Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi fick en servis från Alessi i bröllopspresent, vitt i ren design. Har den både till vardags och fest. Av någon anledning har inget gått sönder.
Sedan ca 1980 har vi en servis i stengods: Gustavsbergs Birka
{87CA1A3D-E700-4774-B8EE-68736CDC446F}.jpg
Ett fåtal enheter har gått sönder, och har ersatts med mycket välgjorda kopior från finska Arabia.

Stengods tål allt, från ugn och diskmaskin till kyl och frys! Nästan omöjligt att slå sönder!
Men det gäller ju att välja färg/mönster/design som man kan stå ut med resten av livet :)

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sedan ca 1980 har vi en servis i stengods: Gustavsbergs Birka
[bild]
Ett fåtal enheter har gått sönder, och har ersatts med mycket välgjorda kopior från finska Arabia.

Stengods tål allt, från ugn och diskmaskin till kyl och frys! Nästan omöjligt att slå sönder!
Men det gäller ju att välja färg/mönster/design som man kan stå ut med resten av livet :)
Design Stig Lindberg är ju inte fel :)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Design Stig Lindberg är ju inte fel :)
Det stämmer, det står ju på undersidan.
Skyller på att jag inte är så "designtokig".

Men utförandet är perfekt, det ser ut som de tagit ett par varv med pepparkvarnen innan bränning och glasyr. Så om det inte är perfekt rent och glänsande så syns det ändå inte :love:

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag har en Gustavsberg som jag köpte sjukt billigt från en restaurang. Väldigt lika KoW, och dom är helt sjukt tåliga. Står "benporslin" undertill. En Gustavsberg djup tallrik i benporslin, vit med tunn svart linje, på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vårt vardagsporslin var sedan vi köpte en del i början av 80-talet Arabia Ruska. En finservis fanns också men man tröttnade på att den skulle handdiskas så efterhand kompletterades det med mera Ruska billigt på loppisar. Nu har vi vansinnigt många tallrikar och andra delar som funkar vid alla tillfällen.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Står "benporslin" undertill
Jag har ingen aning om vad benporslin och stengods är, och vad som skiljer det från bara porslin.
Någon som vet?

C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köpte Rörstrand efter att ha läst det testet, som jag tyvärr inte hittar nu.
Man bör dock vara uppmärksam på att Rörstrand numera är ett varumärke inom Fiskars-koncernen och tillverkas i Sri Lanka och Ungern. Inte ens designen finns numera kvar i Sverige. Kvaliteten är inte densamma som förr (med avseende på finish och material, slitagetåligheten är säkert helt OK). Så mitt råd är att köpa porslinet i butik där man kan välja bort exemplar med defekter i t.ex. glasyr, och inte på webben. Jag har även haft problem med extremt långa leveranstider i flera webbutiker.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Microkatten
magda136 magda136 skrev:
Måtten måste man vara vaksam på. Idag har vi 26,5cm och det funkar fram i diskmaskinen. Större än så så blir det problem.

Ett par länkar som jag kollar på än så länge:
[länk]

[länk]
Jag har några delar som liknar de i länkarna. Det är Arabia Arctica, ett passande namn på helvitt porslin. Mycket stabila, tål frys, diskmaskin och ugn. Finns i olika storlekar och inte alltför dyra. T.ex. en 23cm tallrik kostar 120kr här https://www.torebrings.se/butik/porslin/arabia-arctica-vit-stengods/228

Helvit Arabia Arctica-porslinstallrik på 23cm mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fulkemisten
Jag har ingen aning om vad benporslin och stengods är, och vad som skiljer det från bara porslin.
Någon som vet?
Stengods innehåller mer kvarts än lergods som lite slarvigt kallas porslin när det glaserats, äkta porslin ska göras på vit kaolinlera. Stengods är i alla fall hårdare och mer hållbart än det mer porösa lergodset.

Benporslin innehåller kalcium från djurben, eller gjorde i alla fall förr, jag undrar hur mycket som tillverkas av det nu för tiden. Jag har för mig att det var ett sätt att göra lergodset hårdare. Det är en djungel det där och vad som har varit bäst är nog olika vilken tidsepok man pratar om. "Fajans" var väl det bästa enligt Gustav III?

Bäst 2018 är enligt mig något snyggt och tidlöst som tål diskmaskin (och går in i den) och att man använder det till att äta på. Kör själv en 70-talsserie från Rörstrand, finns mycket begagnat på t ex tradera och second hand.

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
Snacka om att ha kommit långt från tvåtumfyra :rofl:

Men i morgon är det vardag igen, och då skall vi börja gräva ner plintar för förstugan.
Hur det nu skall gå i tjälen :p

• Gilla
Lolight och 1 till
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
[länk]
En så bra sammanställning (y) (y) (y)

• Gilla
magda136
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Hmmm... Det är många restauranger och hotell som kör med IKEA....

Protte
Vi körde Ikea på jobbet förut. Ett äldreboende där det används flera gånger om dagen. Det gick konstant sönder och vi fick komplettera hela tiden. Sen köpte vi riktigt restaurangporslin, Rio, och på två år ser det fortfarande nytt ut och nästan inget har gått sönder, trots exakt samma användning.

• Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Men i morgon är det vardag igen, och då skall vi börja gräva ner plintar för förstugan.
Hur det nu skall gå i tjälen :p
Lite OT men eftersom du frågar så... Ett klassiskt gammalt trollknicks för att slipa åka till Cramo och hyra tjältiningsmattor:
Bestäm var plinten/gropen ska vara och slå sedan ut en hel påse grillkol där. På med tändvätska och tutta fyr, sedan dricker man tre koppar kaffe och pillar på telefonen (gärna byggahus.se) medans man väntar på att få kolla om det går att gräva. Upprepa vid behov.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Lite OT men eftersom du frågar så... Ett klassiskt gammalt trollknicks för att slipa åka till Cramo och hyra tjältiningsmattor:
Bestäm var plinten/gropen ska vara och slå sedan ut en hel påse grillkol där. På med tändvätska och tutta fyr, sedan dricker man tre koppar kaffe och pillar på telefonen (gärna byggahus.se) medans man väntar på att få kolla om det går att gräva. Upprepa vid behov.
Aha, vilket bra tips!
Av en händelse har vi ett par påsar grillkol stående,
fastän vi, skam till sägandes, inte ens har en utegrill :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.