29 606 läst ·
237 svar
30k läst
237 svar
Dagskurs ska ge husägare rätt att dra el hemma
Nej det kan rimligtvis inte stämma.A Andy78 skrev:
Ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag. Jag vill gärna dubbelkolla ditt påstående.
Vilka fler apparater gäller detta? Mikrovågsugn? Kaffebryggare? Brödrost? Hårfön?
Hör du hur dumt det låter?
Får man installera diskmaskin själv? | Rörmokare Stockholm
https://www.xn--stockholmsrrmokare-n3b.se/far-man-installera-diskmaskin-sjalv
https://www.xn--stockholmsrrmokare-n3b.se/far-man-installera-diskmaskin-sjalv
Länsförsäkringar & If bla.R RoAd skrev:Nej det kan rimligtvis inte stämma.
Ange vilket försäkringsbolag som kräver att en elektriker åker ut och sätter stickproppen på din tvättmaskin i ett befintligt eluttag. Jag vill gärna dubbelkolla ditt påstående.
Vilka fler apparater gäller detta? Mikrovågsugn? Kaffebryggare? Brödrost? Hårfön?
Hör du hur dumt det låter?
Vet ej.
Ja.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Tror det överdrivs lite här. Apparater ska kopplas in på ett fackmannamässigt vis. Det spelar ingen roll om det är en tvättmaskin eller en fast installation av nåt annat.. Nå annat bryr sig inte försäkringsbolagen om.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Och där försvann CE-märkningen. Elektrikern skulle i stället monterat att uttag med ev jfb och så skulle stickpropp pluggat in i detta.P pmd skrev:Jag hittar ingen sådan klausul i försäkringsbrevet eller de allmänna villkoren för vår villaförsäkring.
Det står däremot, under rubriken "allmän aktsamhet" att "installationer och montage ska vara fackmässigt utförda".
I höstas köpte vi en ny tvättmaskin och jag beställde även installation eftersom den gamla var fast installerad. Den nya hade stickpropp, så det blev alltså att klippa av kontakten och ansluta sladdarna i en dosa med strömbrytare som satt på väggen. Som tur var såg jag på när "elektrikern" jobbade så jag kunde hejda honom från att koppla fel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
möjligt att det är så men FB nekar nog ingen ersättning enbart baserat på detta..........CE märkningen visar ju bara att maskinen uppfyller vissa krav. Klipper man av kontakten i ett senare skede och installerar den normalt har ju då knappast nån betydelse.A Anders_Nilsson skrev:
Då får väl TS låta bli att sälja maskinen vidare? Eller byta sladd innan den säljs... CE-märket gäller ju bara för den som 'sätter varan på marknaden'.A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Du har ju då gjort ett obehörig ingrepp i maskinen så att tillverkaren inte längre garanterar säkerheten. Borde vara allvarligare än att man på egen hand ansluter en maskin.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja teoretiskt .........men det är nog ytterst få om än någon överhuvudtaget som väckt talan om ev olycka mot tillverkaren. I usa kanske sånt förekommer men inte här. Dessutom blir det ju lite bakvänt att klippa av kontakten, få nåt fel där och stämma tillverkaren........Så länge maskinen är fackmannamässigt installerad så kommer ju inget att händaA Anders_Nilsson skrev:
skadar man garantisäkerheten så är det väl inte fackmannamässigt utförd installation längre?A Anders_Nilsson skrev:
då är det väl en amatörinstallation?