Dök upp en fråga när jag läste tråden och det är hur lyckas erat porslin gå sönder?

Har kört billigt porslin och glas från typ öob och IKEA och det har handdiskats och blivit kört i diskmaskin om vartannat och har då inte lyckats få sönder något förutom då man ska vara snabb och snitsig och slänger det i golvet

L Lutte skrev:
Dök upp en fråga när jag läste tråden och det är hur lyckas erat porslin gå sönder?

Har kört billigt porslin och glas från typ öob och IKEA och det har handdiskats och blivit kört i diskmaskin om vartannat och har då inte lyckats få sönder något förutom då man ska vara snabb och snitsig och slänger det i golvet
Ja det skulle jag också vilja ha svar på

L Lutte skrev:

Ja, med barn i huset så händer det faktiskt att tallrikar åker i golvet ibland. Eller att dom slås mot varandra så det går en chipp. Eller att man tappar en ner i diskmaskinen så det pajar eller går en chipp. Eller att ett glas halkar ur handen och landar på en tallrik som svarar med att tjura ihop och spricka lite retligt. Typ. Fler frågor...? ;)

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bestäm var plinten/gropen ska vara och slå sedan ut en hel påse grillkol där. På med tändvätska och tutta fyr
Låter som ett bra tips, men känns lite riskabelt en meter från husets trävägg

magda136 magda136 skrev:
Ja, med barn i huset så händer det faktiskt att tallrikar åker i golvet ibland. Eller att dom slås mot varandra så det går en chipp. Eller att man tappar en ner i diskmaskinen så det pajar eller går en chipp. Eller att ett glas halkar ur handen och landar på en tallrik som svarar med att tjura ihop och spricka lite retligt. Typ. Fler frågor...? ;)
Lät som att dom sönderfallde av sig självt men det du beskriver helt normalt slitage och oaktsamhet och knappast man kan skylla porslinet för

harry73
Men det finns skilnader i hur mycket oaktsamhet porslinet tål.
Ikea tallrikar som jag visade innan, tål ingenting

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
harry73 harry73 skrev:
Men det finns skilnader i hur mycket oaktsamhet porslinet tål.
Ikea tallrikar som jag visade innan, tål ingenting
Exakt - det blev lite rundgång nu. Vissa serviser tål en massa otur år ut och år in (eller oaktsamhet om man föredrar det ordet) - medan andra inte tål knappt något alls.

Eftersom vi tydligen har en hel del barn- och även vuxenförknippad otur här hemma så behöver jag porslin med tur. Kanske borde skapa en ny tråd med rubrik ”Har du porslin med tur? Dela med dig!”

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Eller så tappar herren i huset en tallrik , då slipper han diska :):)

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Fulkemisten
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Låter som ett bra tips, men känns lite riskabelt en meter från husets trävägg
Jo, lågor är ju dumt så nära fasaden. Men måste man gräva i tjäle så måste man. Tänd i skottkärran en bit bort och stjälp av glöden där den ska verka. Eller åk till Cramo...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
L Liteavvarje skrev:
Eller så tappar herren i huset en tallrik , då slipper han diska :):)
Det skulle då aldrig fungera här i alla fall, lika lite som när någon annan man föreslog (för en annan man) att män skulle blanda in något rött i vittvätten för att slippa tvätta.

• Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
För er som ofta tappar tallrikar i golvet finns ju plast och rostfritt som lite mer krossäkra alternativ ;)

En annan fråga. Varför ha vardagsporslin när man kan använda det fina varje dag? Kör man på en servis istället för två kan man ju rättfärdiga lite högre kvalitet?

• Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man bör dock vara uppmärksam på att Rörstrand numera är ett varumärke inom Fiskars-koncernen och tillverkas i Sri Lanka och Ungern. Inte ens designen finns numera kvar i Sverige. Kvaliteten är inte densamma som förr (med avseende på finish och material, slitagetåligheten är säkert helt OK). Så mitt råd är att köpa porslinet i butik där man kan välja bort exemplar med defekter i t.ex. glasyr, och inte på webben. Jag har även haft problem med extremt långa leveranstider i flera webbutiker.
Jag vet inte när de flyttade en del av tillverkningen men enligt de ute i Gustavsbergs fabriksförsäljning där jag köpte mina så tillverkas fortfarande en del i Sverige.
Oklart var de i testet från 2014 har tillverkats, men jäkla bra var de:
https://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_96706.pdf

EDIT:
Verkar som det mesta flyttade 2004-2005 så testet jag länkade till ovan visar att Rörstrand fortsatt håller världsklass rent kvalitetsmässigt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rörstrands_Porslinsfabrik

Redigerat:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En annan fråga. Varför ha vardagsporslin när man kan använda det fina varje dag?
Jag hade Gustavsbergs Vardag några år, både till helg och söcken.
Men nu finns nog bara en tallrik kvar :cry:
260434607_f34c4081-d366-4013-98d2-b6a967abcab8.jpg

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Konstigt. När jag var liten (på 60-talet) gick det aldrig porslin sönder genom barnahand. Är dom små väldigt ouppmärksamma nuförtiden? Då rekommenderar jag verkligen plast. Eller en bättre uppfostran.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.