29 606 läst ·
237 svar
30k läst
237 svar
Dagskurs ska ge husägare rätt att dra el hemma
Jag kommer ihåg vad jag skrev, men förstår inte riktigt vart du vill komma.R RoAd skrev:Jo, du påstod exakt det när du skrev: "Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla".
Detta var ett svar till @MRLINDELL när han skrev "Då skall man alltså ringa en elektriker när man skall koppla in TV'n eller byta glödlampa."
Jag ställde till och med en specifik följdfråga till dig angående just el-anslutningen när jag skrev: "Ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag." eftersom jag tyckte det lät så orimligt.
Om folk bara kan stå för (eller komma ihåg) vad de skriver hade det varit lättare att föra diskussioner på detta forum.
Men du kanske kan svara vad vad gör en behörig som kopplar in en tvätt eller diskmaskin, det flesta är det inte att koppla in elen och vattnet.
Och då är väl ett av momenten att koppla på slangen som ofta skruvas på och sätta i stickkontakten eller neka den installationen av olika orsaker.
Tycker själv inte det är speciellt svårt, men det hör ju inte till saken.
Var skrev jag elektriker?
Du påstod att det var tvungen att vara en "behörig" som satte stickproppen i uttaget. Det tyckte jag lät orimligt så jag bad dig berätta vilka försäkringsbolag som kräver det. Du svarade LF och IF. Jag dubbelkollade med LF och det var förstås inte så.A Andy78 skrev:
Nu hävdar du att du aldrig påstått något sådant trots att jag kunde citera dig när du gjorde just det.
Jag tror inte att jag behöver komma längre än så här. Vi har rett ut sakfrågan.
I inlägg #145 skrev du "sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla".A Andy78 skrev:Jag kommer ihåg vad jag skrev, men förstår inte riktigt vart du vill komma.
Men du kanske kan svara vad vad gör en behörig som kopplar in en tvätt eller diskmaskin, det flesta är det inte att koppla in elen och vattnet.
Och då är väl ett av momenten att koppla på slangen som ofta skruvas på och sätta i stickkontakten eller neka den installationen av olika orsaker.
Tycker själv inte det är speciellt svårt, men det hör ju inte till saken.
Var skrev jag elektriker?
I inlägg #154 svarade du "Länsförsäkringar & If bla", på uppmaningen av RoAd att ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag. (Uppmaningen innehöll inget om (vatten)slangar).
Vad du menade med "behörig" är inte utrett, men vi har som sagt nu konstaterat att åtminstone Länsförsäkringar inte har ett några krav om behöriga när det gäller stickproppar på en elsladd till en tvättmaskin.
Man bör uttrycka sig noga om man vill bli förstådd.
R RoAd skrev:Du påstod att det var tvungen att vara en "behörig" som satte stickproppen i uttaget. Det tyckte jag lät orimligt så jag bad dig berätta vilka försäkringsbolag som kräver det. Du svarade LF och IF. Jag dubbelkollade med LF och det var förstås inte så.
Nu hävdar du att du aldrig påstått något sådant trots att jag kunde citera dig när du gjorde just det.
Jag tror inte att jag behöver komma längre än så här. Vi har rett ut sakfrågan.
Om du vill att folk ska stå för vad dom sagt så är det ju en fördel om du inte hittar på egna citat.
Ja jag påstod att det skulle vara en behörig, men du påstår att jag skrev elektriker.
Du dubbellkolade inte med LF om vad som gäller vid installation av disk eller tvättmaskin, utan du frågade endast om du hade rätt att sätta i en stickkontakt i alla fall om man går på vad du skrev.
och du pratar om att stå eller minna det man skriver?
Om jag får frågan "har jag rätt att sätta en stickkontakt i ett vägguttag" så skulle mitt generella svar vara ja, då det oftast är rätt.
Nej jag tror inte vi kommer längre.
Som sagt det är nog bättre att ta alla frågor direkt med försäkringsbolaget.
Jag citerade vad du skrev. Inläggen finns ju för sjutton kvar lite längre upp i tråden. Läs dem så kanske du själv fattar vad du faktiskt skrev.A Andy78 skrev:
Du svarade @MRLINDELL som skrev elektriker, och jag frågade dig uttryckligen vilka försäkringsbolag som krävde elektriker. Om du menade något annat när du skrev "behörig" så kunde du ju förtydligat det.A Andy78 skrev:
Det spelar förstås ingen roll för det behövs så klart ingen "behörig" heller. Vad nu en "behörig" är för något om du inte menar elektriker.
Jo, jag frågade om specifikt tvättmaskin. Jag skämdes faktiskt lite när jag hörde mig själv för jag insåg hur dum frågan varA Andy78 skrev:
Hur noga ska jag vara ska jag skriva "behörighet , obs ej elektriker" för att det annars kan tolkas som en elektriker trots att jag aldrig skrivit det?P pmd skrev:I inlägg #145 skrev du "sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla".
I inlägg #154 svarade du "Länsförsäkringar & If bla", på uppmaningen av RoAd att ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag. (Uppmaningen innehöll inget om (vatten)slangar).
Vad du menade med "behörig" är inte utrett, men vi har som sagt nu konstaterat att åtminstone Länsförsäkringar inte har ett några krav om behöriga när det gäller stickproppar på en elsladd till en tvättmaskin.
Man bör uttrycka sig noga om man vill bli förstådd.
Jag tror inte heller att LF har några problem att någon kopplar in stickproppen så maskinen är ansluten till el , det är snarare vattenskador dom oroar sig för och är det inte det som avses när någon som behörig utför installationen, då ingår väl vatten och el i sin helhet?
Men som sagt LF kan borde kunna svara på vad som anses med att installationen utföres av någon som är behörig.
För att förtydliga, jag skulle adrig heller betala för att någon ska komma och skruva på en slang och sätta i en stickkontakt.
Det får du nog avgöra själv. Om du på en uttrycklig fråga om vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag, svarar Länsförsäkingar & If, så är det inte frågeställaren som har gjort fel. Det hade varit bättre av dig att istället för att svara fel där korrigera frågan så att svaret ditt blev rätt.A Andy78 skrev:
Oftast tror man ju att den som skriver något menar vad den skriver.
Jag har som sagt kollat i LFs villkor och det står ingenting om behöriga i dem. Det står att "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda".Jag tror inte heller att LF har några problem att någon kopplar in stickproppen så maskinen är ansluten till el , det är snarare vattenskador dom oroar sig för och är det inte det som avses när någon som behörig utför installationen, då ingår väl vatten och el i sin helhet?
Men som sagt LF kan borde kunna svara på vad som anses med att installationen utföres av någon som är behörig.
Jag tror inte heller att LF har några problem att någon kopplar in stickproppen så maskinen är ansluten till el , det är snarare vattenskador dom oroar sig för och är det inte det som avses när någon som behörig utför installationen, då ingår väl vatten och el i sin helhet?P pmd skrev:Det får du nog avgöra själv. Om du på en uttrycklig fråga om vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag, svarar Länsförsäkingar & If, så är det inte frågeställaren som har gjort fel. Det hade varit bättre av dig att istället för att svara fel där korrigera frågan så att svaret ditt blev rätt.
Oftast tror man ju att den som skriver något menar vad den skriver.
[/quote]
Jag har som sagt kollat i LFs villkor och det står ingenting om behöriga i dem. Det står att "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda".
Istället för att svara fel?
Skrev jag behörig eller elektriker?
Eftersom du svarade på en fråga om elektriker och senare hävdar att svaret inte gällde elektriker så svarade du väl fel? Nu vet vi det, med givetvis hade det varit bättre för tråden om någon, företrädesvis du, hade upptäckt misstaget tidigt.A Andy78 skrev:
Hursomhelst spelar det lilla misstaget inte så stor roll. Svaret från LF blir detsamma. Se inlägg #191.
Redigerat:
P pmd skrev:Eftersom du svarade på en fråga om elektriker och senare hävdar att svaret inte gällde elektriker så svarade du väl fel? Nu vet vi det (med givetvis hade det varit bättre för tråden om någon, företrädesvis du, hade upptäck misstaget tidigt.
Hursomhelst spelar det lilla misstaget inte så stor roll. Svaret från LF blir detsamma. Se inlägg #191.
Om lf nämner behörig fackman för att utföra installation av tex diskmaskin, vad avses då?
Jag vet inte. Det är en lite svårare fras att tolka än "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda". Står det "behörig fackman" i Ifs villkor?A Andy78 skrev:
Men det har inte så mycket med vad som står i LFs villkor att göra.