Vi har Pillivuyt Sancerre, mycket trevlig kombination av enkelhet, elegans och hållbarhet/kvalitet, tycker jag.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
MultiMan
Gillar man designen känns Finstilt från IKEA att vara av förvånansvärt hög kvalitet, iaf det bästa jag köpt från IKEA i porslinsväg under alla år. Både gods (stengods) och glasyr verkar väldigt hållbar. Tyvärr verkar de ha någon medveten brist på serien eftersom varuhusen sällan har det man behöver. Dock har de nu börjat sälja de online, så då slipper man springa förgäves.

Djupa tallrikarna med blå utsida är riktigt vackra och ett fynd för 39kr.

harry73
Kom på att jag inte kan dissa hela IKEA pga mitt porslin
Jag menar detta porslin
IKEA-porslinstallrik i olivgrön med vit bladmönsterdesign på en mörk bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Denna är också Ikea men mycket bättre
Gul mugg på mörk bänkskiva, möjlig referens till Ikea-produkt.
Skapa konto

Gamla kommunistfabriker?
Gul kaffemugg med texten "ROMANIA" på en mörk stenbänkskiva.
Skapa konto

L
K Kurtivan skrev:
Vårt vardagsporslin var sedan vi köpte en del i början av 80-talet Arabia Ruska. En finservis fanns också men man tröttnade på att den skulle handdiskas så efterhand kompletterades det med mera Ruska billigt på loppisar. Nu har vi vansinnigt många tallrikar och andra delar som funkar vid alla tillfällen.
Ruska är den optimala servisen!

• Gilla
SysterNett och 1 till
  • Laddar…
Auktion har nämnts men det kan även vara värt att titta på loppisar. Finns fynd att göra om man har tur.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Det är många restauranger och hotell som kör med IKEA....
Hoppas det finns olika kvalite på deras serviser då, vi har nåt skit från IKEA på jobbet och varenda drag med ett bestick ger ett permanent streck, helt ofattbart att dom ens får sälja sån skit.

Ikeaporslinen brukar kännas lite klumpigare/tyngre än dyrare porslin från tex Rörstrand, Villeroy&Boch, Pillivuyt etc.
Ett bra porslin kan hålla en livstid och då kanske ett högre pris kan motiveras?

Upp till var och en att avgöra vad som känns bra. Vi använder nästan enbart Ikeas vinglas istället för kristallglas. De håller bättre och skulle de gå sönder vilket de gör bli ingen ledsen.

Arabia håller i alla fall ordentligt. Är uppväxt med denna serie, i mörkbrunt. Minns min systers tonårsutbrott med slängda tallrikar men de hade sällan avsedd effekt eftersom de jämrans tallrikarna aldrig gick sönder. Inte ens lite naggade i kanten blev de till syrrans stora förtret. :crysmile::D

L
Dalbotant Dalbotös skrev:
Arabia håller i alla fall ordentligt. Är uppväxt med denna serie, i mörkbrunt. Minns min systers tonårsutbrott med slängda tallrikar men de hade sällan avsedd effekt eftersom de jämrans tallrikarna aldrig gick sönder. Inte ens lite naggade i kanten blev de till syrrans stora förtret. :crysmile::D
Ruska! Ja den är bäst. Existerar inte nagg på den.

L Lärospånet skrev:
Ruska! Ja den är bäst. Existerar inte nagg på den.
Det är en fantastisk servis, ser ingen nötning trots daglig användning i flera decennier och det är lätt att komplettera på loppis eller tradera. Tallrikar har jag köpt för 5 eller 10 kr förr men priserna har stigit en hel del på dem, det är väl för att 70-tal börjar bli modernt. En nackdel, kan vara att de tar lite stor plats i diskmaskinen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulla_Procopé

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Vi har Pillivuyt Sancerre, mycket trevlig kombination av enkelhet, elegans och hållbarhet/kvalitet, tycker jag.
Jag hittar dock endast tallrikar som är antingen 22cm (lite för små) eller 28cm (för stora för diskmaskinen), annars ser dom fina ut!

magda136 magda136 skrev:
Jag hittar dock endast tallrikar som är antingen 22cm (lite för små) eller 28cm (för stora för diskmaskinen), annars ser dom fina ut!
Ok, de går precis in i vår diskmaskin, men de är onekligen på gränsen.

Tack för alla svar, trodde inte det skulle bli en så lång tråd :)

Blocket - många kaffeserviser som folk vill bli av med. Jättemånga faktiskt. Dock inte vardagsporslin. I alla fall inte i Linköping och jag är begränsat sugen på att ge min ut på resa för en sånhär sak.

Ska kolla vidare..... Fått några olika tips nu i alla fall.

Äter på Rörstrands koka blå, ärvda tallrikar från blrjan / mitten av 60 talet. Skillnaden mellan Ikea och kvalitetsporslin är enorm. Röratrands diamant är en bra basservis om man hittar den annars skulle jag leta upp nån 70 talare på auktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.