Hej

Har en liten brunn vid källartrappan som är helt körd. Verkar ha ett trasigt rör om det fanns ett sådant en gång i tiden, då det bara kommer sand när jag spolar det nu.

Vet någon om det finns en en chans att de är kopplade till dagvatten eller mest troligt bara ett rör som går ut i marken/stenkista?
Samt var det kan finnas störst chans att hitta det om ni tror det ligger där nere någonstans 😊

Började gräva vid nyare dagvatten för att se om
Man skulle ha tur att hitta det där.
Huset är från 1935

• Rund öppning i golv av betong med smuts och sand runt, vid en vitmålad vägg i källartrappa. Möjligen en trasig brunn eller röranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappor av betong leder ner till en källardörr, omgivna av ett räcke och en träveranda. En hög med jord ligger närliggande.
    Skapa konto
  • Grävd grop vid husets källartrappa med exponerat rör, omgiven av jord och trätrall, nära en byggnad och staket.
    Skapa konto
Har du provat filma? Hur långt kommer du in i röret?

Ibland är dessa gamla källartrapps-spygatter kopplade direkt till vanliga spillen. Helt omöjligt att avgöra hur det är hos dig. Det är ju inget stort vattenupptagningsområde..

• Gilla
Dojsan
  • Laddar…
P pette skrev:
Har du provat filma? Hur långt kommer du in i röret?

Ibland är dessa gamla källartrapps-spygatter kopplade direkt till vanliga spillen. Helt omöjligt att avgöra hur det är hos dig. Det är ju inget stort vattenupptagningsområde..
Hej,

Nej det har jag inte gjort då jag bara kommer ca 50-70cm ner med spolalang, sen helt stop.

Nej det är ju inte det, mest om det regnar många dagar i sträck och rikliga mängder så har det varit så det nästan blivit problem.
Så skulle vilja fixa så det rinner undan bra.

Frågan är om man ska bila upp och kolla hur det ser ut, och göra en liten stenkista under golvet kanske, eller försöka koppla på beroende på hur det ser ut när man gräver upp det.

Har själv råkat ut för en mindre översvämning på grund av hällregn under semestern , så jag vet vad du menar…. 😅

Du har ingen v/a ritning som kan ge svar?
Det är ju egentligen inte så bra att anlägga en stenkista där då du för ner vatten mot grunden. Men har du fungerande dräneringsrör med makadam runt så letar sig ju vattnet dit..
Du borde ju kunna se ganska lätt om ledningen från spygatten går in under huset. Isf är den ju kopplad på vanliga avloppet. Jag hade nog bilat upp hela källartrappsplattan för att se.

P pette skrev:
Har själv råkat ut för en mindre översvämning på grund av hällregn under semestern , så jag vet vad du menar…. 😅

Du har ingen v/a ritning som kan ge svar?
Det är ju egentligen inte så bra att anlägga en stenkista där då du för ner vatten mot grunden. Men har du fungerande dräneringsrör med makadam runt så letar sig ju vattnet dit..
Du borde ju kunna se ganska lätt om ledningen från spygatten går in under huset. Isf är den ju kopplad på vanliga avloppet. Jag hade nog bilat upp hela källartrappsplattan för att se.
Ja ingen höjdare när det närmar sig tröskeln till källaren …😂

Nej ingen ritning eller nåt sånt.
Tänkt på det också men tänkte att stenkistan hamnar under grunden, sen fortsätter det neråt 🤔

Men bästa hade såklart varit att ansluta till annan ledning. Ska bila upp plattan och gräva ut imorgon så får jag se hur det ser ut.

Grävde upp bredvid trappen också för att se om där fanns någon anslutning. Men hitta bara dräneringsröret där, dock utan markduk, vilket kanske inte är helt optimalt?
Tänker att även om där är makadam runt, så letar sig sand mm in till röret och täpper igen?

• Grävd grop vid trappa med synligt dräneringsrör utan markduk. Träplanka vid sidan och öppen jord runt omkring. Stege i gropen.
    Skapa konto
Vet inte om det e gammal tegeldränering eller ej. Det lär nog inte ligga makadam om det är tegeldränering. Isf singel. Men lägg en fiberduksremsa 30-40 cm på dräneringen. Du behöver inte hålla på och vrida runt röret.

P pette skrev:
Vet inte om det e gammal tegeldränering eller ej. Det lär nog inte ligga makadam om det är tegeldränering. Isf singel. Men lägg en fiberduksremsa 30-40 cm på dräneringen. Du behöver inte hålla på och vrida runt röret.
Den jag syfta på är en nyare dränering de gamla ägarna gjorde med ett svart dräneringsrör med makadam runt 😊

P pette skrev:
Då har jag hittat utloppet från röret. Var ett äldre rör, kanske det som du är tegeldränering 🤔
Men kommer ut en bit under detta dräneringsrör. Om jag drar ett nytt rör lite högre upp men ändå med tillräckligt fall, kan jag koppla brunnen direkt till dräneringen?

• Ett äldre dräneringsrör syns i en utgrävd grop i marken, där vatten rinner ut från rörets mynning.
    Skapa konto
D Dojsan skrev:
Då har jag hittat utloppet från röret. Var ett äldre rör, kanske det som du är tegeldränering 🤔
Men kommer ut en bit under detta dräneringsrör. Om jag drar ett nytt rör lite högre upp men ändå med tillräckligt fall, kan jag koppla brunnen direkt till dräneringen?
Tegeldränering består av 20-25 cm’s bitar som sitter anslutna mot varandra. Tror inte du kan blandaihop det med något annat..

Jag tycker inte du ska ” koppla” på dräneringen, utan stoppa ner röret bredvid/ intill bara, eller varför inte skära ur brunnsrör och ställa på dräneringen o fyll med makadam/sten runt om..

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Något sånt här skulle jag nog gjort./ f

• Ritning på ett byggprojekt med instruktioner om att borra och placera en betongplatta, handskrivet på ett kuvert från Swedbank.
    Skapa konto
P pette skrev:
Tegeldränering består av 20-25 cm’s bitar som sitter anslutna mot varandra. Tror inte du kan blandaihop det med något annat..

Jag tycker inte du ska ” koppla” på dräneringen, utan stoppa ner röret bredvid/ intill bara, eller varför inte skära ur brunnsrör och ställa på dräneringen o fyll med makadam/sten runt om..
Det är ingen dum idé. Men tror jag skulle vilja ha så brunnsvattnet kommer ut ovanför dräneringsröret, så blir det enklare för det att ta upp vattnet.

Skära ur som att du gör en u formad utskärning och sen lägger det över?
Kanske behöver sätta något stopp i slutet också så inte sten/sand riskerar att komma in där?

D Dojsan skrev:
Det är ingen dum idé. Men tror jag skulle vilja ha så brunnsvattnet kommer ut ovanför dräneringsröret, så blir det enklare för det att ta upp vattnet.

Skära ur som att du gör en u formad utskärning och sen lägger det över?
Kanske behöver sätta något stopp i slutet också så inte sten/sand riskerar att komma in där?
Ja precis skär ut för dränröret. Men jag skulle nog lägga makadam runt allt, så du får ett litet magasin, just in case. Därför också bra med hål högre upp på brunnsrör ifall det skulle bli stopp mot dräneringsröret. Sedan skar du ju hålla koll så det inte samlas “bös” som täpper till längst ner.

Fyll allt runt brunnsrör med sten/lösleca, och duk mot angränsande jord. (Ej lösleca i brunn då det flyter upp). Alltså som en konventionell dräneringsbrunn. .

P pette skrev:
Ja precis skär ut för dränröret. Men jag skulle nog lägga makadam runt allt, så du får ett litet magasin, just in case. Därför också bra med hål högre upp på brunnsrör ifall det skulle bli stopp mot dräneringsröret. Sedan skar du ju hålla koll så det inte samlas “bös” som täpper till längst ner.

Fyll allt runt brunnsrör med sten/lösleca, och duk mot angränsande jord. (Ej lösleca i brunn då det flyter upp). Alltså som en konventionell dräneringsbrunn. .
Bara ett litet förtydligande, bilden på dräneringsröret är från hålet till under trädäcket. Brunnen gamla rör går under väggen och ut dit.

Så det blir liksom inte ett traditionellt brunns rör rakt ner, utan tänker gör ett nytt hål lite ovanför dräneringsröret med ett vanligt avloppsrör och in till plattan vid källartrappan.

Så sätter jag någon sorts sil/brunnslock med sil där och vattnet rinner ut till dräneringsrör/magasin utanför.

• Grävt hål intill trätrall med synligt dräneringsrör och stege, omgiven av sand och jord.
    Skapa konto
  • Dräneringsrör i en utgrävd jordhåla under ett trädäck, med gamla rör synliga i marken.
    Skapa konto
  • Hål i betonggolv med vatten och blottlagd jord vid dräneringsprojekt under trädäck.
    Skapa konto
Där tänkte jag komma ut med nytt rör från källarbrunnen.
75 rör räcker väl fint?

• Utgrävd plats i marken med synlig röranslutning, avsedd för att ansluta ett nytt rör från källarbrunnen i ett byggprojekt.
    Skapa konto
Ja. 75 mm bör räcka bra med tanke på det lilla upptagningsområdet. Den gamla gick alltså ner i dräneringen bara?, och inte vidare som du kan koppla på?

Förstår inte riktigt hur allt ser ut, men viktigast är ju att du gör det..
Jag antar att anledningen att du går vidare från källartrappsytan är för att komma till den nya dräneringen som givetvis tidigare ägare lagt runt trappen?
Hur som skulle jag som nämnt säkerställa att det går att rensa(ta bort löv mm) , helst med rör rakt ner, och ha en viss "magasinvolym".innan 75 m´s ledningen för att klara seklets hällregn. Och Alltså inte återanvända spygatten som satt där innan, då risken ökar för stopp, då dessa bara har vattenlås (som inte behövs här egentligen) och inget sandfång.
Jag hade nog kört på en sån här typ 300 mm
https://markgrossen.se/brunnar/brun...tackning-sil-3-ton/?attribute_dimension=150mm som monteras på stigarrör/teleskopsdel 315 (borde kanske räcka upp mellan botten och marknivå.) finns 400 mm och 800 mm om det behövs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.