Hej, jag har börjat planera ett garege på min tomt, men dagvattenanslutningen ligger högre upp än vad dräneringen skall ligga. Hur löser jag detta?

Skippa den kommunala dagvattenanslutningen och gör en egen stenkista?

Ja det är juh en lösning, men tomten samlar på sig en del vatten vid regn redan som det är+ att jag har jordvärme så jag har ett fåtal ställen jag kan göra stora hål i, finn inte det nån mer lösning?

H
Gräv ned en brunn och sätt en pump i denna. Se till att ansluta dig till kommunens dagvatten så att du slipper problem framöver. Stenkista är det absolut sista allternativet.

okk, hur djup skall brunnen vara?
Vad blir el kostanden /år när man har en pump som skall dra bort vattnet?

H
wendtm skrev:
okk, hur djup skall brunnen vara?
Vad blir el kostanden /år när man har en pump som skall dra bort vattnet?
Vad pumpen drar i el är omöjligt att säga men bara att slippa problemen med stenkista samt att man får bort vattnet från tomten är värt en del. Finns färdiga btunnar från t.ex. upponor. Dessa kan du köpa på t.ex. rinkabyrör. Har samma princip själv med har valt att använda 2 st 1 kubiks vattentankar, sånna som man ser överallt. Sedan pumpar jag det till en brunn som är ansluten till dagvatten. Har funkat i 8 år. Köpte en pump från Rusta för 400:-

Ja men det låter juh bra, har du grävt ner de tankarna eller?
gör det nått att pumpslangen ligger bara 40 cm under marken?(bor i halland)
Jag ansluter mig på stuprennorna runt huset och de värkar vara bara 40 cm under marknivån.

H
wendtm skrev:
Ja men det låter juh bra, har du grävt ner de tankarna eller?
gör det nått att pumpslangen ligger bara 40 cm under marken?(bor i halland)
Jag ansluter mig på stuprennorna runt huset och de värkar vara bara 40 cm under marknivån.
De är nergrävda. Dessa är kopplade till stuprören där av att jag har 2. Bor också i Halland och mina rör ligger på samma djup, inga problem.

• Gilla
Avemarm
  • Laddar…
ok, dräneringen av garaget då? drog du det till samma tankar eller?

H
wendtm skrev:
ok, dräneringen av garaget då? drog du det till samma tankar eller?
Ja garaget är ihopkopplat med dessa tankar. Dräneringen från huset är kopplat på avloppet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.