En fördel också med grov diameter ~300 mm på brunnen som kanske ska nämnas:
Om det skulle bli problem i ditt område någon gång med översvämningar, extremt höga grundvattennivåer, så har du möjlighet att sätta ner en pump temporärt i hålet och pumpa bort vattnet för att skydda grund och källare.//

P pette skrev:
Ja. 75 mm bör räcka bra med tanke på det lilla upptagningsområdet. Den gamla gick alltså ner i dräneringen bara?, och inte vidare som du kan koppla på?

Förstår inte riktigt hur allt ser ut, men viktigast är ju att du gör det..
Jag antar att anledningen att du går vidare från källartrappsytan är för att komma till den nya dräneringen som givetvis tidigare ägare lagt runt trappen?
Hur som skulle jag som nämnt säkerställa att det går att rensa(ta bort löv mm) , helst med rör rakt ner, och ha en viss "magasinvolym".innan 75 m´s ledningen för att klara seklets hällregn. Och Alltså inte återanvända spygatten som satt där innan, då risken ökar för stopp, då dessa bara har vattenlås (som inte behövs här egentligen) och inget sandfång.
Jag hade nog kört på en sån här typ 300 mm
[länk] som monteras på stigarrör/teleskopsdel 315 (borde kanske räcka upp mellan botten och marknivå.) finns 400 mm och 800 mm om det behövs
Tack för ditt tålamod 😊
Skickar några nya bilder så kanske du får bättre överblick.
Sista bilden visar delar av gamla röret som fortsätter ännu djupare ner, så gjorde nu ett hål över det till andra sidan där precis som du säger, gamla ägarna lagt dräneringsrör (dock utan markduk 😏)

Bilden visar ett 50 rör, bara så du ser var det kommer ut.
Blir aningen i underkant av det svarta röret.

Så nu är min plan tor jag om du inte tycker annorlunda? Föra in ett 75 rör, borra en hel del små hål i det, plugga igen ändan så det inte fylls med singel, och även borra pluggen. Sen klä in nedre delen av gropen med markduk, fylla med makadam så det blir en liten stenkista där nere runt röret.

Hur låter det?
Kommer inte att komma så högt upp så jag kan lägga det nya röret uppe på dräneringen.
Tänker att jag bara låter det rinna ut i botten där som nu blir fylld med makadam samt har ett dräneringsrör väldigt nära 🤔

• Grävprojekt med synliga rör, jord och betongyta, det gamla röret syns i bakgrunden. Stege och verktyg är också med i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop med exponerat gammalt svart dräneringsrör och vitt 50 mm rör i jord.
    Skapa konto
  • Ett grått rör syns liggande i en rektangulär hålighet i en betonggolvyta, med mörk jord och sten runtomkring.
    Skapa konto
  • Bild av en grop med jord och sten där ett brunt rör är synligt, omgivet av grå och brun jord samt stenar.
    Skapa konto
P pette skrev:
Har du provat filma? Hur långt kommer du in i röret?

Ibland är dessa gamla källartrapps-spygatter kopplade direkt till vanliga spillen. Helt omöjligt att avgöra hur det är hos dig. Det är ju inget stort vattenupptagningsområde..
Eller bara en spygatt ner mot dräneringslagret.

S seniorkonsult skrev:
Eller bara en spygatt ner mot dräneringslagret.
Det ligger ingen dränering under källarvilplanet (iaf ingen ny utan isf gammal tegel med okänf funktion).
Det finns heller ingen direkt vinning ha ett slutet system eftersom vattnet ändå kommer att bredda fritt mot grunden. Förhoppningsvis kommer vattnet inte gå över vattengången på dränrören alls förutom vid temporärt möjligtvis vid mkt stor fuktbelastninng. Det blir en liten cowboylösning hur man än vrider och vänder på det, när man inte kan koppla mot dagvattensystem.

Spygatter sätter igen väldigt rätt och tyvärr brukar de stora hällrägnen föra med sig mycket mossa och jox vilet skapar ett stopp snabbt. Därför menar jag att det är bättre att sätta en dränvattenbunn och fylla så mycket som möjligt både nedanför trappen med kapillärbrytande material typ 8/16 mak/lösleca/"kattskallar".

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
D Dojsan skrev:
Tack för ditt tålamod 😊
Skickar några nya bilder så kanske du får bättre överblick.
Sista bilden visar delar av gamla röret som fortsätter ännu djupare ner, så gjorde nu ett hål över det till andra sidan där precis som du säger, gamla ägarna lagt dräneringsrör (dock utan markduk 😏)

Bilden visar ett 50 rör, bara så du ser var det kommer ut.
Blir aningen i underkant av det svarta röret.

Så nu är min plan tor jag om du inte tycker annorlunda? Föra in ett 75 rör, borra en hel del små hål i det, plugga igen ändan så det inte fylls med singel, och även borra pluggen. Sen klä in nedre delen av gropen med markduk, fylla med makadam så det blir en liten stenkista där nere runt röret.

Hur låter det?
Kommer inte att komma så högt upp så jag kan lägga det nya röret uppe på dräneringen.
Tänker att jag bara låter det rinna ut i botten där som nu blir fylld med makadam samt har ett dräneringsrör väldigt nära 🤔
Du behöver inte borra hål i 75 mms röret alls tycker jag. Den kan vara tät. Jag menade att man skulle perforera själva brunnsröret högre upp som ett slags bredavlopp om det mot förmodan skulle slagga igen i botten av dräneringsbrunnen.
Jag hade nog satt själva brunnen, ish 20 cm under dränering (lså får du också litet sandfång,) om det går och bara gjort en dosfräsning i brunnen för 75 mm´s röret (måste inte vara tät ) 75 mm´s röret behöver ju bara komma typ någon cm ovanför det andra. Då menar jag alltså vattengångsskillnaden( botten ) mellan de båda rören. Dukningen kommer vara lite pilljobb, och viktigt att det blir bra.
Jag skulle gjort fiberduksremsor och fästa upp mot slänterna. Brukar funka med typ 2-3 tumspik om det e lerjord och bara trycka in. Sedan fylla så mycket som möjligt med makadam och sen duk högst upp. Som sagt tidigare,- ha inte duk mellan 75 mm röret och dräneringsrör då duken riskerar att bli helt tät på sikt.

Det blir mycket text och det är extremt svårt att bedömma, beskriva i detalj utan att vara på plats. Jag har pysslat en hel del med sånt här, men det är viktigt att du själv tar ställning till bästa lösning här. Det är ju en ganska stark varningsklocka att tidigare ägare har dränerat utan makadam ? och fiberduk. Det sänker livslängden rejält.. Och funkar inte breddningen i dräneringsröret (eller har täppt igen så riskerar denna lösning att svämma över och skapa fuktskada i källaren.... /Mvh Peter

P pette skrev:
Du behöver inte borra hål i 75 mms röret alls tycker jag. Den kan vara tät. Jag menade att man skulle perforera själva brunnsröret högre upp som ett slags bredavlopp om det mot förmodan skulle slagga igen i botten av dräneringsbrunnen.
Jag hade nog satt själva brunnen, ish 20 cm under dränering (lså får du också litet sandfång,) om det går och bara gjort en dosfräsning i brunnen för 75 mm´s röret (måste inte vara tät ) 75 mm´s röret behöver ju bara komma typ någon cm ovanför det andra. Då menar jag alltså vattengångsskillnaden( botten ) mellan de båda rören. Dukningen kommer vara lite pilljobb, och viktigt att det blir bra.
Jag skulle gjort fiberduksremsor och fästa upp mot slänterna. Brukar funka med typ 2-3 tumspik om det e lerjord och bara trycka in. Sedan fylla så mycket som möjligt med makadam och sen duk högst upp. Som sagt tidigare,- ha inte duk mellan 75 mm röret och dräneringsrör då duken riskerar att bli helt tät på sikt.

Det blir mycket text och det är extremt svårt att bedömma, beskriva i detalj utan att vara på plats. Jag har pysslat en hel del med sånt här, men det är viktigt att du själv tar ställning till bästa lösning här. Det är ju en ganska stark varningsklocka att tidigare ägare har dränerat utan makadam ? och fiberduk. Det sänker livslängden rejält.. Och funkar inte breddningen i dräneringsröret (eller har täppt igen så riskerar denna lösning att svämma över och skapa fuktskada i källaren.... /Mvh Peter
Tror vi pratar lite om olika saker …🤔

Jag menar att jag leder allt vatten ut via 75 röret till det stora hålet jag tagit bild på med ett dräneringsrör.

Men tolkar det som att du menar att jag ska gräva för en brunn som tar vattnet under själva källartrappan, är det korrekt förstått?

Dräneringsröret har makadam runt sig, vilket är bättre än inget, men ja, man hade absolut önskat duk då de nu förkortat livslängden betydligt …

D Dojsan skrev:
Tror vi pratar lite om olika saker …🤔

Jag menar att jag leder allt vatten ut via 75 röret till det stora hålet jag tagit bild på med ett dräneringsrör.

Men tolkar det som att du menar att jag ska gräva för en brunn som tar vattnet under själva källartrappan, är det korrekt förstått?

Dräneringsröret har makadam runt sig, vilket är bättre än inget, men ja, man hade absolut önskat duk då de nu förkortat livslängden betydligt …
Hej igen. 75 mms röret lägger duväl bara precis intill dräneringen så behöver väl inte borra hål tänker jag…
Men du uppfattar mig korrekt. Jag hade alltså satt ett stigarrör på botten under den gamla spygatten och satt en icke körbar dagvattenbetäckning på denna. Fyllt båda groparna med makadam så att säga, och gjort hela uppfyllanden vid källardörr till underkant platt gjutning i makadam. Ju mer desto bättre. Jag har nämnt tidigare varför jag skulle gjort så.

Det är lite svårt att få uppfattningen hur mycket vatten det kan komma. Beror ju på hur mycket takfoten kragar över också. Det där känner du nog bäst. Känns det smidigare och du tror på idén att använda bef. Spygatt så kör på det tycker jag!

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
P pette skrev:
Hej igen. 75 mms röret lägger duväl bara precis intill dräneringen så behöver väl inte borra hål tänker jag…
Men du uppfattar mig korrekt. Jag hade alltså satt ett stigarrör på botten under den gamla spygatten och satt en icke körbar dagvattenbetäckning på denna. Fyllt båda groparna med makadam så att säga, och gjort hela uppfyllanden vid källardörr till underkant platt gjutning i makadam. Ju mer desto bättre. Jag har nämnt tidigare varför jag skulle gjort så.

Det är lite svårt att få uppfattningen hur mycket vatten det kan komma. Beror ju på hur mycket takfoten kragar över också. Det där känner du nog bäst. Känns det smidigare och du tror på idén att använda bef. Spygatt så kör på det tycker jag!
Då e jag med, nej befintlig blir det inte, har kollat på en liknande som du länka till också 😊👍

Så beställer nog hem en sådan och fixar till det lite snyggt.
Vill inte riskera att det flödar över, samt vill kunna rensa enkelt och bra.

Precis som du säger så drar regnet med sig en hel del skit ner också.

Tack för alla svar 😊🙏

P pette skrev:
Det där kommer bli bra om du e noggrann 👍

här är den “komplett med underdel “ 400 om det räcker om du ska köra på den..

[länk]

Lycka till /peter
Hej igen, en fundering bara.

Om jag kör med teleskoprör och ett magasin under och runt det, då håller jag ju vattnet närmare grunden än om jag leder ut det till dräneringen och låter det ta hand om allt vatten.
Du ser inte det som något problem?

D Dojsan skrev:
Hej igen, en fundering bara.

Om jag kör med teleskoprör och ett magasin under och runt det, då håller jag ju vattnet närmare grunden än om jag leder ut det till dräneringen och låter det ta hand om allt vatten.
Du ser inte det som något problem?
Förstod det inte som det skiljde så mycket. Hur långt skiljer det 60 typ cm ? I avstånd. Skillnaden blir liten och vattnet kommer gå längs/följa med makadam/dränrör (intill grundmur).
Självklart har du helt rätt i att ju längre bort desto bättre.

Men du kan köra som tänkt och då köpa
ett passande plastlock till teleskopet och limma tät som botten och ansluter 75 mm’s röret tätt med manschett som en konventionell dagvattenbrunn med sandfång och allt och sedan komplettera med att borra hål högst upp i brunn, alltså ovanför 75 mm’s röret. Då leds bara vattnet ut lokalt i nödfall så att säga…(givetvis makadam runt denna. Förstår du hur jag menar?

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
Ny servettskiss :)
Princip. Viktigt att du använder korrekt dosfräsdimension till manschetten så den blir helt tät. Annars är det bortkastat. Tips Lägg inte heller 75 mm’s röret i för mycket fall så du förlorar för mycket höjd kontra dräneringens vattengång. Lite beroende på hur plattan ligger höjdmässigt men Jag tänker typ 4-5 cm höjdskillnad mot brunnen. Blir dräneringen översvämmad av någon anledning så har du alltså möjlighet att sätta pump här

• Handritad skiss av dräneringsinstallation med 75 mm rör och manschett, noterar hål och vattengång. Text och pilar markerar viktiga detaljer.
    Skapa konto
  • Gilla
Dojsan
  • Laddar…
P pette skrev:
Ny servettskiss :)
Princip. Viktigt att du använder korrekt dosfräsdimension till manschetten så den blir helt tät. Annars är det bortkastat. Tips Lägg inte heller 75 mm’s röret i för mycket fall så du förlorar för mycket höjd kontra dräneringens vattengång. Lite beroende på hur plattan ligger höjdmässigt men Jag tänker typ 4-5 cm höjdskillnad mot brunnen. Blir dräneringen översvämmad av någon anledning så har du alltså möjlighet att sätta pump här
Tack 🙏😊

Det enda jag kan se som ett problem är att 75 röret kommer att komma aningen under dräneringsröret pga av höjdskillnad.
Men tänker att det löser sig ändå? 🤔

• Gilla
pette
  • Laddar…
D Dojsan skrev:
Tack 🙏😊

Det enda jag kan se som ett problem är att 75 röret kommer att komma aningen under dräneringsröret pga av höjdskillnad.
Men tänker att det löser sig ändå? 🤔
Ja det skiljer inte mer än 60-70cm så kanske är bortkastad tid att göra på det det sättet.

Men om jag gör enligt grundplanen.
Hur mycket magasin skulle du sätta runt/under teleskopröret.
Räcker med 2 dm runt om elelr det är på tok för lite?

D Dojsan skrev:
Ja det skiljer inte mer än 60-70cm så kanske är bortkastad tid att göra på det det sättet.

Men om jag gör enligt grundplanen.
Hur mycket magasin skulle du sätta runt/under teleskopröret.
Räcker med 2 dm runt om elelr det är på tok för lite?
Nej, jag skulle inte säga att det e bortkastad tid alls, och det beror ju lite på hur genomsläppliga massorna runt omkring är.
Så orkar du så kör med botten så minimerar du risken att du får högt vattentryck mot källardörrsgrundmuren. Med tanke på byggår så lär det ju inte vara kapillärbrytande material under källarplattan om det inte är fixat ? Så det är absolut inte fel.
Men du bestämmer.
2 dm räcker. Ta gärna lite mer i botten och sedan kan du ju ta ur 10 cm befintligt. Material närmst den nya gjutningen./

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.