peternicklas
Mats skrev:
Det var 16 stycken som berör OSX. Jag valde medvetet att skriva virus i sin vidare benämning just för att slippa särhantera trojaner/virus osv. Får du in oönskad kod på systemet så får du ju det oavsett i vilken form. Ohyra är ohyra oavsett och de läcker din information precis lika bra.

Flashback ska vi visst nämna men i perspektivet att det just var en tredjepartare som var inkörsporten till systemet.
Det blir som sagt vanligare och vanligare (adobe reader och flashplayer är ju ökända för detta).

Anledningen till att jag kallar det fakta är att jag har sprungit på ohyra på OSX ett par gånger om nu i en bekantskapskrets på ca 10 macar. Numer är de patchade och har AV laddat
Är ju bara att söka på Internet, t.o.m. Apple själv har sagt att tiden för inget virus i Apples produkter är över. De kan bli drabbade precis på samma sätt som en PC. Att det inte har funnits virus till Apple tidigare var ju att deras försäljing har varit obetydlig fram till för några år sedan.

peternicklas
f91jsw skrev:
Det är svårt att speca, precis på samma sätt som det är svårt att speca vad som skiljer en BMW från en Daewoo med motsvarande pappersspecar, eller vad som skiljer ett verktyg från Festool från en Cotech med samma märkeffekt. Ändå är det uppenbart när man väl använder det. Det är känslan av soliditet, pekplattan som har exakt rätt placering, rätt känslighet och rätt storlek, tangentbord som tillåter att man skriver lite snabbare och lite säkrare, magsafekontakten, + en mängd små liknande detaljer.

Min laptop är mitt verktyg som jag använder många timmar om dagen. Därför ser jag ingen anledning att ha en Cotech när jag kan få en Festool.
Arbetar själv med dator c:a 10 timmar/dag. Även jag föredrar Festool men aldrig att jag jämför en Apple mot en Festool eller mot en PC för den delen, Apple förlorar i alla avseende.

peternicklas skrev:
Arbetar själv med dator c:a 10 timmar/dag. Även jag föredrar Festool men aldrig att jag jämför en Apple mot en Festool eller mot en PC för den delen, Apple förlorar i alla avseende.
Hur många timmar har du jobbat med Macbook? Det är en tröskel på några dagars arbete innan man kommer över förvirringen med att det är annorlunda mot en standard-PC. Sen tittar man aldrig tillbaka. Jag tror ärligt att det inte finns någon som gett Macbook en chans som inte tycker den är överlägsen det mesta inom Windowslaptop.

peternicklas
f91jsw skrev:
Hur många timmar har du jobbat med Macbook? Det är en tröskel på några dagars arbete innan man kommer över förvirringen med att det är annorlunda mot en standard-PC. Sen tittar man aldrig tillbaka. Jag tror ärligt att det inte finns någon som gett Macbook en chans som inte tycker den är överlägsen det mesta inom Windowslaptop.
Tillräckligt länge för att avstå. Program jag använder går inte i Mac.

Mats skrev:
...Anledningen till att jag kallar det fakta är att jag har sprungit på ohyra på OSX ett par gånger om nu i en bekantskapskrets på ca 10 macar. Numer är de patchade och har AV laddat
OK. Det är ungefär 0,1 promille i antal Mac:ar mot de vi jobbar med. Vad håller dina bekanta på med egentligen? Har aldrig hur mycket jag än kämpat lyckats få se någon skadlig kod på OS X-tiden. Ingen har lyckats visa annat än proof-of-concept.

Nja...jag sover lugnt vidare precis som de senaste 11 åren. :)

peternicklas skrev:
Tillräckligt länge för att avstå. Program jag använder går inte i Mac.
Det är ju ett OK argument, men det har inte med ergonomin att göra. Själv skulle jag överväga att köpa Macbook och installera Windows om jag var tvungen att köra Windows, men det är inte helt klockrent eftersom tangentbordet skiljer lite. Jag jobbar med utveckling av inbyggda system mot en plattform som är hårt knuten till Windows, men jag kör ändå hellre Mac som laptop för vanliga kontorsuppgifter som Office, web och mejl. Inget problem att köra olika system parallellt.

peternicklas skrev:
Är ju bara att söka på Internet, t.o.m. Apple själv har sagt att tiden för inget virus i Apples produkter är över. De kan bli drabbade precis på samma sätt som en PC. Att det inte har funnits virus till Apple tidigare var ju att deras försäljing har varit obetydlig fram till för några år sedan.
Som sagt; sprid inte osanningar., Det finns fortfarande noll virus till OS X och iOS. Virusspridning har bara med den tekniska plattformen att göra. Det har inget med marknadsandelar att göra.

Apple har ändrat formuleringen för att normala människor inte ser skillnad på en Mac och en HP med OS X resp. Windows. En PC med ett operativsystem och programvara. Kör man Windows i en Mac är man hyfsat rökt utan antivirus. Alltså kan en Mac får virus. Windows-virus.
Trojaner är en helt annan grej som kanske inte ens baseras på tekniska inbrott.

peternicklas
Johan Gunverth skrev:
Som sagt; sprid inte osanningar., Det finns fortfarande noll virus till OS X och iOS. Virusspridning har bara med den tekniska plattformen att göra. Det har inget med marknadsandelar att göra.

Apple har ändrat formuleringen för att normala människor inte ser skillnad på en Mac och en HP med OS X resp. Windows. En PC med ett operativsystem och programvara. Kör man Windows i en Mac är man hyfsat rökt utan antivirus. Alltså kan en Mac får virus. Windows-virus.
Trojaner är en helt annan grej som kanske inte ens baseras på tekniska inbrott.
Apple tycks ha en annan uppfattning.
http://www.idg.se/2.1085/1.455978/apple-backar-kring-virus-i-os-x
http://www.idg.se/2.1085/1.437860/myten-om-den-sakra-macen

Johan Gunverth skrev:
Jag kan rätt lite om virus på OSX/windows, men att det inte skulle ha någonting med marknadsandelar är ren bullshit. De som programmerar virus vill självklart ha så stor spridning/effekt som möjligt, och då lär man ju i första hand satsa på den största platformen.

• Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Fel saker bevisligen :)

Spridning har med plattfomen att göra men även till viss del marknadsandel. Finns det ingen att sprida till så är det ju svårt med spridning. Vad som däremot är marknadskänsligt är utvecklingen av virus. Målet är ju att sprida ohyra och har man då en plattform som bara har 1% av marknaden så är det ju relativt mycket jobb för lite resultat. Det är ju betydligt bättre chans till stor sridning om man siktar på 90% andelen.

Gör man en strikt tolkning av virus så håller jag med Johan men ser man ohyra som ohyra, dvs mer konsumentinriktat så visar ju tyvärr flashback med flera att OSX är lika sårbart för tredjepartshål som Windows.

OS X har väl snarare 10% av marknaden. Vi har fem OS X maskiner och aldrig haft ett problem med virus. Windows ska vi bara inte tala om..

Vad jag verkligen hatar med Windows är man skall behöva ett fett och dyrt AV program som slöar ner den snabba, nya maskinen. Snacka om extra skatt både på prestanda och ägande. Lösningen har till slut blivit att köra gratis AV program på Windowsburkarna, men då får man å andra sidan vad man betalar för.

Numera kör jag ofta Windows i virtuella maskiner helt utan antivirus. Blir det problem så slår jag ihjäl maskinen.

peternicklas
mycke_nu skrev:
OS X har väl snarare 10% av marknaden. Vi har fem OS X maskiner och aldrig haft ett problem med virus. Windows ska vi bara inte tala om..

Vad jag verkligen hatar med Windows är man skall behöva ett fett och dyrt AV program som slöar ner den snabba, nya maskinen. Snacka om extra skatt både på prestanda och ägande. Lösningen har till slut blivit att köra gratis AV program på Windowsburkarna, men då får man å andra sidan vad man betalar för.

Numera kör jag ofta Windows i virtuella maskiner helt utan antivirus. Blir det problem så slår jag ihjäl maskinen.
Microsoft har sitt egna gratis program som fungerar bra.

Microsoft Security Essentials kombinerat med Malwarebytes så är du skyddad. Kostar inte många kronor och märks inte på kraften.

peternicklas
mycke_nu skrev:

Det var längesedan jag hade virus på mina PC.

pjkw skrev:
Jag kan rätt lite om virus på OSX/windows, men att det inte skulle ha någonting med marknadsandelar är ren bullshit. De som programmerar virus vill självklart ha så stor spridning/effekt som möjligt, och då lär man ju i första hand satsa på den största platformen.
Så att de rent teknisk inte KAN göra ett virus, hindrar dem inte från att ändå stånga sig blodiga. Inte så konstigt då att inget händer med den slutledningsförmågan. :D Lågt hängande frukt är tekniska möjligheter, inte marknadsandelar.

peternicklas skrev:
Apple tycks ha en annan uppfattning.
[länk]
[länk]
IDG: vår notarius publicus i etern. Själv har jag förstahandsinformation från Apple.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.