Välj rörligt eller månadsmedel. De månader då elpriset är lägre än vad bundet hade varit stoppar du in mellanskillnaden på sparkontot och får ränta på dem tills elen är så dyr att du behöver ta ut pengarna igen. Eller investera pengarna på börsen om du föredrar det. Spel som spel.

Investera även i elbesparande åtgärder hemma. Det har du nytta av i många år framåt. Vi sparar fortfarande tusenlappar om året med allt vi gjorde då när elen kostade 5 kr/kWh.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om det är vettigt beror helt på vad denna ”vintersäkring” kostar. Kan tänka mig det är ganska dyrt…
Det beror väl på terminspriserna för el. Förra vintern betalade jag drygt 100 öre/kWh i elområde 3, inkl moms. Har inte kollat om det finns något erbjudande för kommande vinter än.

• Gilla
MliDa
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om det är vettigt beror helt på vad denna ”vintersäkring” kostar. Kan tänka mig det är ganska dyrt…
Blev erbjuden att säkra 6 månader nu för ca 15 öre. Lät nästan för bra så man blir fundersam. Dock är det ett av de stora kända namnen som man alltid kollat med.

Dock var ju elpriset 18öre i snitt i februari när förbrukningen var som högst så.

Känns som när man band huslånet på 10år för 4 år sedan. Kan knappast bli lägre och nedsidan är minimal men uppsidan stor.

• Ledsen
  • Gilla
Emplish och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det beror väl på terminspriserna för el. Förra vintern betalade jag drygt 100 öre/kWh i elområde 3, inkl moms. Har inte kollat om det finns något erbjudande för kommande vinter än.
Terminsprisrrna är vägledande men elbolagen tar mycket större marginal på fasta priser då de måste täcka upp för volymrisken.
Jag rekar spot/rörligt i alla lägen (precis som rörlig ränta lönar det sig alltid över tiden)

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Blev erbjuden att säkra 6 månader nu för ca 15 öre.
Se1 lr Se2 känns ju inte riktigt som att de hör hemma i denna diskussion. Ingen mår väl illa av elräkningen i de prisområdena…?

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Se1 lr Se2 känns ju inte riktigt som att de hör hemma i denna diskussion. Ingen mår väl illa av elräkningen i de prisområdena…?
Eh. Jo. Den kunde varit lägre om inte vi ska förse mellersta och södra Sverige som skulle haft kärnkraft kvar och varit självförsörjande och kunna stötta Danmark, Tyskland och Polen mm.

• Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Man får (vid ett tillfälle) ihop ett snitt på 4 kW och då blir det 4 x 65 kr på en månad. Detta svajar naturligtvis och jag har inte anpassat mig än, men är således en lågförbrukare (ingen grill, bastu, bad, elbil, vedkap..).
Då har du inte ellevio. För de tar 81:25 per ”snittkWh”.

• Gilla
  • Ledsen
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Terminsprisrrna är vägledande men elbolagen tar mycket större marginal på fasta priser då de måste täcka upp för volymrisken.
Jag rekar spot/rörligt i alla lägen (precis som rörlig ränta lönar det sig alltid över tiden)
Att slentrianmässigt alltid välja rörligt elpris (eller för den delen rörlig ränta på bolånet) har inte alltid varit en bra affär de senaste åren. Men var och en blir salig på sin tro, eller sin ekonomi.

Problemet för den som har någon slags elbaserad uppvärmning är att årets förbrukningstoppar ganska ofta sammanfaller med årets elpristoppar (och nåt kärnkraftverk som måste akutstängas till råga på allt elände). Då kan det bli svettigt att sitta med rörligt elpris, tyvärr hjälper inte den svetten till att värma huset.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Frågan är vad som sannolikt blir det bästa valet att göra nu - bundet avtal eller löpande, eller något annat alternativ?
Vad har vi att jobba med då?
Årsförbrukning?
Förbrukning vintermånader?
Förbrukning sommarmånader?
Elbil, poolvärmning, frekvent bastubadande eller annan elslukande hobby?

• Gilla
laguan
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hur får du ihop den förbrukningen?
Om du snittar på 3 kWh per dygn men har toppar på 4kW? Går du flera dygn utan någon förbrukning alls?
Batteri och/eller solceller?
tveksamt tveksamt skrev:
Alltså, Ellevio har sina "medeltoppberäkningar" så det kan vara 2,63 eller 3,78 kW på en period. Liksom. Poängen är att denna avgift överstiger förbrukning och nät osv just för mig. Man kan ha sympati för effektgrejen men det märks på räkningen - man kan ev anpassa sig.

R roli skrev:
Då har du inte ellevio. För de tar 81:25 per ”snittkWh”.
Åhå. Tyckte jag såg något om 65 bagis, men jag tror dig!

H hovapettson skrev:
Åhå. Tyckte jag såg något om 65 bagis, men jag tror dig!
Lägg på moms

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Vart har du läst att elpriserna kommer stiga?

Fortum erbjöd 86öre kWh i hemskickade förslaget, inte så farligt för 1år fast pris. Nu har jag dock inte gjort något val , för funderar skarpt på rörligt trots att jag förbrukar mycket under vintermånaderna.

U Uno Mögel skrev:
Det finns mycket att tycka om elkostnaderna i Sverige och det sjuka med dessa elområden som gör att folk i de norra landsdelarna kan skratta åt sina elräkningar medan vi längre söderut gråter.
Det produceras bra mycket mer el i norr också så ur det perspektivet är det inte så märkligt...

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
L Laurentiusson skrev:
Det produceras bra mycket mer el i norr också så ur det perspektivet är det inte så märkligt...
Samtidigt är det mycket kallare i norr. Eldar du inte med ved så krävs bergvärmepump i norr medan en luftvärmepump på halvfart håller värmen i söder.

Sen kan vi inte ha allt jämställt i landet heller. Vi får lägga mer på transporter för bussen går två gånger på morgonen och två gånger på kvällen istället för 4 gånger i timmen och tunnelbanan ser vi bara på nyheterna.

• Gilla
Jamtstårsa och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.