Hej.
Jag och min sambo köpte ett hus och tänkte då inte på hur illa fasaden var, dålig kunskap och tänkte inte så noga på det. Nu har jag läst en del och insett att den nog är dålig och bör åtgärdas. Vi har inte råd med ett helt byte och skulle vilja ha råd om vad som skulle behövas åtgärdas för att "rädda den" har varit och känt en del på trät med kniv och det mesta verkar friskt. det verkar glipa en del på ett par ställen. Huset är tillägsisolerat av tidigare ägare men då inte tagit ut fönster. Fönsterbleck verkar också vara felmonterade. Visa lock verkar inte heller ha någon botten planka att vila på. Tror ni det räcker med att måla om Byta ut rötskadade delar och lösa fönsterblecken? Tacksam för svar. Bifogar bilder på avstånd samt några bilder som är närbild på självklara skador som jag hittat.
 
  • Husvägg med blå plankor, ett vitt fönster, reflektion av solnedgång och takrännor, grön växtlighet nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähusfasad, ovanlig fönsterform, nummer 32, ingångsparti, trappa, veranda, räcke, tidig kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blått trähus med vita fönsterkarmar, cykel framför, delvis skuggad fasad, träbänk, kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå träpanel, skadad hörn, beige vägg, ventilationsgaller, spindelnät, växter, utomhus närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på svart stuprör mot randig vägg, med gröna växter och gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lager av material, trä och nätverk, sannolikt del av konstruktion eller reparation. Spindelväv synlig, indikerar äldre utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster på en vit träkarm mot en blåvägg, med flagande färg och viss slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå trävägg, del av vit stol framför, enkel arkitektonisk detalj, utomhusbelysning, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor målade i ljusblått med synlig trätextur och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå träfasad, vit fönsterkarm, vertikala paneler, arkitektonisk detalj, byggnadsexteriör, lutande perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus Kjellerstedt
  • Laddar…
Jag ser ingen större anledning till panik. I sammanhanget är det petitesser. Ni behöver inte panela om huset.
Ni kan börja med att åtgärda några av grejerna i år, om ni hinner. Annars kan det vänta!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag ser ingen större anledning till panik. I sammanhanget är det petitesser. Ni behöver inte panela om huset.
Ni kan börja med att åtgärda några av grejerna i år, om ni hinner. Annars kan det vänta!
Ja, det där var väl inget.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag ser en knutbräda och ett fönsterfoder som är lite rötskadat. Det är allt. Enligt de bilderna behöver ni inte göra något större, inom de närmsta 10 åren. Byt ut de skadade brödorna, när ni får tid. Inte ens det måste ske iår. Då det mest är kosmetiska fel.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
En stor anledning till att det har ruttnat på några ställen är att alla plåtar saknar gavlar och står på plåtarna.. borde en besiktning ha avslöjat.
Lockbrädan som inte räcker har nog bara torkat ihop
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Mycket smått att reparera men om ni gör det lär ni inte behöva byta hela på 30-40 år ännu.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ok vad skönt att höra att flera är eniga. Har lite tid och lite pengar så då blir det nog ny färg och byte av rötskador under tiden. Finns på flerställen än vad bilder visar men inte överväldigt mycket. Om tid och pengar finns fixar jag nog också fönsterbleck och foder också men annars blir det till nästa år.
 
I Illudde skrev:
Ok vad skönt att höra att flera är eniga. Har lite tid och lite pengar så då blir det nog ny färg och byte av rötskador under tiden. Finns på flerställen än vad bilder visar men inte överväldigt mycket. Om tid och pengar finns fixar jag nog också fönsterbleck och foder också men annars blir det till nästa år.
Personligen skulle jag börjat med blecken. Avsaknaden av gavlar är det som har störst potential att skada huset. Att en knutbräda är lite mjuk i nederkant kan du leva med i ganska många år.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Personligen skulle jag börjat med blecken. Avsaknaden av gavlar är det som har störst potential att skada huset. Att en knutbräda är lite mjuk i nederkant kan du leva med i ganska många år.
Vad menar du med avsaknad av gavlar? Inte blecken inte har något uppvik?
 
I Illudde skrev:
Vad menar du med avsaknad av gavlar? Inte blecken inte har något uppvik?
Ja precis. Eftersom de inte är uppvikta kan det rinna vatten från blecket ner i väggen. Det borde inte vara några mängder, men det är åtminstone inte bra.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Målning behövs, börja med södersidan
Nu är det bra målningsväder
 
P PatrikJo skrev:
Ja precis. Eftersom de inte är uppvikta kan det rinna vatten från blecket ner i väggen. Det borde inte vara några mängder, men det är åtminstone inte bra.
Ok. Ja det är ju inte bra. Förra ägaren tillägsisolerade på 80-talet så troligen har det varit så sen dess. Ska försöka hinna fixa detta innan vintern. Har bytt nästan all panel på kupa som är på huset som jag ska måla och behöver där ett bleck på 18-20cm som jag behöver beställa med lång leveranstid.

Lite synd att jag inte tänkt på detta tidigare då halva hallen och trapp huset för stunden är riven och ett projekt jag håller på med. Var tidigare tretex och masonit som jag byter till gips.
 
I Illudde skrev:
Ok. Ja det är ju inte bra. Förra ägaren tillägsisolerade på 80-talet så troligen har det varit så sen dess. Ska försöka hinna fixa detta innan vintern. Har bytt nästan all panel på kupa som är på huset som jag ska måla och behöver där ett bleck på 18-20cm som jag behöver beställa med lång leveranstid.

Lite synd att jag inte tänkt på detta tidigare då halva hallen och trapp huset för stunden är riven och ett projekt jag håller på med. Var tidigare tretex och masonit som jag byter till gips.
Blå träfasad, vitt fönster och dörr, ovanvåning, oktogonal dekoration, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Illudde skrev:
Ok. Ja det är ju inte bra. Förra ägaren tillägsisolerade på 80-talet så troligen har det varit så sen dess. Ska försöka hinna fixa detta innan vintern. Har bytt nästan all panel på kupa som är på huset som jag ska måla och behöver där ett bleck på 18-20cm som jag behöver beställa med lång leveranstid.

Lite synd att jag inte tänkt på detta tidigare då halva hallen och trapp huset för stunden är riven och ett projekt jag håller på med. Var tidigare tretex och masonit som jag byter till gips.
Åk till närmsta plåtslagare. Jag brukar få nya plåtar bockade på någon dag, och har du bråttom kan du säkert få det medans du väntar.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Åk till närmsta plåtslagare. Jag brukar få nya plåtar bockade på någon dag, och har du bråttom kan du säkert få det medans du väntar.
Precis, det där är inget stort arbete.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.