverterat från oljepanna) hade problem med att få upp tempen när vi flyttade in i vintras. körde över 65º vid 0º och fick endå inte upp temperaturen. Ökade pumpen från 2 till 3... inte bättre..
Dels va det lite luft i elementen men det största felet va att filtret på returen va HELT igensatt. sitter ett litet nätfilter som ska samla upp partiklar. filtret såg mera ut som ett rör innan jag gjorde rent det = stopp.
efter så kunde jag sänka framledningstemperaturen samt ställa tillbaka pumpen till läge 2 och endå få jämn värme i hela huset.
Dels va det lite luft i elementen men det största felet va att filtret på returen va HELT igensatt. sitter ett litet nätfilter som ska samla upp partiklar. filtret såg mera ut som ett rör innan jag gjorde rent det = stopp.
efter så kunde jag sänka framledningstemperaturen samt ställa tillbaka pumpen till läge 2 och endå få jämn värme i hela huset.
Klicka här för att svara