Hej!
Vi har precis köpt hus med borrad brunn som står ute på gården nersänkt i en 1,5*1,5*2m djup betongskiveisolerad håla. Fram tills nu har vattnet varit bra, men helt plötsligt har dagvattnet börjat pressa igenom väggarna och fyller upp golvet i brunnen och slutligen rinner det ner i brunnen och dricksvattnet har nu blivit gulaktigt.

Jag försökte täta med fogskum men det slutade med att det började rinna ur andra små små hål (liksom på en Disneyfilm”. Det rinner just nu endast ifrån en av väggarna. Vad kan jag göra???

** Bilden visar hur det brukar se ut **

• Bild av en brunnsinstallation med dricksvattentank och pumpar i en betongkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Gräva upp dränera bort vatten.är det mycket snö kan det töa runt din grop och följa utsidan , t.o. m om tjälen gått ner en bit och det töar så kommer det in, Temperärt om det bara är under vissa årstider så går det att gräva ur en grop ca meter under foderrörets överkant och spola ut det på backen, då ska backventilen i pumpen tas bort

• Gilla
Fluxan
  • Laddar…
S
Det var en underlig lösning, men det finns säkert bra skäl för det.

Det är nog svårt att täta betongen så ordentligt att du kan hålla ute vattnet om nivån är högre utanför. Ditt mål borde vara att sänka vattennivån istället.

Gissningsvis har de inte haft problemet från början så det är kanske något som ändrats. Hos mig blev det en väldigt stor skillnad på grundvattnet från att stuprören från taken bara släppte ut vattnet ovanpå marken till att samla upp vattnet och leda bort det. Du kanske har en stenkista som är igensatt eller underdimensionerad.

En enkel variant är ju att installera en pump som dränerar utrymmet. Vid behov borrar/hackar man ett hål i golvet för att dels få en mer definierad lägsta punkt och dels kan man gräva lite extra för att få ner vattennivån ytterligare.

• Gilla
Fluxan
  • Laddar…
Hej Har en liknande lösning, Fast min "pumpbrunn" består av cementringar, den har också börjat läcka. Så häromvåren vart allt vatten gult. Jag gjorde en fullösning. Grävde ner ett rör dia 30 bredvid med botten ca 50 cm under brunsbotten. Borrade hål och satte en slang mellan brunn och nya röret, med fall. sedan satte jag en Biltema dräneringspump med nivåvakt i röret, tillslag strax under pumpbrunnens botten. Har fått intermittent fontän på köpet. Med kort slang som skickar vattnet snett uppåt rinner det tillbaka innan det fryser, så det fungerar hela vintern.

• Gilla
Fluxan
  • Laddar…
S
Min pump från Biltema höll bara drygt ett år. Då fick den visserligen jobba lite hårdare än Urbans, men satsa gärna på något exklusivare (dyrare) om det är kritiskt att den fungerar.

Numera har jag en borrad brunn med rör som slutar över marken och en dränkbar pump ca 100m ner. Allt kändes enkelt tills att den dränkbara pumpen gick sönder...

• Gilla
Fluxan
  • Laddar…
Tack för tipsen! Jag har just nu löst det genom en dränkbar pump som står och suger vattnet konstant. Det kommer inte in något nytt vatten i borrade röret. Vattnet är mycket bättre men fortfarande svagt färgat och luktar lite. Vi har tömt brunnen och hydroforen en gång. Behövs det mer tömning eller kommer det ner vatten genom berget som färgar det där? Då finns det väll inga åtgärder än att skaffa humusfilter? (Onödigt dyrt om det svämmar över bara tre veckor på vår och tre på hösten?

H
Se till att du får till en stoooor grop som pumpen står i med en betongplatta i ( ingen sand/skit i den ) den kommer inte att hålla specelt länge med konstant drift och om den står direkt mot mark den ska starta/stoppa efter höjden på nivån, brukar vara ca 10-15 cm min som bäst

• Gilla
Fluxan
  • Laddar…
S
De flesta (nästan alla) dränkbara pumpar har vattensmorda lager så de får inte gå torra.

Ytvatten/marknära grundvatten är normalt mycket surare och löser ut koppar ur rören vilket inte är speciellt nyttigt. Det har riktigt hög prioritet att se till att ytvatten håller sig borta.

Har man otur kan ytvatten även tränga in i skarven mellan rör och berg. Då förvärrar man bara problemet om man tömmer brunnen. Om det är så bör ännu mer prioritet läggas på att sänka den allmänna nivån på marknära grundvatten.

Oftast är riktigt grundvatten från en djupborrad brunn lite basiskt. En billig PH-mätare kostar bara några hundralappar och ger en bra indikation på vad för vatten du egentligen dricker. Lackmuspapper fungerar också.

• Gilla
Fluxan
  • Laddar…
Jag har varit i kontakt med grannen (schaktföretag) som skulle återkomma med förslag på åtgärd... Jag anser nog precis som bl.a. STB att man gräver ett djupare hål bredvid för att avleda. Jag tänkte skicka prover i början av nästa vecka för att säkerställa att vattnet går att dricka, då jag hyr ut huset för tillfället. Men jag har svårt att tro att det skulle vara giftigt. PH senaste testet var på 11,4 men mätte två dagar efter att nya vattenfiltret installerats. Innan åtgärder hade vattnet 7,4.

S
Om tomten sluttar så är den bästa lösningen att gräva ner ett eller två dräneringsrör med grov makadam runt om som leder vattnet längre ner. Passiva lösningar är alltid bäst och värt att lägga några tusen extra på.

Passa på att kolla hur vattnet från stuprören tas omhand. Även om vattnet leds till en stenkista så är det inte fel att ha ett "bräddavlopp". Det kan gärna ligga precis där röret från huset slutar och gärna några cm lägre. Eller om du kan med, anslut direkt på. Poängen är att du egentligen bara vill få väck allt vatten så långt från huset som möjligt. Gärna ner i en bäck en bit bort. Jag förutsätter att du bor lantligt eftersom du har eget vatten. Då är det normalt inget problem att leda bort vatten på sätt som egentligen inte tillåts.

För övrigt tycker jag att PH 7,4 är utmärkt och du borde inte behöva filter av den anledningen. Däremot är 11,4 för högt med det sjunker allt eftersom filtermassan åldras.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.