34 954 läst ·
9 svar
35k läst
9 svar
Dålig fläkt, kondensator?
Vi har en frånluftsfläkt hemma där fläkten på senare tid inte går på full fart, trots att man på reglaget valt det. Den styr ventilationen i huset plus köket. Det är en knapp man drar åt sidan för att höja och sänka. För att testa om det var motorn det var fel på kopplade jag matningen förbi reglaget, dvs direkt på motorn (som det även stog i manualen man fick med för läänge sedan). Den blev dock ingen skillnad.
Det är en enfasmotor (230 V) och mäter man mellan faserna är det kanske 60 volt när man har lägst på reglaget, och 160 volt när man har på max. Och när jag då alltså kopplade 230 direkt till motorn så gick den inte bättre för det.
Alltså borde man kunna utesluta reglaget, även om det iofs såg väldigt slitet ut. Vad kan det då vara för del? Fläkten i sig är rengjord.
Det sitter även en liten kondensator uppe i taket där motorn sitter, på 2 mikrofarad har jag för mig (låter lite?). Vad gör denna, Höjer verkningsgraden? Skulle det kunna vara fel på denna, och hur testar jag det sådana fall? Motorn fungerar som sagt, men den har inte samma sug som den hade förut.
Det är en enfasmotor (230 V) och mäter man mellan faserna är det kanske 60 volt när man har lägst på reglaget, och 160 volt när man har på max. Och när jag då alltså kopplade 230 direkt till motorn så gick den inte bättre för det.
Alltså borde man kunna utesluta reglaget, även om det iofs såg väldigt slitet ut. Vad kan det då vara för del? Fläkten i sig är rengjord.
Det sitter även en liten kondensator uppe i taket där motorn sitter, på 2 mikrofarad har jag för mig (låter lite?). Vad gör denna, Höjer verkningsgraden? Skulle det kunna vara fel på denna, och hur testar jag det sådana fall? Motorn fungerar som sagt, men den har inte samma sug som den hade förut.
Det är en fasförskjutningskondensator. Ett sätt att lura motorn att den har 3 faser istället för en. Mkt stor sannolikhet att det är denna som gett upp. Motorn brukar bli kraftlös och i värsta fall stå helt stilla när kondningen ger upp. Du kan mäta upp kondningen med en vanlig multimeter med farad mätning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Frågade en annan elektriker idag, och han sa också att det skulle kunna vara för att få 3 st faser. Fläkten är dock långt ifrån still, men visst är den kraftlös.Erik_D skrev:Det är en fasförskjutningskondensator. Ett sätt att lura motorn att den har 3 faser istället för en. Mkt stor sannolikhet att det är denna som gett upp. Motorn brukar bli kraftlös och i värsta fall stå helt stilla när kondningen ger upp. Du kan mäta upp kondningen med en vanlig multimeter med farad mätning.
Jag har en vanlig multimeter hemma, dock inte med faradmätning... Elektrikern sa även att man kunde koppla in den till tex ett vägguttag (om det är en 230 volt-kondensator, vilket jag tror att det är), och sen efter en stund tar man ut den och kortsluter ledarna mot varandra, eller mot nån metallplatta. Smäller det då till så bör den fungera, annars inte. Vad tror ni om denna metoden? Är det så att kondensatorn antingen fungerar, eller så gör den det inte? Eller kan resultatet bli missvisande om man gör på detta vis?
Jag skulle helt enkelt byta den och prova. Kostar gissningsvis nån tjuga på ELFA. Ska du mäta upp en kondensator så behöver du en ESR mätare, som mäter kondensatorns inre resistans. Bara kapacitansmätning ger inget tillförlitligt resultat.
Edit : kortsluter du den som din elektriker beskrev, kan du - om du har otur - mycket väl bli tvingad att köpa en ny i vilket fall
Edit : kortsluter du den som din elektriker beskrev, kan du - om du har otur - mycket väl bli tvingad att köpa en ny i vilket fall
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Ja den metoden är inte speciellt säker, dels som du antyder, så blir en motorkondensator inte helt dålig, det är en åldringsprocess där den blir sakta men säkert sämre, när den är tillräckligt dålig så fungerar motorn inte längre.
Dels så är det tveksamt om en spåass liten kondensator som 2uF verkligen ger en smäll (har iofs aldrig provat själv med så hög spänning).
som tidigare talare föreskog, byt ut den, om du köper en på Elfa eller liknande ställe så handlar det om några tior (köper du den som reservdel från fläkttillverkaren handlar det ett antal hubdralappar).
Om du känner dig osäker på vilken modell du skall köpa så lägg ut exakt specifikation på den här (kap, och märkspänning, ev andra koder som står på den) så är jag övertygad om att någon kommer att länka in rätt sida i Elfa katalogen åt dig. Om den sitter så till att mekanisk storlek också är viktigt så ange även det.
Var uppe på taket å klättrade nyss och det som stog på kondensatorn var:hempularen skrev:Ja den metoden är inte speciellt säker, dels som du antyder, så blir en motorkondensator inte helt dålig, det är en åldringsprocess där den blir sakta men säkert sämre, när den är tillräckligt dålig så fungerar motorn inte längre.
Dels så är det tveksamt om en spåass liten kondensator som 2uF verkligen ger en smäll (har iofs aldrig provat själv med så hög spänning).
som tidigare talare föreskog, byt ut den, om du köper en på Elfa eller liknande ställe så handlar det om några tior (köper du den som reservdel från fläkttillverkaren handlar det ett antal hubdralappar).
Om du känner dig osäker på vilken modell du skall köpa så lägg ut exakt specifikation på den här (kap, och märkspänning, ev andra koder som står på den) så är jag övertygad om att någon kommer att länka in rätt sida i Elfa katalogen åt dig. Om den sitter så till att mekanisk storlek också är viktigt så ange även det.
PMP 2/400 KU31 (om detta är viktigt kan jag kolla en gång till, ser inte vad jag har skrivit
2 mikroFarad
400V~DB HSFNT
450V~DB HSFPU
500V~AB 50% ED
SD 24h HSFQV
-25/70 grader C.
Motorn är 220V 50Hz 90W.
Någon som kan ge en länk på rätt kondensator?
Jag är alltså privatperson och kan bara handla där... ja, privatpersoner kan..
Bifogar en bild på kopplingen. Det är den vänstra motorn/kopplingen.

Hej,
Jag antar att du testat att den helt enkelt inte kärvar (typ dåligt glidlager eller så)
Annars kan lämplig konding kan vara 65-626-23 eller 65-628-21 om du vill ha en med fästbult.
Edit: Detta är alltså från ELFA. Kolla även att den passar "mekaniskt". Se http://www.elfa.se/pdf/65/06562623.pdf
Jag antar att du testat att den helt enkelt inte kärvar (typ dåligt glidlager eller så)
Annars kan lämplig konding kan vara 65-626-23 eller 65-628-21 om du vill ha en med fästbult.
Edit: Detta är alltså från ELFA. Kolla även att den passar "mekaniskt". Se http://www.elfa.se/pdf/65/06562623.pdf
Är det 400V som det ska vara? Matningen är trots allt 230..Herman2 skrev:
Om du med mekaniskt menar att den passar i fästen och så, så kvittar det. Det finns rätt bra med plats och nåt går alltid att fixa till.
Märkspänningen har ingen betydelse så länge som man väljer en som är högre. Dessutom skrev du ju själv lite data om den befintliga kondensatorn. Bättre att ligga lite för högt. Jag är inte hundra på hur det fungerar med 3-fas motorer som körs på 1-fas men när det är induktanser (motorn) och kapacitanser inblandade så är det inte alls orimligt att du får 400V över kondingen fast du matar med 230V.
Det var den enda "motorkondensator" som jag hittade på ELFA. Du kan naturligtvis leta upp någon annan plastfilmskondning som har 2uF och 400V~ på ELFA om du vill.
Det var den enda "motorkondensator" som jag hittade på ELFA. Du kan naturligtvis leta upp någon annan plastfilmskondning som har 2uF och 400V~ på ELFA om du vill.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden