58 555 läst ·
422 svar
59k läst
422 svar
Dags för nytt elavtal - jag mår illa av detta!
Välj rörligt eller månadsmedel. De månader då elpriset är lägre än vad bundet hade varit stoppar du in mellanskillnaden på sparkontot och får ränta på dem tills elen är så dyr att du behöver ta ut pengarna igen. Eller investera pengarna på börsen om du föredrar det. Spel som spel.
Investera även i elbesparande åtgärder hemma. Det har du nytta av i många år framåt. Vi sparar fortfarande tusenlappar om året med allt vi gjorde då när elen kostade 5 kr/kWh.
Investera även i elbesparande åtgärder hemma. Det har du nytta av i många år framåt. Vi sparar fortfarande tusenlappar om året med allt vi gjorde då när elen kostade 5 kr/kWh.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Blev erbjuden att säkra 6 månader nu för ca 15 öre. Lät nästan för bra så man blir fundersam. Dock är det ett av de stora kända namnen som man alltid kollat med.Z Zodde skrev:
Dock var ju elpriset 18öre i snitt i februari när förbrukningen var som högst så.
Känns som när man band huslånet på 10år för 4 år sedan. Kan knappast bli lägre och nedsidan är minimal men uppsidan stor.
Terminsprisrrna är vägledande men elbolagen tar mycket större marginal på fasta priser då de måste täcka upp för volymrisken.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag rekar spot/rörligt i alla lägen (precis som rörlig ränta lönar det sig alltid över tiden)
Eh. Jo. Den kunde varit lägre om inte vi ska förse mellersta och södra Sverige som skulle haft kärnkraft kvar och varit självförsörjande och kunna stötta Danmark, Tyskland och Polen mm.Z Zodde skrev:
Då har du inte ellevio. För de tar 81:25 per ”snittkWh”.H hovapettson skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Att slentrianmässigt alltid välja rörligt elpris (eller för den delen rörlig ränta på bolånet) har inte alltid varit en bra affär de senaste åren. Men var och en blir salig på sin tro, eller sin ekonomi.Z Zodde skrev:
Problemet för den som har någon slags elbaserad uppvärmning är att årets förbrukningstoppar ganska ofta sammanfaller med årets elpristoppar (och nåt kärnkraftverk som måste akutstängas till råga på allt elände). Då kan det bli svettigt att sitta med rörligt elpris, tyvärr hjälper inte den svetten till att värma huset.
Vad har vi att jobba med då?U Uno Mögel skrev:
Årsförbrukning?
Förbrukning vintermånader?
Förbrukning sommarmånader?
Elbil, poolvärmning, frekvent bastubadande eller annan elslukande hobby?
tveksamt skrev:
tveksamt skrev:
Vart har du läst att elpriserna kommer stiga?
Fortum erbjöd 86öre kWh i hemskickade förslaget, inte så farligt för 1år fast pris. Nu har jag dock inte gjort något val , för funderar skarpt på rörligt trots att jag förbrukar mycket under vintermånaderna.
Fortum erbjöd 86öre kWh i hemskickade förslaget, inte så farligt för 1år fast pris. Nu har jag dock inte gjort något val , för funderar skarpt på rörligt trots att jag förbrukar mycket under vintermånaderna.
Det produceras bra mycket mer el i norr också så ur det perspektivet är det inte så märkligt...U Uno Mögel skrev:
Samtidigt är det mycket kallare i norr. Eldar du inte med ved så krävs bergvärmepump i norr medan en luftvärmepump på halvfart håller värmen i söder.L Laurentiusson skrev:
Sen kan vi inte ha allt jämställt i landet heller. Vi får lägga mer på transporter för bussen går två gånger på morgonen och två gånger på kvällen istället för 4 gånger i timmen och tunnelbanan ser vi bara på nyheterna.