29 089 läst ·
237 svar
29k läst
237 svar
Dagskurs ska ge husägare rätt att dra el hemma
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Behörig för vad??? Vilken myndighet delar ut behörigheter för att koppla in en vattenslang och vilket lagrum stödjer dom sig på?skoge skrev:
Det finns t ex provtryckningsprotokoll att ladda ner och fylla i från LK, Uponor, VA och andra tillverkare av VVS-prylar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
nja vanligtvis fungerar det inte så...........vid skada så besiktigas allting och orsaken till skadan utreds. Är det då tveksamheter om nåt kan de ju gå djupare men vanligtvis konstaterar de att det har läckt vatten eller vad det nu handlar om och då spelar det ingen roll om det är en behörig hantverkare eller en kunnig gördet självare som dragit fast en kran eller slang till en tvättmaskin. Allt bygger dock hela tiden på att allt är fackmannamässigt utfört och enligt gällande regler.skoge skrev:
Har aldrig varit med om att de i inledningsskedet har begärt intyg och kvitton på vem som har gjort allt......
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 733 inlägg
Jag är inte säker på det heller. När jag jobbade som elektriker för många, många år sedan, så gjorde jag sämre jobb än jag gör idag. Idag är jag nämligen äldre, mera noggrann, mera kunnig (utbildad) och erfaren, och har inte så bråttom.Fairlane skrev:
Jag är dessutom medveten om min dödlighet, något som bara var en abstrakt idé då.
Med mognad kommer förmågan och insikten att hålla sig inom sina begränsningar, samt att söka kunnskap när man vet att man inte är kompetent för uppgiften.
Så jag tror inte det har så mycket att göra med hur "avancerat" arbetet är. (Jag var industrielektriker så inget i en villa är egentligen "avancerat"...) Det har mer med mognad, sinnelag, och erfarenhet att göra.
En amatör måste ta ansvar själv. Det flesta lär dessutom ha en hem- eller villaförsäkring. Den försäkringen ger ersättning om installationen är "fackmässigt utförd" (det gäller åtminstone för det försäkringsbolag vi har kollat med).skoge skrev:
Så amatören får helt enkelt se till att utföra installationen fackmässigt.
Men du skrev att ni fått svar?A Andy78 skrev:
A Andy78 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Så kan det absolut vara, men jag tror helt enkelt att du kan väldigt mycket mer el än den genomsnittlige svensken.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är inte säker på det heller. När jag jobbade som elektriker för många, många år sedan, så gjorde jag sämre jobb än jag gör idag. Idag är jag nämligen äldre, mera noggrann, mera kunnig (utbildad) och erfaren, och har inte så bråttom.
Jag är dessutom medveten om min dödlighet, något som bara var en abstrakt idé då.
Med mognad kommer förmågan och insikten att hålla sig inom sina begränsningar, samt att söka kunnskap när man vet att man inte är kompetent för uppgiften.
Så jag tror inte det har så mycket att göra med hur "avancerat" arbetet är. (Jag var industrielektriker så inget i en villa är egentligen "avancerat"...) Det har mer med mognad, sinnelag, och erfarenhet att göra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snart husägare för första gången
Byggmaterial & Byggteknik -
Husägare riskerar hamna i kläm när solcellsförsäljningen rasar
Artikelkommentarer -
Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen
Artikelkommentarer -
Tidigare husägare kunde spionera på nyinflyttade genom övervakningskamerorna
Artikelkommentarer -
Husägare för första gången, hur ska vi tänka?
Elavtal, elpriser & elförbrukning