Hej

Jag ska dränera om min grund med källare och undrar om det är någon som har idé eller skiss på hur man anlägger dagvattenrör resp dräneringsrör med rensbrunnar o dyl.

Vilket djup lägger man dagvattenrören normalt?
Och ska det va 2st rensbrunnar, en på dagvatten och en på dräneringen??
Ska man kunna spola hela dräneringsrörs slingan?? Då behöver man väll en rensbrunn i varje hörn av huset??

//J

Det här va bra....Tack för det.
Det här gav ju svar på alla mina funderingar.

Är det någon annan som har någon uppfattning om det här är vettigt,
med tanke på rensbrunnar o dyl, ska man ha fler eller är det onödigt?

Jag ska ju inte ansluta till komunala avloppet, för jag bor på landet så det blir väll sten kista.
Hur anlägger man billigast och enklast en kista??

//J

Jag har gjort en snabb ritning i paint på min eventuella lösning när det gäller dräneringsrör och dagvattenrör med rensbrunn.
Röda rör är dagvatten från stuprör.
Blåa rör är dräneringsrören

Kan man / ska man, dra ihop dränering och dagvatten i samma rensbrunn för att bara få ett utlopp till stenkistan? Eller ska/måste man ha två rensbrunnar.

Verkar min tänkta lösning va ok, eller finns det någon bättre/smartare idé?

Tacksam för idér och förslag

//J

• situationsplan dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte dra ner dagvattnet i en stenkista. Det bör ledas ut i ett dike eller en bäck. När det regnar mycket så blir det jättemycket vatten och stenkistan måste vara stooor för att inte fyllas. Om du då har kopplat ihop drenering och dagvatten så kommer regnvattnet från taket fylla dreneringsrören och du får det motsatta effekten mot den du vill ha ;)

Om du nu måste ha stenkista så skulle jag försöka skilja på drenering och dagvatten så mycket som möjligt. Dreneringen in i en stor brunn. utloppet från den brunner ligger så lågt som det bara går ut till dagvattenbrunnen som är jättestor och därifrån ut till stenkistan. På det viset om det kommer för mycket vatten fylls först kistan, sen dagvattenbrunnen sen dreneringsbrunnen och till sist dreneringsrören och din källare. På det här sättet tilåts luft circulera i dreneringsrören och det ska vara bra säger de som vet.

Zemerlin skrev:
[länk]

kanske kan hjälpa till något på vägen?
Jäkla bra med en instruktionsvideo. Även om man kanske hellre vill använda Isodrän/Pordrän är filmen i sig mycket illustrativ.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.