58 555 läst ·
422 svar
59k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Hur mycket betalade ni för att inte bo i era hus under en månad?
För mig blev det 750kr, allt i hemmet var avstängt förutom en kyl och en frys, en Ubiquitiy router och en Raspberry Pi 4 som kör home-assistant (tar emot data från el-mätaren). Allt annat var avstängt, med metoden dra sladden ur.
Alltså var borta lite mer än de 4 veckorna som fakturan avser. 750kr är då för det mesta för kyl frys, överföringskostnader, skatter, avgifter, effektavgifter.
För mig blev det 750kr, allt i hemmet var avstängt förutom en kyl och en frys, en Ubiquitiy router och en Raspberry Pi 4 som kör home-assistant (tar emot data från el-mätaren). Allt annat var avstängt, med metoden dra sladden ur.
Alltså var borta lite mer än de 4 veckorna som fakturan avser. 750kr är då för det mesta för kyl frys, överföringskostnader, skatter, avgifter, effektavgifter.
Mitt gamla 3-årsavtal gick precis ut och jag förnyade det med ytterligare 3 år. Gick från 1,95 kr/kWh till 1,05 kWh och är väldigt nöjd. Förbrukar ca 20 000 kWh per med bergvärme i gammalt hus. Då ingår elbilsladdning som är ca 25% av detta (3000 mil per år). Jag tycker det är skönt att veta vad det kostar och slipper prisfluktationer. Vet inte om det är bra men min huvudförbrukning är i nov-mars och vill då undvika höga priser.
1340kr för 2v hemma + 2v borta (nät och elhandel). 799kWh SE3. Varmvatten 300L och stationär dator och FTX samt 3st vitvaror drar runt 8kWh/dygn.T Trolltomte skrev:Hur mycket betalade ni för att inte bo i era hus under en månad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De norra landsdelarna producerar ett överskott av el eftersom naturen där är mer exploaterad med vatten- och vindkraft, vintern är dubbelt så lång där och dubbelt så kall vilket gör att det blir mångdubbelt dyrare med uppvärmning och de tjänar också betydligt sämre där, och du tycker att det vore "rättvist" om de hade lika höga elpriser per kWh? Känns som att du hade ett systemfel när du försökte tänka.U Uno Mögel skrev:
Våra politiker har ju röstat för att vi ska som ambition att ha samma elpris inom hela EU dvs runt 4 kr/kwh.M midas22 skrev:De norra landsdelarna producerar ett överskott av el eftersom naturen där är mer exploaterad med vatten- och vindkraft, vintern är dubbelt så lång där och dubbelt så kall vilket gör att det blir mångdubbelt dyrare med uppvärmning och de tjänar också betydligt sämre där, och du tycker att det vore "rättvist" om de hade lika höga elpriser per kWh? Känns som att du hade ett systemfel när du försökte tänka.
Vi måste väl lita på att de vet bäst och genomför den mest solidariska lösningen.
Om du har hög elförbrukning kanske det är läge att investera för att få ner den? Tänker på fönsterbyte, värmepump , isoleling etc.U Uno Mögel skrev:Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
jag gick och muttrade över detta rätt länge, vi förbrukar 27-30000kwh/år detta i ett klimathus med bergvärme,
Vi förbrukar väldigt mycket på tvätt,mat och bil som en väldigt aktiv familj.
För att slippa gå och tänka på när och hur vi förbrukar el utökade jag batterierna till 60kwh med planen att ladda på natten och sedan gå på batteri under dagarna, ja det är en hög installations kostnad på ca 2000kr/kwh men satan att det värt det för att slippa ha den där klumpen i magen inför vintern.
En annan fördel har nu varit att solcellerna har laddat batterierna mer än nog så vi har inte behövt köpa någon el sedan dom monterades. så för första gången på länge har jag noll oro över elpriserna.
Vi förbrukar väldigt mycket på tvätt,mat och bil som en väldigt aktiv familj.
För att slippa gå och tänka på när och hur vi förbrukar el utökade jag batterierna till 60kwh med planen att ladda på natten och sedan gå på batteri under dagarna, ja det är en hög installations kostnad på ca 2000kr/kwh men satan att det värt det för att slippa ha den där klumpen i magen inför vintern.
En annan fördel har nu varit att solcellerna har laddat batterierna mer än nog så vi har inte behövt köpa någon el sedan dom monterades. så för första gången på länge har jag noll oro över elpriserna.
Ja det är ju alltid synd om norrlänningar 😀. Det finns väl ingen landsända som har blivit så överösta med bidrag som Norrland! Alltid gnäll uppifrån landet. Men det talas tyst om hur billigt ni bor däruppe, eller hur fina reseavdrag ni kan göra. Tjänster och gentjänster fungerar dessutom bättre norröver än vad det gör i storstäderna. Och att ni ska ha så överdrivet mycket lägre elpriser än vad folk i zon 4 har tycker jag är rent åt helvete! Och det skäms jag inte för. Inte konstigt heller att det varit sådan debatt om detta, där väldigt många vill få till en rättvisare fördelning av priserna.M midas22 skrev:De norra landsdelarna producerar ett överskott av el eftersom naturen där är mer exploaterad med vatten- och vindkraft, vintern är dubbelt så lång där och dubbelt så kall vilket gör att det blir mångdubbelt dyrare med uppvärmning och de tjänar också betydligt sämre där, och du tycker att det vore "rättvist" om de hade lika höga elpriser per kWh? Känns som att du hade ett systemfel när du försökte tänka.
Nä, nu ska jag pränta ner en lista på matinköp jag ska göra i morgon. Kött har man ju knappt råd med nuförtiden, men det bekymrar väl ingen norrlänning som kan slakta älgen man skjutit och ha gratis kött för månader framöver. Likaså billigt hemtjut och annat som går att trolla fram ute på bygden 😆.
Du menar att bara för att idioterna i Tyskland la ner all fungerande kärnkraft ska hela Europa lida för deras korkade beslut ?Thomas Andersson6290 skrev: