hehe. Ok, det var inte meningen att framstå som farfar här, va. Om man säger så :-)

Klart jag vill ha en skaplig burk som håller i några år. Men det är inte en spel- eller filmdator jag är ute efter.

Vi har modifierat en 80cm bred Ikea Billy till datorbord. Mittenhyllan som är fast har begåvats med ett extra djupt hyllplan som är 50cm djup. Först funderade jag på en 17"-laptop men jag tror den skulle bli för stor i bokhyllan så nu gick jag ner till 15,6" istället.

Jag tycker att du skall fundera på att köpa en platta istället. Jag kör allt det du pratar om på plattan. Har en iPad men android platta fungerar säkert lika bra. Barnen kan även spela lite spel. Perfekt att ta med sig på resan. Om man väljer en iPad tycker jag en appletv är ett roligt tillbehör så man slipper kablar om man t.ex. vill streama svtplay till tvn.

Bild på härligheten....

ImageUploadedByByggahus.se1379270006.298719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

peternicklas
Ta en titt på ASUS och lägg någon krona till för en SSD.

Mja. I beg to differ.... Det måste vara ett ordentligt tangentbord, det är ett skall-krav här i upphandlingen :-)

Har en Nexus 7 och det är inget vidare tycker jag. För liten skärm och hopplös att skriva mer än två tecken på. iPad tror jag är ännu jävligare eftersom Apples tangentbord är "inte-min-smak" för att undvika användande av svordomar...

Så en laptop får det allt bli.

Du har ju en fin arbetsplats. Varför nöja sig med en liten skärm och ett bärbart tangentbord?

Till att börja med - ställ dit en ordentlig skärm och ett vanligt tangentbord. Du får en 24" skärm med full HD-upplösning (1920x1080) för under 2000:- idag - det är en otrolig skillnad att jobba med en stor skärm motför en liten laptop-skärm.

När det gäller själva datorn är det två saker som är viktiga - den ska ha SSD-disk och inte en atom-processor eller liknande långsam low-power-processor . Intel Core i5 eller i3 går bra.

Kanske en surfplatta komplett med ett laddställ som är kopplat till skärm och tangentbord är en bra idé? Annars funkar en dockningsbar bärbar dator bra också.

Redigerat:
När det gäller bärbar dator så skulle jag undvika Packard Bell och en del enklare modeller av de andra märkena.
I5 är helt OK, gällande HD-upplösning så blir allt ganska smått om man har en 15,6" skärm. Men om man kikar mycket på film så kan jag förstå att en del vill ha det. Men jag skulle hellre välja 8GB ram än HD upplösning.

lång tråd, men som många andra säger kolla på asus ux31(32). Riktigt fin laptop i klassisk bemärkelse. Själv kör jag lenova ideapad 13 hemma som mer är en hybrid (surfplatta och laptop). Barnen tycker den är skoj och vi har ingen annan surfplatta. På jobbet har jag en powerbook.

Själv har jag en Samsung ARM Chromebook med Googles egna operativsystem, ChromeOS på. Är supernöjd! Det enda jag saknar är SketchUp.

+ Billig. 3000kr ny. (Jag köpte min från England innan de hade kommit till Sverige. Betalade 2200kr inkl frakt.)
+ SSD
+ Knäpptyst. Inga fläktar, ingen snurrande hårddisk
+ Lätt. 1,1kg
+ Startar snabbt. Ca 10 sekunder för en cold-boot. 2 sekunder från viloläge.
+ Bra batteritid, över sex timmar.
+ Laddar snabbt. Har ingen exakt siffra, men det känns som att batteriet går från tomt till fulladdat på ca två timmar.

- Lite lite ram (2GB). Med för många flikar öppna (mer än 20) blir det lite segt.
- Lite långsam. Det tar en liten stund att öppna och redigera stora bilder från digitalkameran.
- Krångligt att skriva ut

http://www.google.se/intl/sv/chrome/devices/samsung-chromebook.html
http://www.elgiganten.se/cms/s-Xc6sGQVuEtwAAAE91KR4LsrC/google-chromebook

tlundberg skrev:
Själv har jag en Samsung ARM Chromebook med Googles egna operativsystem, ChromeOS på. Är supernöjd! Det enda jag saknar är SketchUp.

+ Billig. 3000kr ny. (Jag köpte min från England innan de hade kommit till Sverige. Betalade 2200kr inkl frakt.)
+ SSD
+ Knäpptyst. Inga fläktar, ingen snurrande hårddisk
+ Lätt. 1,1kg
+ Startar snabbt. Ca 10 sekunder för en cold-boot. 2 sekunder från viloläge.
+ Bra batteritid, över sex timmar.
+ Laddar snabbt. Har ingen exakt siffra, men det känns som att batteriet går från tomt till fulladdat på ca två timmar.

- Lite lite ram (2GB). Med för många flikar öppna (mer än 20) blir det lite segt.
- Lite långsam. Det tar en liten stund att öppna och redigera stora bilder från digitalkameran.
- Krångligt att skriva ut

[länk]
[länk]
Chromebook verkar bra om man inte behöver köra just Sketchup, Skype eller Android-appar men det kanske man kan göra på andra enheter.

Android-appar är ju i och för sig svårt (men så klart inte omöjligt) att köra på de flesta laptops.
Nu använder jag inte Skype, men det känns som att det skulle vara ganska enkelt att ersätta med Google Hangouts.

Men Sketchup är ju som sagt ett problem. Finns några web-baserade 3d-rit-verktyg, men jag har inte hittat något än som fallit mig i smaken :(

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.