37 451 läst ·
73 svar
37k läst
73 svar
Dags för nytt vardagsporslin - köpa fint eller för restaurangbruk?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Sedan ca 1980 har vi en servis i stengods: Gustavsbergs BirkaMarlen Eskilsson skrev:
Ett fåtal enheter har gått sönder, och har ersatts med mycket välgjorda kopior från finska Arabia.
Stengods tål allt, från ugn och diskmaskin till kyl och frys! Nästan omöjligt att slå sönder!
Men det gäller ju att välja färg/mönster/design som man kan stå ut med resten av livet
Design Stig Lindberg är ju inte felKnockOnWood skrev:
Sedan ca 1980 har vi en servis i stengods: Gustavsbergs Birka
[bild]
Ett fåtal enheter har gått sönder, och har ersatts med mycket välgjorda kopior från finska Arabia.
Stengods tål allt, från ugn och diskmaskin till kyl och frys! Nästan omöjligt att slå sönder!
Men det gäller ju att välja färg/mönster/design som man kan stå ut med resten av livet![]()
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det stämmer, det står ju på undersidan.L Lärospånet skrev:
Skyller på att jag inte är så "designtokig".
Men utförandet är perfekt, det ser ut som de tagit ett par varv med pepparkvarnen innan bränning och glasyr. Så om det inte är perfekt rent och glänsande så syns det ändå inte
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Vårt vardagsporslin var sedan vi köpte en del i början av 80-talet Arabia Ruska. En finservis fanns också men man tröttnade på att den skulle handdiskas så efterhand kompletterades det med mera Ruska billigt på loppisar. Nu har vi vansinnigt många tallrikar och andra delar som funkar vid alla tillfällen.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Man bör dock vara uppmärksam på att Rörstrand numera är ett varumärke inom Fiskars-koncernen och tillverkas i Sri Lanka och Ungern. Inte ens designen finns numera kvar i Sverige. Kvaliteten är inte densamma som förr (med avseende på finish och material, slitagetåligheten är säkert helt OK). Så mitt råd är att köpa porslinet i butik där man kan välja bort exemplar med defekter i t.ex. glasyr, och inte på webben. Jag har även haft problem med extremt långa leveranstider i flera webbutiker.Huddingebo skrev:
Jag har några delar som liknar de i länkarna. Det är Arabia Arctica, ett passande namn på helvitt porslin. Mycket stabila, tål frys, diskmaskin och ugn. Finns i olika storlekar och inte alltför dyra. T.ex. en 23cm tallrik kostar 120kr här https://www.torebrings.se/butik/porslin/arabia-arctica-vit-stengods/228magda136 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.cervera.se/inspiration/guider/porslinskola/KnockOnWood skrev:
Stengods innehåller mer kvarts än lergods som lite slarvigt kallas porslin när det glaserats, äkta porslin ska göras på vit kaolinlera. Stengods är i alla fall hårdare och mer hållbart än det mer porösa lergodset.KnockOnWood skrev:
Benporslin innehåller kalcium från djurben, eller gjorde i alla fall förr, jag undrar hur mycket som tillverkas av det nu för tiden. Jag har för mig att det var ett sätt att göra lergodset hårdare. Det är en djungel det där och vad som har varit bäst är nog olika vilken tidsepok man pratar om. "Fajans" var väl det bästa enligt Gustav III?
Bäst 2018 är enligt mig något snyggt och tidlöst som tål diskmaskin (och går in i den) och att man använder det till att äta på. Kör själv en 70-talsserie från Rörstrand, finns mycket begagnat på t ex tradera och second hand.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Snacka om att ha kommit långt från tvåtumfyra
Men i morgon är det vardag igen, och då skall vi börja gräva ner plintar för förstugan.
Hur det nu skall gå i tjälen
Men i morgon är det vardag igen, och då skall vi börja gräva ner plintar för förstugan.
Hur det nu skall gå i tjälen
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vi körde Ikea på jobbet förut. Ett äldreboende där det används flera gånger om dagen. Det gick konstant sönder och vi fick komplettera hela tiden. Sen köpte vi riktigt restaurangporslin, Rio, och på två år ser det fortfarande nytt ut och nästan inget har gått sönder, trots exakt samma användning.prototypen skrev:
Lite OT men eftersom du frågar så... Ett klassiskt gammalt trollknicks för att slipa åka till Cramo och hyra tjältiningsmattor:KnockOnWood skrev:
Bestäm var plinten/gropen ska vara och slå sedan ut en hel påse grillkol där. På med tändvätska och tutta fyr, sedan dricker man tre koppar kaffe och pillar på telefonen (gärna byggahus.se) medans man väntar på att få kolla om det går att gräva. Upprepa vid behov.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Aha, vilket bra tips!Fulkemisten skrev:
Lite OT men eftersom du frågar så... Ett klassiskt gammalt trollknicks för att slipa åka till Cramo och hyra tjältiningsmattor:
Bestäm var plinten/gropen ska vara och slå sedan ut en hel påse grillkol där. På med tändvätska och tutta fyr, sedan dricker man tre koppar kaffe och pillar på telefonen (gärna byggahus.se) medans man väntar på att få kolla om det går att gräva. Upprepa vid behov.
Av en händelse har vi ett par påsar grillkol stående,
fastän vi, skam till sägandes, inte ens har en utegrill