37 451 läst ·
73 svar
37k läst
73 svar
Dags för nytt vardagsporslin - köpa fint eller för restaurangbruk?
Dök upp en fråga när jag läste tråden och det är hur lyckas erat porslin gå sönder?
Har kört billigt porslin och glas från typ öob och IKEA och det har handdiskats och blivit kört i diskmaskin om vartannat och har då inte lyckats få sönder något förutom då man ska vara snabb och snitsig och slänger det i golvet
Har kört billigt porslin och glas från typ öob och IKEA och det har handdiskats och blivit kört i diskmaskin om vartannat och har då inte lyckats få sönder något förutom då man ska vara snabb och snitsig och slänger det i golvet
Ja det skulle jag också vilja ha svar påL Lutte skrev:Dök upp en fråga när jag läste tråden och det är hur lyckas erat porslin gå sönder?
Ja, med barn i huset så händer det faktiskt att tallrikar åker i golvet ibland. Eller att dom slås mot varandra så det går en chipp. Eller att man tappar en ner i diskmaskinen så det pajar eller går en chipp. Eller att ett glas halkar ur handen och landar på en tallrik som svarar med att tjura ihop och spricka lite retligt. Typ. Fler frågor...?L Lutte skrev:Dök upp en fråga när jag läste tråden och det är hur lyckas erat porslin gå sönder?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Lät som att dom sönderfallde av sig självt men det du beskriver helt normalt slitage och oaktsamhet och knappast man kan skylla porslinet förmagda136 skrev:
Ja, med barn i huset så händer det faktiskt att tallrikar åker i golvet ibland. Eller att dom slås mot varandra så det går en chipp. Eller att man tappar en ner i diskmaskinen så det pajar eller går en chipp. Eller att ett glas halkar ur handen och landar på en tallrik som svarar med att tjura ihop och spricka lite retligt. Typ. Fler frågor...?![]()
Eftersom vi tydligen har en hel del barn- och även vuxenförknippad otur här hemma så behöver jag porslin med tur. Kanske borde skapa en ny tråd med rubrik ”Har du porslin med tur? Dela med dig!”
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
För er som ofta tappar tallrikar i golvet finns ju plast och rostfritt som lite mer krossäkra alternativ 
En annan fråga. Varför ha vardagsporslin när man kan använda det fina varje dag? Kör man på en servis istället för två kan man ju rättfärdiga lite högre kvalitet?
En annan fråga. Varför ha vardagsporslin när man kan använda det fina varje dag? Kör man på en servis istället för två kan man ju rättfärdiga lite högre kvalitet?
Jag vet inte när de flyttade en del av tillverkningen men enligt de ute i Gustavsbergs fabriksförsäljning där jag köpte mina så tillverkas fortfarande en del i Sverige.C cpalm skrev:Man bör dock vara uppmärksam på att Rörstrand numera är ett varumärke inom Fiskars-koncernen och tillverkas i Sri Lanka och Ungern. Inte ens designen finns numera kvar i Sverige. Kvaliteten är inte densamma som förr (med avseende på finish och material, slitagetåligheten är säkert helt OK). Så mitt råd är att köpa porslinet i butik där man kan välja bort exemplar med defekter i t.ex. glasyr, och inte på webben. Jag har även haft problem med extremt långa leveranstider i flera webbutiker.
Oklart var de i testet från 2014 har tillverkats, men jäkla bra var de:
https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_96706.pdf
EDIT:
Verkar som det mesta flyttade 2004-2005 så testet jag länkade till ovan visar att Rörstrand fortsatt håller världsklass rent kvalitetsmässigt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörstrands_Porslinsfabrik
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Konstigt. När jag var liten (på 60-talet) gick det aldrig porslin sönder genom barnahand. Är dom små väldigt ouppmärksamma nuförtiden? Då rekommenderar jag verkligen plast. Eller en bättre uppfostran.