3 680 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Daikin Caldo II xrh40 utedel ljudnivå
Har en xrh30 sedan tre år i fritidshuset och det är vad jag förstår likadan utedel som på xrh40. Utedelen har hela tiden dragits med en hel del oljud. Det har varit vibrationer och skrapande ljud men framförallt ett gnisslande när pumpen går på låg belastning. Firman som monterade har provat olika åtgärder då man dels bytte brickor på navet men till slut bytte dom hela utedelen till en ny. Det har blivit bättre men inte helt nöjd. Gnisslet finns kvar och montören menade att det inte är helt ovanligt på Daikins utedelar och om man vill ha en tyst maskin ska man gå på Mitsubishi. Är i övrigt väldigt nöjd med prestandan på pumpen men just ljudnivån på utedelen har en del att önska. Vi har en väldigt kort rördragning till vår pump och vissa menar att det kan vara en del av problemet medan andra säger att det inte har någon betydelse.
Okej, tack. Kanske bäst att avstå. Har en Mitisubishi kille på gång att kolla idag hos mig.M Myckling skrev:Har en xrh30 sedan tre år i fritidshuset och det är vad jag förstår likadan utedel som på xrh40. Utedelen har hela tiden dragits med en hel del oljud. Det har varit vibrationer och skrapande ljud men framförallt ett gnisslande när pumpen går på låg belastning. Firman som monterade har provat olika åtgärder då man dels bytte brickor på navet men till slut bytte dom hela utedelen till en ny. Det har blivit bättre men inte helt nöjd. Gnisslet finns kvar och montören menade att det inte är helt ovanligt på Daikins utedelar och om man vill ha en tyst maskin ska man gå på Mitsubishi. Är i övrigt väldigt nöjd med prestandan på pumpen men just ljudnivån på utedelen har en del att önska. Vi har en väldigt kort rördragning till vår pump och vissa menar att det kan vara en del av problemet medan andra säger att det inte har någon betydelse.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Har en Daikin Caldo XRH30 , utedelen står på ett trästativ + kanske 3 m rör .
Sitter jag i rummet ngr m från pumpen kan jag skönja ljudet från utedelen .
Bor ej i ett sten / timmerhus , hus med lättviktsväggar i trä - 240 mm isolering - 1 lager gips .
Sitter jag i rummet ngr m från pumpen kan jag skönja ljudet från utedelen .
Bor ej i ett sten / timmerhus , hus med lättviktsväggar i trä - 240 mm isolering - 1 lager gips .
Jag är helt ny i branschen och ska nog beställa en XRH40. Lutar ändå år vardagsrum men jag är nyfiken på hur det ser ut vintertid ute. Blir markstativ men kommer det att bli en stor isgata under utedelen?S s97danl skrev:
Klicka här för att svara