Farstatjej90
T TypRätt skrev:
Kör rörligt men för över avtalet på din fru så att det är hon som får se räkningen, sedan lever du bara som om den inte fanns.
Eller man.

• Gilla
  • Haha
baal och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Eh. Jo. Den kunde varit lägre om inte vi ska förse mellersta och södra Sverige som skulle haft kärnkraft kvar och varit självförsörjande och kunna stötta Danmark, Tyskland och Polen mm.
Jobbar Du i branschen? Eller vem menar Du med "vi" ?

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Jag vet inte om detta hjälper någon... men jag tror inte alla vet att huvudsäkringen delvis styr elkostnaderna, istället för att köpa solceller (vet många som blivit besvikna) så kan man säkra ner och investera i system som slår av och på laster efter behov. Anledningen till att man då kan säkra ner är att systemet ser till att alla lasterna inte är på samtidigt och maxförbrukningen är då inte lika hög.

• Gilla
Emelie88888 och 2 till
  • Laddar…
P
U Uno Mögel skrev:
Bor i zon 3 och har ett ettårsavtal som löper ut straxt och behöver förnyas innan sista augusti. Läser nu om stigande elpriser som en följd av stoppade kärnkraftverk, lite regn och lite blåst m.m. Det skrivs i pressen att vi har att räkna med högre priser framöver.... Jag mår rent av illa av att ställas i den här sitsen att välja mellan pest och kolera. Kostnaderna för elen har blivit en sådan stor del av ens ekonomi att det inte är klokt! Och med dessa överföringsavgifter m.m. som Vattenfall med flera tar ut så blir slutnotan rent ut sagt osmaklig.
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter. Ett riktigt systemfel skulle jag vilja påstå.
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Välj det billigaste och rösta rätt i september 26.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Välj det billigaste och rösta rätt i september 26.
Utveckla gärna!

Jag tycker ju att varken de röda eller blåa levererat i frågan.

• Gilla
DaliMannen och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Börjar bli kännbart nu. All elrelaterade kostnader från både handeln av E.on och nätet Ellevio motsvarar 1,6% av hushållets inkomster.
Tycker du det är kännbart!? Jag tittade just på vad elen kostade för mig under 2024 och det motsvarade drygt 10% av min inkomst som pensionär, dessutom ensamboende. Lägger man till de kraftigt ökade kostnaderna för t.ex. vatten och sophämtning så blir det en dryg årskostnad att bära. Det finns ju en hel del annat också i ett hushåll som kostar och stadigt ökar. Man kan ju undra vart allt är på väg?
Jag anser i alla fall att det är ett förbaskat uselt system vi har i Sverige idag med dessa orättvisa elkostnader baserade på vart man bor.

• Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
K KenNo skrev:
Jag vet inte om detta hjälper någon... men jag tror inte alla vet att huvudsäkringen delvis styr elkostnaderna, istället för att köpa solceller (vet många som blivit besvikna) så kan man säkra ner och investera i system som slår av och på laster efter behov. Anledningen till att man då kan säkra ner är att systemet ser till att alla lasterna inte är på samtidigt och maxförbrukningen är då inte lika hög.
Nytt elavtal syftar väl inte på nätägaren, men visst kan man kanske spara lite på att minska säkringen. Dock är det kanske på väg bort. Åtminstone Ellevio tog bort skillnaden mellan 16A, 20A och 25A när de införde effektavgiften

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Alltså, Ellevio har sina "medeltoppberäkningar" så det kan vara 2,63 eller 3,78 kW på en period. Liksom. Poängen är att denna avgift överstiger förbrukning och nät osv just för mig. Man kan ha sympati för effektgrejen men det märks på räkningen - man kan ev anpassa sig.
Fast fortfarande, om du har ett snitt på 3 kWh per dygn skulle sådana toppar betyda att du har exakt all din förbrukning under en enda timme under dygnet, det låter väldigt orimligt.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Vad har vi att jobba med då?
Årsförbrukning?
Förbrukning vintermånader?
Förbrukning sommarmånader?
Elbil, poolvärmning, frekvent bastubadande eller annan elslukande hobby?
I mitt fall ca. 20.000Kwh/år
Hann inte räkna kW, men kostnaderna för 6 vintermånader stod för ca. 80% av den totala kostnaden
Ingen elbil, ingen pool, ingen bastu och mina hobbys går på bensin 🙂
Som ensamboende inte mycket tvättmaskin eller diskmaskin heller.
Försöker hålla låg värme inomhus vintertid, men det finns gränser för hur långt man kan gå där.
Kort sagt är det inte mycket man kan dra in på. Kan tilläga att huset är välisolerat. Ingen värmepump. Uppvärmning med vattenburen golvvärme och sedan en Rexovent FTX-aggregat.

S Simonstahl skrev:
Vart har du läst att elpriserna kommer stiga?

Fortum erbjöd 86öre kWh i hemskickade förslaget, inte så farligt för 1år fast pris. Nu har jag dock inte gjort något val , för funderar skarpt på rörligt trots att jag förbrukar mycket under vintermånaderna.
Stod bl.a. på DN idag.

U Uno Mögel skrev:
Stod bl.a. på DN idag.
Jag hittade artikeln , men kändes som de behövde något att skriva om. Tror absolut inte vi kommer att se priser som varit tidigare igen.

S Simonstahl skrev:
Jag hittade artikeln , men kändes som de behövde något att skriva om. Tror absolut inte vi kommer att se priser som varit tidigare igen.
Jag har Vattenfall bundet på 1 år och om jag nu ska välja likadant igen så är det dyrare nu.

Attitudeswe
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att slentrianmässigt alltid välja rörligt elpris (eller för den delen rörlig ränta på bolånet) har inte alltid varit en bra affär de senaste åren. Men var och en blir salig på sin tro, eller sin ekonomi.

Problemet för den som har någon slags elbaserad uppvärmning är att årets förbrukningstoppar ganska ofta sammanfaller med årets elpristoppar (och nåt kärnkraftverk som måste akutstängas till råga på allt elände). Då kan det bli svettigt att sitta med rörligt elpris, tyvärr hjälper inte den svetten till att värma huset.
Är 1kr inkl moms och påslag dyrt?

• Diagram över elförbrukning och kostnad 2024 med högsta pris i januari. Förbrukning i kWh per månad och pris i öre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane Fairlane skrev:
Nytt elavtal syftar väl inte på nätägaren, men visst kan man kanske spara lite på att minska säkringen. Dock är det kanske på väg bort. Åtminstone Ellevio tog bort skillnaden mellan 16A, 20A och 25A när de införde effektavgiften
va? detta var nytt för mig... tack för att du gjorde mig uppmärksam på det

Ossian K Olsson
U Uno Mögel skrev:
I mitt fall ca. 20.000Kwh/år
Hann inte räkna kW, men kostnaderna för 6 vintermånader stod för ca. 80% av den totala kostnaden
Ingen elbil, ingen pool, ingen bastu och mina hobbys går på bensin 🙂
Som ensamboende inte mycket tvättmaskin eller diskmaskin heller.
Försöker hålla låg värme inomhus vintertid, men det finns gränser för hur långt man kan gå där.
Kort sagt är det inte mycket man kan dra in på. Kan tilläga att huset är välisolerat. Ingen värmepump. Uppvärmning med vattenburen golvvärme och sedan en Rexovent FTX-aggregat.
Får ändå säga att det låter som du har rätt bra koll och så!

Gällande elpriset så är det ju faktiskt så att nätkostnaden är en stor del. Priset per kWh är tyvärr en rätt liten del i allt.

Med det sagt så är det ingen här som kan sia om priset närmsta åren. 2022 kunde man läsa här i forumet att ”elen aldrig skulle kosta under 2 kr/kWh igen” och allt var rödgrönas fel. Sen fick vi rekordlåga priser igen.

Ta det som känns mest bekvämt. I 95% av fallen är rörligt pris billigast men vissa hade väldigt tur 2022 med att ha gamla fastprisavtal.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.