useless useless skrev:
Vad är det du försöker säga??
Gör en 'amatör' fel så får han stå sitt kast och blir utan försäkringsskydd. Gör en 'amatör' rätt så gäller försäkringen.
Vad är det som är konstigt med det?
du måste ju ha egenkontroll som behörig.
Så hur löser ni detta, amatörer?

• Gilla
Raimo T
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
vad har detta med ev skada och försäkringsärende att göra?

S Stefan1972 skrev:
vad har detta med ev skada och försäkringsärende att göra?
fråga försäkringsbolaget.
De flesta kräver dokumentation som jag förstått ifrån svar från åtskilliga bolag jag talat med.
över behöriga hantverkares arbeten.

skoge skoge skrev:
Behörig för vad??? Vilken myndighet delar ut behörigheter för att koppla in en vattenslang och vilket lagrum stödjer dom sig på?

Det finns t ex provtryckningsprotokoll att ladda ner och fylla i från LK, Uponor, VA och andra tillverkare av VVS-prylar.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
fråga försäkringsbolaget.
De flesta kräver dokumentation som jag förstått ifrån svar från åtskilliga bolag jag talat med.
över behöriga hantverkares arbeten.
nja vanligtvis fungerar det inte så...........vid skada så besiktigas allting och orsaken till skadan utreds. Är det då tveksamheter om nåt kan de ju gå djupare men vanligtvis konstaterar de att det har läckt vatten eller vad det nu handlar om och då spelar det ingen roll om det är en behörig hantverkare eller en kunnig gördet självare som dragit fast en kran eller slang till en tvättmaskin. Allt bygger dock hela tiden på att allt är fackmannamässigt utfört och enligt gällande regler.
Har aldrig varit med om att de i inledningsskedet har begärt intyg och kvitton på vem som har gjort allt......

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Gäller det avancerade elarbeten så tror jag sannolikheten att ett proffs gör det bättre är hög, däremot att ansluta en kontakt i ett vägguttag klara nog de flesta lekmän ganska bra. ;)
Jag är inte säker på det heller. När jag jobbade som elektriker för många, många år sedan, så gjorde jag sämre jobb än jag gör idag. Idag är jag nämligen äldre, mera noggrann, mera kunnig (utbildad) och erfaren, och har inte så bråttom.

Jag är dessutom medveten om min dödlighet, något som bara var en abstrakt idé då.

Med mognad kommer förmågan och insikten att hålla sig inom sina begränsningar, samt att söka kunnskap när man vet att man inte är kompetent för uppgiften.

Så jag tror inte det har så mycket att göra med hur "avancerat" arbetet är. (Jag var industrielektriker så inget i en villa är egentligen "avancerat"...) Det har mer med mognad, sinnelag, och erfarenhet att göra.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
P
A Andy78 skrev:
Vi är flera grannar som skaffat disk och tvättmaskin.
Och fått till svar att om man installerat maskinen själv och något händer och det uppstår en skada så täcker inte försäkringen.
Vem frågade ni?

Framgick det av svaret att ni inte fick stoppa in stickproppen i vägguttaget själva? ;)

• Gilla
Kane
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
brister en fackman av slarv så finns ansvarsförsäkring.

Har en amatör detta?
En amatör måste ta ansvar själv. Det flesta lär dessutom ha en hem- eller villaförsäkring. Den försäkringen ger ersättning om installationen är "fackmässigt utförd" (det gäller åtminstone för det försäkringsbolag vi har kollat med).

Så amatören får helt enkelt se till att utföra installationen fackmässigt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem frågade ni?

Framgick det av svaret att ni inte fick stoppa in stickproppen i vägguttaget själva? ;)
Ingen aning jag personligen brydde mig inte om det utan kopplade bara in allt.

A Andy78 skrev:
Ingen aning jag personligen brydde mig inte om det utan kopplade bara in allt.
Men du skrev att ni fått svar?
A Andy78 skrev:
Vi är flera grannar som skaffat disk och tvättmaskin.
Och fått till svar att om man installerat maskinen själv och något händer och det uppstår en skada så täcker inte försäkringen.

K Kane skrev:
Men du skrev att ni fått svar?
Ja.

A Andy78 skrev:
Ja.
Av vem?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är inte säker på det heller. När jag jobbade som elektriker för många, många år sedan, så gjorde jag sämre jobb än jag gör idag. Idag är jag nämligen äldre, mera noggrann, mera kunnig (utbildad) och erfaren, och har inte så bråttom.

Jag är dessutom medveten om min dödlighet, något som bara var en abstrakt idé då.

Med mognad kommer förmågan och insikten att hålla sig inom sina begränsningar, samt att söka kunnskap när man vet att man inte är kompetent för uppgiften.

Så jag tror inte det har så mycket att göra med hur "avancerat" arbetet är. (Jag var industrielektriker så inget i en villa är egentligen "avancerat"...) Det har mer med mognad, sinnelag, och erfarenhet att göra.
Så kan det absolut vara, men jag tror helt enkelt att du kan väldigt mycket mer el än den genomsnittlige svensken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.