39 875 läst ·
1 052 svar
40k läst
1,1k svar
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Det är en vandringssägen som sossarna spridit ut, och som vänstermänniskor kramar stenhårt då det är en förklaring som de gillar bättre än verklgiheten.B Bitterhetsakademin skrev:
Sant är att Quantum-fonden tog position mot brittiska pundet. Även om man kan tycka att det var en stor position motsvarade den bara "utflödet" en dag. Sedan tog fonden position mot franska france och några småpositioner mot de nordiska valutorna.
Positionen mot SEK var helt försumbar och betydde inget. Men vänsterväljare gillar det bättre än verkligheten som var allt annat än smickrande för S.
Men vad sägs om att vi håller oss till elpris istället.
Kan kanske vara vettigt att titta på priserna.K Kluffe skrev:
Helst inte mitt på dagen då solelen drar ned priset. I Grekland och Spanien är dom nera på 0 under lunchtimmarna.
Men mitt i natten är priserna ganska stabila. Ca kl 4 på natten mot Fredag i EUR/MWh.
SE4 81.45
Holland 81.61
Tyskland 82.4
DK1 82.4
DK2 82.39
NO1 83.44
Tjeckien 88.03
Finland 88.07
Polen 101.76
Som man kan se är det inte så väldigt stora skillnader. Och lite export som flödar lär inte ge märkbara prisskillnader.
Du har inte läst vad jag skrev. Ni skulle få betalt det pris ni säljer för var för sig.D daVinci skrev:
Det var väl tydligt?
Och på en sund marknad skulle det motsvara produktionskostnaden + vettig avkastning.
Sen började du yra om att du helt plötsligt inte fick sälja din billiga el för 10 öre mer än den med högst kostnader. Och? det är väl rimligt?
Vad hindrar dig för övrigt från att sätta det dyraste försäljningspriset och hoppas att få sälja?
Förmodligen risk. Så därför säljer du all din el till din produktionskostnad + rimlig avkastning istället, på en nivå du vet att du sannolikt få sålt på.
Det är typ så det funkar idag, men kraftslag med noll marginalkostnad budar ut sin el gratis och hoppas att el-lotteriet ger dem vinst.
Jodå jag har läst vad du skrev och det var helt fel och visade att du inte brytt dig om att läsa de stackars få meningarna.S Snikholt skrev:
Vad har det med saken att göra. Vi producenter har olika produktionskostnader. Men vi säljer exakt samma vara.S Snikholt skrev:
Du yrade om att jag fick det pris jag ville. Vilket är nonsens. Begär jag mer än de andra får inte jag sälja något. 110 öre ger förluster för mig.S Snikholt skrev:
Varför måste jag förklara sådana här trivialiteter?
Frågan var vilket pris jag tar. Det är trivialt.
Finns ingen som skulle köpa av mig för 101 öre när dom kan köpa av andra för 100.S Snikholt skrev:
Jag skulle kunna sälja för 50 öre. Men inser du inte att det vore helt retarded? Det är Sovjet-nivå på prissättningen.S Snikholt skrev:
Jag kan ju ta ut 100 öre. Varför skulle jag sälja billigare till någon. Dvs skänka aktiägarnas pengar till denne?
Marknads-prissättning ger precis samma pris som marginalprissättning.S Snikholt skrev:
Det är bara giriga människor som vill snika till sig av producenterna som hittar på andra prismekanismer.
Starta elproduktion själva om ni tror att det är så lönsamt.
Nåja, det som skulle hända är att priserna till kund skulle bli lägre. Så länge konkurrensen är stor. Och det är den.D daVinci skrev:Jodå jag har läst vad du skrev och det var helt fel och visade att du inte brytt dig om att läsa de stackars få meningarna.
Vad har det med saken att göra. Vi producenter har olika produktionskostnader. Men vi säljer exakt samma vara.
Du yrade om att jag fick det pris jag ville. Vilket är nonsens. Begär jag mer än de andra får inte jag sälja något. 110 öre ger förluster för mig.
Varför måste jag förklara sådana här trivialiteter?
Frågan var vilket pris jag tar. Det är trivialt.
Finns ingen som skulle köpa av mig för 101 öre när dom kan köpa av andra för 100.
Jag skulle kunna sälja för 50 öre. Men inser du inte att det vore helt retarded? Det är Sovjet-nivå på prissättningen.
Jag kan ju ta ut 100 öre. Varför skulle jag sälja billigare till någon. Dvs skänka aktiägarnas pengar till denne?
Marknads-prissättning ger precis samma pris som marginalprissättning.
Det är bara giriga människor som vill snika till sig av producenterna som hittar på andra prismekanismer.
Starta elproduktion själva om ni tror att det är så lönsamt.
Problemet är dock att prissignalerna till pp marknaden att ”nu är det fara å färde och brist” skulle utebli. Och det är problematiskt.
Men du kan inte förutsätta att alla försöker gambla till sig högsta möjliga pris.
Sannolikt är marginalpris det som fungerar bäst för kraftsystemet dock, men du svamlar.
Det är förstås fel. När vi exporterar till Tyskland så fungerar Tyskland som en konsument av Svergies el och driver därmed upp våra priser, men om det tyska elpriset vid tillfället beror på högt gaspris eller inte, påverkar inte oss. Tyskland importerar el från oss om deras pris är högre än vårt. Hur mycket högre det är spelar ingen roll för vårt elpris.Z Zodde skrev:
Däremot finns en risk att de bygger ut förbindelsen om det ofta är stor skillnad.
Även Digerdöden & pestens negativa konsekvenser, spreds av "förbindelser".C cbrolin skrev:När vi exporterar till Tyskland så fungerar Tyskland som en konsument av Svergies el och driver därmed upp våra priser, men om det tyska elpriset vid tillfället beror på högt gaspris eller inte, påverkar inte oss. Tyskland importerar el från oss om deras pris är högre än vårt. Hur mycket högre det är spelar ingen roll för vårt elpris.
Däremot finns en risk att de bygger ut förbindelsen om det ofta är stor skillnad.
Vi vallas ofta in i att "att blir så bra", men sanningen är ofta "en annan"