Hej.
Jag och min sambo köpte ett hus och tänkte då inte på hur illa fasaden var, dålig kunskap och tänkte inte så noga på det. Nu har jag läst en del och insett att den nog är dålig och bör åtgärdas. Vi har inte råd med ett helt byte och skulle vilja ha råd om vad som skulle behövas åtgärdas för att "rädda den" har varit och känt en del på trät med kniv och det mesta verkar friskt. det verkar glipa en del på ett par ställen. Huset är tillägsisolerat av tidigare ägare men då inte tagit ut fönster. Fönsterbleck verkar också vara felmonterade. Visa lock verkar inte heller ha någon botten planka att vila på. Tror ni det räcker med att måla om Byta ut rötskadade delar och lösa fönsterblecken? Tacksam för svar. Bifogar bilder på avstånd samt några bilder som är närbild på självklara skador som jag hittat.
Jag och min sambo köpte ett hus och tänkte då inte på hur illa fasaden var, dålig kunskap och tänkte inte så noga på det. Nu har jag läst en del och insett att den nog är dålig och bör åtgärdas. Vi har inte råd med ett helt byte och skulle vilja ha råd om vad som skulle behövas åtgärdas för att "rädda den" har varit och känt en del på trät med kniv och det mesta verkar friskt. det verkar glipa en del på ett par ställen. Huset är tillägsisolerat av tidigare ägare men då inte tagit ut fönster. Fönsterbleck verkar också vara felmonterade. Visa lock verkar inte heller ha någon botten planka att vila på. Tror ni det räcker med att måla om Byta ut rötskadade delar och lösa fönsterblecken? Tacksam för svar. Bifogar bilder på avstånd samt några bilder som är närbild på självklara skador som jag hittat.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Jag ser ingen större anledning till panik. I sammanhanget är det petitesser. Ni behöver inte panela om huset.
Ni kan börja med att åtgärda några av grejerna i år, om ni hinner. Annars kan det vänta!
Ni kan börja med att åtgärda några av grejerna i år, om ni hinner. Annars kan det vänta!
Jag ser en knutbräda och ett fönsterfoder som är lite rötskadat. Det är allt. Enligt de bilderna behöver ni inte göra något större, inom de närmsta 10 åren. Byt ut de skadade brödorna, när ni får tid. Inte ens det måste ske iår. Då det mest är kosmetiska fel.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
En stor anledning till att det har ruttnat på några ställen är att alla plåtar saknar gavlar och står på plåtarna.. borde en besiktning ha avslöjat.
Lockbrädan som inte räcker har nog bara torkat ihop
Lockbrädan som inte räcker har nog bara torkat ihop
Ok vad skönt att höra att flera är eniga. Har lite tid och lite pengar så då blir det nog ny färg och byte av rötskador under tiden. Finns på flerställen än vad bilder visar men inte överväldigt mycket. Om tid och pengar finns fixar jag nog också fönsterbleck och foder också men annars blir det till nästa år.
Personligen skulle jag börjat med blecken. Avsaknaden av gavlar är det som har störst potential att skada huset. Att en knutbräda är lite mjuk i nederkant kan du leva med i ganska många år.I Illudde skrev:Ok vad skönt att höra att flera är eniga. Har lite tid och lite pengar så då blir det nog ny färg och byte av rötskador under tiden. Finns på flerställen än vad bilder visar men inte överväldigt mycket. Om tid och pengar finns fixar jag nog också fönsterbleck och foder också men annars blir det till nästa år.
Målning behövs, börja med södersidan
Nu är det bra målningsväder
Nu är det bra målningsväder
Ok. Ja det är ju inte bra. Förra ägaren tillägsisolerade på 80-talet så troligen har det varit så sen dess. Ska försöka hinna fixa detta innan vintern. Har bytt nästan all panel på kupa som är på huset som jag ska måla och behöver där ett bleck på 18-20cm som jag behöver beställa med lång leveranstid.P PatrikJo skrev:
Lite synd att jag inte tänkt på detta tidigare då halva hallen och trapp huset för stunden är riven och ett projekt jag håller på med. Var tidigare tretex och masonit som jag byter till gips.
I Illudde skrev:Ok. Ja det är ju inte bra. Förra ägaren tillägsisolerade på 80-talet så troligen har det varit så sen dess. Ska försöka hinna fixa detta innan vintern. Har bytt nästan all panel på kupa som är på huset som jag ska måla och behöver där ett bleck på 18-20cm som jag behöver beställa med lång leveranstid.
Lite synd att jag inte tänkt på detta tidigare då halva hallen och trapp huset för stunden är riven och ett projekt jag håller på med. Var tidigare tretex och masonit som jag byter till gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åk till närmsta plåtslagare. Jag brukar få nya plåtar bockade på någon dag, och har du bråttom kan du säkert få det medans du väntar.I Illudde skrev:Ok. Ja det är ju inte bra. Förra ägaren tillägsisolerade på 80-talet så troligen har det varit så sen dess. Ska försöka hinna fixa detta innan vintern. Har bytt nästan all panel på kupa som är på huset som jag ska måla och behöver där ett bleck på 18-20cm som jag behöver beställa med lång leveranstid.
Lite synd att jag inte tänkt på detta tidigare då halva hallen och trapp huset för stunden är riven och ett projekt jag håller på med. Var tidigare tretex och masonit som jag byter till gips.
Klicka här för att svara









