2 680 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dagvattenledning under garagets platta
Har nu bokat omdränering + utvändig isolering av källare och det ingår byte av dagvattenledningar. Mitt problem är att ena sidans befintliga dagvattenledning enligt ritning ligger under garagets platta. På utsida garage mot vägen ligger dagvattenbrunnen dit övriga 2 dagvattenledningar går innan det slutligen går ut i kommunens dagvatten nät.
Huset uppfördes 1975 och jag ser 2 alternativ :
1 : Återanvända de 110mm rör som ligger under plattan förutsatt att de fortfarande har väsentlig livslängd kvar ? Enligt Svensktvattens undersökning torde PVC rör med självfall ha en livslängs på mer än 100 år.
2 : Förlägga nya dagvattenrör runt garagets utsida, totalt c 12 m.
Kan jag gå på alternativ 1 ?
Huset uppfördes 1975 och jag ser 2 alternativ :
1 : Återanvända de 110mm rör som ligger under plattan förutsatt att de fortfarande har väsentlig livslängd kvar ? Enligt Svensktvattens undersökning torde PVC rör med självfall ha en livslängs på mer än 100 år.
2 : Förlägga nya dagvattenrör runt garagets utsida, totalt c 12 m.
Kan jag gå på alternativ 1 ?
Skall gräva upp befintlig brunnslock under gräsmattan och inspektera för att bekräfta om husets ritningar stämmer, eller inte. Enligt husritningar (Och grannen som var med när det byggdes) går dagvatten ut i separat rör från brunnen. Enligt kommunens ritningar går dock dagvattnet tillsammans med avloppet och så får det ju inte fortsätta att vara.
Så det kanske blir att gräva nytt och skicka ut dagvattnet direkt på gatan, kan tyvärr inte skicka åt nåt annat håll då skogen ligger högre på baksidan och grannar åt bägge håll. Gräva upp ända till dagvatten kanalen mitt under gatan gör jag inte.
Så det kanske blir att gräva nytt och skicka ut dagvattnet direkt på gatan, kan tyvärr inte skicka åt nåt annat håll då skogen ligger högre på baksidan och grannar åt bägge håll. Gräva upp ända till dagvatten kanalen mitt under gatan gör jag inte.
En liten återkoppling, det blev alt 1 : Rören under mark var i princip som nya så de återanvändes utan problem. De delar av dagvattenrören som låg ovan mark mot stuprören var dock som knäckebröd.
Bästa av allt var att dagvattnet gick ut i gatans dagvattenstam.
Bästa av allt var att dagvattnet gick ut i gatans dagvattenstam.
Klicka här för att svara