58 555 läst ·
422 svar
59k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Effektavgiften baseras ju på den enskilda timme då man tar ut mest effekt, det vill säga energi per tidsenhet. Den är inte kopplad till den totala volymen el, utan när man tar ut den.tveksamt skrev:
3 kWh i genomsnitt för 30 dagar skulle ju hypotetiskt kunna vara 900 kWh dag 1 och sedan 0 kWh resten av månaden. Och denna dag gör man allt energikrävande samma förmiddag.
Det kan vara jättesnålt med låga energiflöden hela månaden men så en enda timme ska det badas bastu eller något. Då blir det lätt 4 kW i effektuttag.
Tvätt och diskmaskin drar väldigt lite energi.Seiken skrev:
Jo det är inte uppvärmningen som är dyr direkt, vi förbrukar helt enkelt löjligt mycket energi i huset. Tvätt/tork/disk går vardera ett par maskiner om dagen (alla tränar flera pass om dagen, det betyder mycket duschande det lagas mat minst 3 gånger per dag. Sedan datorer, tv, bilen ska laddas. Så skillnaden mellan vinter och sommar är inte så stor i förbrukning.
Att köra dom ett par gånger om dagen kommer inte ens i närheten av vad uppvärmning kostar.
Bilen laddar du antagligen vintertid också, så den är ju inte säsongsbetonad.
Så, det låter rätt otroligt att du skulle ha samma förbrukning sommar o vinter… i så fall drar väl uppvärmingen inget extra?
Om man har en tvåfasansluten varmvattenberedare så drar den 3 kW ... Jag har kopplat om den till 1-fas och sänkt effektavgiftenH hovapettson skrev:
Det är inget systemfel, jag tycker att det är rätt att vi i norr har lägre priser i.o.m att vi producerar elen här uppe.U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Kolla förbrukningen och fakturan igen.4774 skrev:
Och tänk på vad det är du kollar på, energi (kilowattimmar, kWh) eller effekt (kilowatt, kW). Det är äpplen och päron och lite rörigt, ett nytt sätt att tänka kring el, men det är så det är med den nya prismodellen.
Effekttariffen är de 1-3 timmar du hade mest energiflöde. Inte mängden el totalt.
Vad har ni för uppvärmning? Kan ni se när på dygnet det drog så mycket? Som en annan forumkamrat skriver längre upp, det kan vara en programmerad varmvattenberedning. Det brukar vara nattetid. Men då har väl de flesta elnätsbolag halv avgift så det skulle inte slå igenom så hårt.
Det kan bli mycket effektavgift på den fasta delen även om man har minimal förbrukning.K Kane skrev:
Jag har ett fritidshus som jag gör tillsynsbesök någon gång i månaden på för nätet lågbelastad tid (helg).
Dom effekttopparna får jag lida för hela den månaden.
Sätt i ett längre perspektiv blir priserna i snitt inte alls speciellt höga . Själv gick jag från fast pris på 72 öre till timpris i område 4. Kunde bundit igen då på hösten 2024 men det billigaste var 1 kr. De sa att snittet på timpriset skulle bli ca 65 öre över tre år och än så länge stämmer det. Dyrt på vintern men avsevärt billigare ick vintertid.
Jag laddar elbilen två timmar på natten och två timmar på förmiddagen. Jag har slutat att titta på vad timpriset är. Jag använder elen som innan när jag hade fast pris.
Jag laddar elbilen två timmar på natten och två timmar på förmiddagen. Jag har slutat att titta på vad timpriset är. Jag använder elen som innan när jag hade fast pris.
Varmvattenproduktion är dyrt... Alltså oavsett om det är till uppvärmning av huset eller tappvarmvattenSeiken skrev:
Jo det är inte uppvärmningen som är dyr direkt, vi förbrukar helt enkelt löjligt mycket energi i huset. Tvätt/tork/disk går vardera ett par maskiner om dagen (alla tränar flera pass om dagen, det betyder mycket duschande det lagas mat minst 3 gånger per dag. Sedan datorer, tv, bilen ska laddas. Så skillnaden mellan vinter och sommar är inte så stor i förbrukning.
Redigerat:
Det mest solidariska är som vanligt att Sverige är hela världens samvete och marscherar i förväg in i helvetet.Thomas Andersson6290 skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 362 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 362 inlägg