R
A Andy78 skrev:
Koppla tvätt och diskmaskin är ett sådant exempel, sätta i en stickpropp och skruva på en slang måste göras av behörig för att försäkringen ska gälla.
Nej det kan rimligtvis inte stämma.

Ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag. Jag vill gärna dubbelkolla ditt påstående.

Vilka fler apparater gäller detta? Mikrovågsugn? Kaffebryggare? Brödrost? Hårfön?

Hör du hur dumt det låter?

R
skoge skoge skrev:
Får man installera diskmaskin själv? | Rörmokare Stockholm
[länk]
Nu är väl inte "stockholmsrörmockare" den mest officiella källan, men de håller ju förstås med om att det är ok att själv stoppa i en stickpropp i ett uttag :)

• Haha
pmd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej det kan rimligtvis inte stämma.

Ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag. Jag vill gärna dubbelkolla ditt påstående.

Vilka fler apparater gäller detta? Mikrovågsugn? Kaffebryggare? Brödrost? Hårfön?

Hör du hur dumt det låter?
Länsförsäkringar & If bla.
Vet ej.
Ja.

Redigerat:
P
Vi har Länsförsäkringars villaförsäkring och jag hittade som sagt inget sånt i villkoren.
Se inlägg #148.

är det inte från Boverket som försäkringsbolag tar och riktar sina regler?

Då bör de iallafall hålla sig till minst fackmannamässigt.
Och att alla installationer måste hålla den kvaliteten på jobbet.

A Andy78 skrev:
Länsförsäkringar & If bla.
Vet ej.
Ja.
Vem ringer du när du ska plugga in dammsugaren?

useless useless skrev:
Vem ringer du när du ska plugga in dammsugaren?
Ingen den kopplar jag in själv.
Och jag kopplade även in disk och tvätt själv.

Tror det överdrivs lite här. Apparater ska kopplas in på ett fackmannamässigt vis. Det spelar ingen roll om det är en tvättmaskin eller en fast installation av nåt annat.. Nå annat bryr sig inte försäkringsbolagen om.

P pmd skrev:
Jag hittar ingen sådan klausul i försäkringsbrevet eller de allmänna villkoren för vår villaförsäkring.

Det står däremot, under rubriken "allmän aktsamhet" att "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda".

I höstas köpte vi en ny tvättmaskin och jag beställde även installation eftersom den gamla var fast installerad. Den nya hade stickpropp, så det blev alltså att klippa av kontakten och ansluta sladdarna i en dosa med strömbrytare som satt på väggen. Som tur var såg jag på när "elektrikern" jobbade så jag kunde hejda honom från att koppla fel.
Och där försvann CE-märkningen. Elektrikern skulle i stället monterat att uttag med ev jfb och så skulle stickpropp pluggat in i detta.

A Anders_Nilsson skrev:
Och där försvann CE-märkningen. Elektrikern skulle i stället monterat att uttag med ev jfb och så skulle stickpropp pluggat in i detta.
möjligt att det är så men FB nekar nog ingen ersättning enbart baserat på detta..........CE märkningen visar ju bara att maskinen uppfyller vissa krav. Klipper man av kontakten i ett senare skede och installerar den normalt har ju då knappast nån betydelse.

A Anders_Nilsson skrev:
Då får väl TS låta bli att sälja maskinen vidare? Eller byta sladd innan den säljs... CE-märket gäller ju bara för den som 'sätter varan på marknaden'.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då får väl TS låta bli att sälja maskinen vidare? Eller byta sladd innan den säljs... CE-märket gäller ju bara för den som 'sätter varan på marknaden'.
Du har ju då gjort ett obehörig ingrepp i maskinen så att tillverkaren inte längre garanterar säkerheten. Borde vara allvarligare än att man på egen hand ansluter en maskin.

A Anders_Nilsson skrev:
Du har ju då gjort ett obehörig ingrepp i maskinen så att tillverkaren inte längre garanterar säkerheten. Borde vara allvarligare än att man på egen hand ansluter en maskin.
Ja teoretiskt .........men det är nog ytterst få om än någon överhuvudtaget som väckt talan om ev olycka mot tillverkaren. I usa kanske sånt förekommer men inte här. Dessutom blir det ju lite bakvänt att klippa av kontakten, få nåt fel där och stämma tillverkaren........Så länge maskinen är fackmannamässigt installerad så kommer ju inget att hända

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
skadar man garantisäkerheten så är det väl inte fackmannamässigt utförd installation längre?
då är det väl en amatörinstallation?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.