Jag bytte vindskivebrädor förra sommaren, denna sommar valde vi att byta hela taket (borde såklart ha väntat med vindskiverna ett år om jag var smart..). Problemet blir nu att pannorna kommer upp högre då vi använt oss av högre bär- och ströläkt än tidigare, så dom ligger över vindskivebrädan, vilket blir ett problem nu när jag ska montera vindskiveplåten/gavelbeslaget. Vindskiveplåten ska ju ligga över pannorna eller i linje förstår jag det som.

Hur gör jag för att få vindskiveplåten rätt monterad? Jag skulle verkligen vilja undvika att byta vindskivebrädor igen då det var hemskt att göra, är det någon som har en smart lösning att erbjuda? Jag har köpt hem simpla vindskiveplåt från byggmax redan men kan byta ut dom om det behövs.

Såhär ser det ut:

• Hus med nytt tak och vindskivebrädor. Takpannorna ligger ovanpå den vita vindskivebrädan. Svart hängränna och stuprör är installerat. Fönster, grind och väggar är vita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klyv/såga bara ner några brädor till den bredd som saknas på vindskivorna. Måla sedan dessa, och skruva fast dem ovanpå vindskivorna, så de får rätt höjd. Sen är det bara att lägga på plåten.

Tack, det lät inte allt för krångligt heller. Testar nog det! 👍🏻

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.