legionellakörningarna kan man dra ner till var 3e vecka i ett vanligt enfamiljs hushåll, det spolas varje dag, hinner aldrig stå länge nog att bilda nå legionella.
 
DonPablo DonPablo skrev:
legionellakörningarna kan man dra ner till var 3e vecka i ett vanligt enfamiljs hushåll, det spolas varje dag, hinner aldrig stå länge nog att bilda nå legionella.
Jag önskar att det alternativet fanns på Daikin geo 3, det är antingen varje vecka eller avslagen.
 
PFO PFO skrev:
Jag önskar att det alternativet fanns på Daikin geo 3, det är antingen varje vecka eller avslagen.
Men får jag ställa då en antagligen korkad fråga och jag inser vi glidit utanför ämnet lite.
Varför rekommenderar en installatör då att inte ha igång det? Det känns ju dumt? Eller är det helt ok om vattnet är +50 hela tiden istället?
 
Klorgas Klorgas skrev:
Men får jag ställa då en antagligen korkad fråga och jag inser vi glidit utanför ämnet lite.
Varför rekommenderar en installatör då att inte ha igång det? Det känns ju dumt? Eller är det helt ok om vattnet är +50 hela tiden istället?
Det är väldigt låg risk för legionella vid mer än 50 grader varmvatten. Se artikel på boverket: https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/om-legionella/

Personligen vill jag ha 0 risk med familjen. Generell rekommendation är 60-65 grader för att ha 0 risk för legionella, det är säkerhetsmarginal på detta också. Det är inte bara i varmvattenberedare det behöver vara varmt, hela rörsystemet för vv behöver värmen för att döda legionella.
 
Äldre system med kopparrör var också bra mot legionella, kopparna dödar legionella också när det står still i rören. Modernare plaströr har inte den funktionen. Dock är koppar giftigt och därav sa man i äldre system att varmvatten inte skall förtäras som dricksvatten.
 
PFO PFO skrev:
Äldre system med kopparrör var också bra mot legionella, kopparna dödar legionella också när det står still i rören. Modernare plaströr har inte den funktionen. Dock är koppar giftigt och därav sa man i äldre system att varmvatten inte skall förtäras som dricksvatten.
Tack för all info, jag tänker vänta in tills det blir lite varmare och inte pilla när det är så kallt men till slutet på veckan tänker jag slå igång legionella behandlingen och prova sänka tempen permanent på varmvattnet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.