Hej
Efter installation av ny varmvattenberedare så mötte jag spänningen och jordkontinuiteten mellan vattensystemet (både diskbänk och kopparrören) mot sann jord (vägguttag nära centralen).
Resultatet blev 0v men 1,2 Ohm. Tyder det på att vattensystemet borde skyddsutjämnas?

Inkommande rör för vatten är pem-slang, allt avlopp är plast och det borde inte vara nån nämnvärd kontakt mellan diskmaskin/tvättmaskin och vattensystemet, ty deras anslutningsslangar är av plast/gummi.

Vattensystemet är däremot helt i koppar inomhus (mellan diskbänk, dusch och varmvattenberedare)

Så den enda jordningen av vattensystemet torde vara i varmvattenberedaren. Men 1,2 Ohm låter i mina öron lite för mycket för att vara bra.

Vad tror ni?

Är inte hela ditt värmesystem anslutet till jord via pumpar värmekälla och tappvatten och värmen brukar väl sitta ihop via påfyllningen?

Med vad mätte du 1.2 ohm? Är mätningen tillförlitlig?
Du mätte dessutom mellan vattenledning och skyddsjord, dvs i praktiken mellan två punkter av skyddsjord med okänd area och längd på skyddsledaren.

Det som är avgörande för behovet skyddsutjämning är om vattenledningen kan föra in jordpotential utifrån. Om vattensystemet endast är sammankopplat inne i bostaden så tillför potentialutjämning ingenting, utom möjligen som kompletterande skyddsutjämning.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
E
lnilsson lnilsson skrev:
Hej
Efter installation av ny varmvattenberedare så mötte jag spänningen och jordkontinuiteten mellan vattensystemet (både diskbänk och kopparrören) mot sann jord (vägguttag nära centralen).
Resultatet blev 0v men 1,2 Ohm. Tyder det på att vattensystemet borde skyddsutjämnas?

Inkommande rör för vatten är pem-slang, allt avlopp är plast och det borde inte vara nån nämnvärd kontakt mellan diskmaskin/tvättmaskin och vattensystemet, ty deras anslutningsslangar är av plast/gummi.

Vattensystemet är däremot helt i koppar inomhus (mellan diskbänk, dusch och varmvattenberedare)

Så den enda jordningen av vattensystemet torde vara i varmvattenberedaren. Men 1,2 Ohm låter i mina öron lite för mycket för att vara bra.

Vad tror ni?
Inget konstigt, så är det i alla hem.

Du ska alltid ta hänsyn till om det ska skyddsutjämnas i badrum. Kolla med din installatör vilka bedömningar som låg bakom.

Nu mätte jag med 200mAmp ström med min installationstestare. Lite bättre resultat: vid diskbänken var det 0,21 Ohm, och inne i badrummet var det 0,05 Ohm.
Det är bara ett system för dricks och varmvatten. Ingen kontakt med främmande ledande delar (eftersom det är pem på invatten och plastavlopp). Den enda kontakten mellan jord och vattensystemet måste vara varmvattenberedaren. Men har den och övriga systemet så högt motstånd? Borde inte diskbänken vara bättre jordad? (Än 0,21 Ohm).

Diskbänkar jordar man normalt inte och har dom jordptensial så är det nästan alltid pga vattenledningarna.

E El-Löken66 skrev:
Inget konstigt, så är det i alla hem.

Du ska alltid ta hänsyn till om det ska skyddsutjämnas i badrum. Kolla med din installatör vilka bedömningar som låg bakom.
Min ”installatör” består ganska säkert av ett antal människor, både elektriker och lekmän, som bit för bit genom de femtio åren som huset har funnits har byggt ut/om systemet. Så det har blivit som det har blivit, en massa konstiga saker. Jag har hittat ett elsystem som helt var taget ut drift, men inte var bortrivet.

För 50 år sedan var den "normala" standarden på elinstallationer rätt bra, det som har tillkommit är i princip JFB och jordade uttag. Men det kan ju under åren varit lite " kan själv" fixat sker och ting så man vet ju aldrig ;)

E elmont skrev:
För 50 år sedan var den "normala" standarden på elinstallationer rätt bra, det som har tillkommit är i princip JFB och jordade uttag. Men det kan ju under åren varit lite " kan själv" fixat sker och ting så man vet ju aldrig ;)
:cool: Jo, så är det nog.
Problemet är att det är en gammal sommarstuga, som har blivit dubbelt så stor med åren. Och efter ett tag när folk började bo permanent här så blev kraven på elsystem (tvättmaskin, förbränningstoalett, llvp etc) större och större med åren. Och när jag flyttade in blev kraven ännu större (t.ex. jfb till toalett och uttag utomhus), jag vill ju ha ett normalt och säkert elsystem :thinking:

Men åter till ämnet:
Om vattensystemet inte har koppling till nåt utanför huset, så är det helt ok med att dess enda jordpunkt är vvb, och den jordningen behöver inte vara superbra?

VVB ska ha "superbra" jordning, vattenrören blir som dom blir. Tycker du det är obehagligt kan du leka med att potentialutjämna huset men som Bo skrev så tillför det knappast något.

• Gilla
lnilsson
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
VVB ska ha "superbra" jordning, vattenrören blir som dom blir. Tycker du det är obehagligt kan du leka med att potentialutjämna huset men som Bo skrev så tillför det knappast något.
Tillför eller inte, ska det så ska det?!

Men nu var visst detta en gammal anläggning och TS börjat kolla runt med instrument, då kan givetvis alla möjliga fel upptäckas.

Finns knappast något fel, mätningarnas resultat är ju utmärkta. Jordningen som sker av rören via diverse utrustning är inget problem. Och som sagt inte heller fel om man lätt kommer till med en anslutning rör till PE i centralen som en kontrollerad utjämning.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Finns knappast något fel, mätningarnas resultat är ju utmärkta. Jordningen som sker av rören via diverse utrustning är inget problem. Och som sagt inte heller fel om man lätt kommer till med en anslutning rör till PE i centralen som en kontrollerad utjämning.
GK100 GK100 skrev:
Snart 10k inlägg med kvalitet hellre än kvantitet, grattis, vi firar med tårta.

Men angående detta dilemma så är det något som behövs ta hänsyn till vid nyinstallation.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack för alla svaren!
Då kanske det blir en kompletterande skyddsutjämning nån gång i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.