H hovapettson skrev:
Just det. Min Thermia (bergvärme) kör anti-legionella vilket säkert drar iväg. Pacman tipsade nyss om detta. 🙂
Jag har helt stängt av legionellakörningarna och håller istället en hög (inte lika hög dock) temperatur vid dygnskörningen då jag värmer vattnet inför nästa dygn. Legionella dör även vid 55-60 grader, men inte lika snabbt. Den stora risken för legionella är om det är dålig omsättning på varmvattnet. Så hos mig så kör kompressorn i min FLVP och värmer vattnet under de timmar elen är billigast. Faller tempen på varmvattnet under 48 grader, då får kompressorn köra lite extra på de timmar då elpriset är under dagens medelpris. Det fungerar rätt bra. Jag har dessutom manuell forcering av tillverkning av varmvatten, då kör kompressorn hela tiden. Den kör när städerskan är hos oss, hon gör av med lika mycket varmvatten som vi gör när vi duschar tre personer på samma morgon.

Elpatronen får aldrig gå in fför att tillverka varken varmvatten eller för att värma huset på vintern. Huvuddelen av huset värms med en LLVP som kör när elpriset är lågt.

När jag får effekttariff så kommer jag att hålla de tre högsta förbrukningarna i minne och dessa kommer att styras mot när jag laddar bilar, värmer badtunna, kör kompressorn och LLVPn (och lite annat). Men mitt elbolag har till mig sagt att deras effekttariff kommer att göra skillnad på natt och dag, vardag och helg, samt sommar och vinter. Så jag är inte så orolig faktiskt. Jag räknar helt enkelt med att värmen dagtid på vintern kan köras de timmar man inte lagar mat.

Och rörande elavtal, timpris med automatisk styrning av det som går att styra fungerar väldigt bra. Även att lägga all styrbar last runt/efter lunch och under natten ger bra avkastning (lunch om det måste köras på dagen).

• Gilla
hovapettson och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Effektavgiften baseras ju på den enskilda timme då man tar ut mest effekt, det vill säga energi per tidsenhet. Den är inte kopplad till den totala volymen el, utan när man tar ut den.

3 kWh i genomsnitt för 30 dagar skulle ju hypotetiskt kunna vara 900 kWh dag 1 och sedan 0 kWh resten av månaden. Och denna dag gör man allt energikrävande samma förmiddag.

Det kan vara jättesnålt med låga energiflöden hela månaden men så en enda timme ska det badas bastu eller något. Då blir det lätt 4 kW i effektuttag.
Nej, jag vet hur effektavgiften fungerar.
3 kWh om dagen i 30 dagar är dock 90 kWh, inte 900.
Men som du säger, det är högst orimligt med en elanvändning som ser ut som 90 kWh en dag och 0 resten av månaden.

Jag kan komma på flera scenarier för att få ihop den förbrukningen med de topparna, men ingen av dem ser speciellt rimlig ut i mina ögon därav frågan.
3 kWh om dagen är trots allt bara lite drygt 0,1 kWh per timme, det säger sig självt att en topp på 4 kW i snitt under en timme (minst 3 gånger i månaden) då måste innebära ett flertal timmar (~40) med ingen förbrukning alls för att matten ska gå ihop.

Igen, jag säger inte att det är fel, det finns många konstigheter när det kommer till hus, men jag är uppriktigt nyfiken på hur förbrukningskurvan ser ut.

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Kanske behöver tränga in i det där lite djupare...
Jag har under den senaste tiden varit iväg långa perioder från huset pga jobb, det kan ev förklara lite. Den låga 3,1 kWh/d inträffade i juni under en kortare mätperiod.
Hos ditt elbolag borde du enkelt kunna plocka hem förbrukningen per timme så får du det svart på vitt.
Och handlar det om en kortare mätperiod (dagar) är det förstås rimligare än under en längre (en månad). I ett sådant fall kan man ju förstås ha låg förbrukning under de få dagarna och komma ner i ett snitt på 3 kWh/dygn och topparna ligger utanför det mätintervallet, men då är det sannolikt att totala förbrukningen för månaden är högre än ca 90 kWh också.

Vill du ha hjälp med analysen så är det bara att lägga upp förbrukningen här så kommer du säkert få flera som hjälper till. =)

U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Då mitt elavtal gick ut på sportstugan i fjällen(Vattenfall) så tog jag rörligt för fanns inget bra binda med...Fick räkning på 465:-...ringde o kolla...jo elräkningen var på kyl o frys på 2:- , resten va fasta avgifter för abbonemanget.

S steffeb60 skrev:
Det är inget systemfel, jag tycker att det är rätt att vi i norr har lägre priser i.o.m att vi producerar elen här uppe.
"Vi producerar..." Är du involverad i produktionen som ägare, delägare eller aktieägare så kan jag förstå det resonemanget men annars är du bara en kund som alla vi andra. Hur skulle det se ut om vi i de södra delarna kunde handla varor som produceras här i området billigare än ni kunde däruppe? Skulle mat, dryck, kläder m.m. säljas billigare i områden där de produceras så skulle det bli bra konstigt.

• Gilla
Anitw och 3 till
  • Laddar…
S steffeb60 skrev:
Det är inget systemfel, jag tycker att det är rätt att vi i norr har lägre priser i.o.m att vi producerar elen här uppe.
Priserna prissätts inte på närhet till produktion. Överföringsmättnad, budgivning baserat på behov/efterfrågan samt marginalprissättning.
Om du sedan undrar över modelleringsvariabler så tittar auktionsrobotarna på vind, nederbörd, sol, temperatur, källor i området, ovs.

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Priserna prissätts inte på närhet till produktion. Överföringsmättnad, budgivning baserat på behov/efterfrågan samt marginalprissättning.
Om du sedan undrar över modelleringsvariabler så tittar auktionsrobotarna på vind, nederbörd, sol, temperatur, källor i området, ovs.
Och det är naturligtvis främst överföringskapaciteten (den begränsade) som gör att priserna hålls låga i norr.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
H hovapettson skrev:
Just det. Min Thermia (bergvärme) kör anti-legionella vilket säkert drar iväg. Pacman tipsade nyss om detta. 🙂
Det är väl en kort stund typ var 14:e dag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
U Uno Mögel skrev:
Verkar vara något att fundera på faktiskt 👍.
Vår granne är ensamboende i hus och verkar leva ganska likt dig. Hon satte in en LLVP för 1,5-2 år sedan och några månader senare var hon lyrisk över hur mycket billigare elkostnaderna var.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl en kort stund typ var 14:e dag?
250 liter, ger 1/4 kbm. Låt oss säga att tempen skall upp 8 grader. Det leder till drygt 2 kWh extra den timmen om du värmer vattnet med el.

• Wow
hovapettson
  • Laddar…
R
U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Om jag ser mig omkring i området jag bor finns många hus på 150-160 kvadrat. I dom bor ofta 2-4 personer.
Vi bor stort och det kostar så klart.
Energi i alla former kommer att kosta mer och mer, dock finns det hopp då Sydeuropa och Afrika satsar mer och mer på sol- och vindkraft i kombination med lagring, och därmed inte behöver vår el i framtiden.
Har vi tur får vi bygga batterierna om industrin är på tårna och inte missar tåget som skedde med vindkraftverken, där Danmark drog vinstlotten...

T TypRätt skrev:
Mjo, det är mitt faktiska upplägg. Villan har visserligen en L/L-VP på nedervåningen men alla rummen har även direktverkande elradiatorer och el-golvvärme i två badrum. Så på vintern vill man inte se räkningen.
Ja, men det är bara att sluta köpa el på vintern då.

Är inte elen värd pengarna så är det ju fel att fortsätta köpa den.

D daVinci skrev:
Ja, men det är bara att sluta köpa el på vintern då.

Är inte elen värd pengarna så är det ju fel att fortsätta köpa den.
Det, skrev jag ju aldrig. Sa bara att jag inte ville se vad det kostade där av att min fru får betala elräkningen.

Satsuki Satsuki skrev:
Vår granne är ensamboende i hus och verkar leva ganska likt dig. Hon satte in en LLVP för 1,5-2 år sedan och några månader senare var hon lyrisk över hur mycket billigare elkostnaderna var.
Ja det är en sänkning. Jag skaffade det där jag bodde 2003. Och den betalade sig på 1.8 år. Då köpte jag en till. Inte för att det behövdes, men för att få redundans ifall en av dom strejkade. Och så delades ju bördan på dom.

I område 3 och 4 klagas det bittert över elpriserna och att alla i Sverige borde ha samma elpris. Då är det är väl dags för oss i norra Sverige att börja demonstrera för utjämnad utomhustemperatur så att elförbrukningen i rättvisans namn blir lika låg som södra Sveriges. Vi i norr har inte tid att vänta på att klimatförändringarna ska göra jobbet

• Gilla
KariHa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.