Jag tycker inte inbyggt 3G är viktigt numera, när man kan ha mobiltelefonen som en WLAN-hotspot. Dessutom har man möjlighet att placera telefonen i ett fönster för att förbättra täckning/hastighet.

Vill man använda 3G direkt i datorn behövs ett extra abonnemang med SIM-kort och månadskostnad.

Hotspotfunktionen i telefonen drar mycket ström, men man kan ju koppla den till en laddare eller till datorn med en USB-kabel.

Marlen och jag bytte från Dell Latitude till MacBook Pro 15,4 tums för 1,5 år sedan och vi vill inte byta tillbaka. MacBook Pron har inte bara högre kvalitet än Dell Latitude utan också bättre bild samt är tystare och snyggare.

Vi har haft ett otal laptops under åren och de som har varit bäst är IBM/Lenovo och givetvis MacBook.

Problemet (för plånboken) är att Mac är totalt överlägset. I princip har vi migrerat från ca tio PC burkar till två, och från noll till fem Macar på mindre än fyra år.

Nu har vi två MP Pro och två MB Air och dom har varit fantastiska trots mycket hård användning av tonåringar och inte minst mej själv. Dessutom har vi en iMac, bättre desktop finns inte.

Det som tar livet av laptops är att dom är mobila, dvs dom sitter inte stilla på ett skrivbord hela sitt liv utan lyfts, tappas, böjs, och bänds. Där är MacBooks robusta aluminiumchassie en enorm fördel.

Idag skulle jag personligen absolut köpa den nya MBP med retina display och SSD. Den kommer att vara modern under många, många år framöver.

Beträffande program så hade jag samma betänkligheter. I praktiken är det dock inget problem, praktiskt taget allt finns för MAC / OSX.

För den handfull gamla program som man trots allt måste köra under Windows finns det tre bra lösningar;

1. Bootcamp
Dela disken i två partitioner och installera Windows på den ena. Ingen billig lösning just nu eftersom stora SSD diskar är dyra. Jag vill gärna ha 250 GB för vardera partion om det skall gå att göra vettiga saker.

2. Virtualbox
Gratis, mycket bra, virtualiseringsprogram (det finns andra) som gör att man kan installera Windows under OS X. Detta är min favoritlösning för lättare Windows applikationer.

3. Remote Desktop
Kör Windowsprogrammen på någon PC och anslut till denna via Microsofts Remote Desktop för OS X. Ingår i Office 2011 för Mac, men kan även laddas ner gratis från MS. Vi kör bokföringen på detta vis, mycket smidigt.

peternicklas
Själv så tar jag inte i apple ens med tång. Kan inte heller förstå att man som apple användare tvunget måste installera Windows och använda detta nu om MAc OS är så väldigt bra. I övrigt skiljer det inte något speciellt på komponenterna mellan PC och MAC bara OS(där många väljer Windows i stället) samt att MAC är mycket dyrare.

Som sagt, det finns en del (legacy) program som inte finns för OS X.

Jag kör bokföringen, Eldim (här från byggahus), och Frontpage 2003 under Windows. Hade jag inte haft en gratiskopia av Windows så hade jag förmodligen levt nöjd utan eller kört dessa på någon gammal maskin.

DYRT är det dock, ingen tvekan om det.

Är nog påväg o ta samma resa som Mycke_nu, allt fler Apple produkter börjar komma innanför tröskeln efter att varit totalt bojkottade sedan urminnes tider, typ Apple II.

Högst troligt blir nästa apparat en MacBookPro som jag förstår har Retinaskärm på alla nya modeller.

Visst kan dom vid första anblicken verka dyra men synar man närmare vad man får för pengarna så blir prisskillnaden liten jämfört med vanliga Windowsmaskiner. Många jämför ju den billigaste Acer/HP etc med den billigaste Macen och då är det ju en väldigt stor prisskillnad om man är ute efter billigast möjliga dator.

Man måste också skilja på Apples HW och SW.
Hårdvaran är bra samt fullt windowskompatibel så vill man så kan man köra enbart Windows, linux, bsd osv på sin macbook ( och ja det förekommer).

Vill man upp i samma kvalitet på HW så är det HP och Lenovos proffsserier som gäller enligt mig. De billigare serierna tål som sagt inte stryk på samma sätt.

Mitt personliga rekord var en stackars thinkpad jag fick in för reparation. Det var en amerikans gäst till min kund som klev ut från hotellet i skor med lädersulor.
Han var ju från texas så det var ju normalt för honom men inte helt optimerat för norlänsk vinter. Han halkar ju rejält och reflexmässigt fäktar han till med armarna för att balansera sig.
Synd bara att han hadde sin Thinkpad där så den fick sig en hygglig flygtur över en parkerad lastbil och ner i backen på andra sidan.

Cd/dvd spelaren var bortom all räddning och jag fick plocka isär och ihop den igen för att få igång den men den gick efter den smällen.
Vart en snabb kopia på disken till en ny maskin.

Ni som tänker köpa nya MBP. Tänk på att allt är fabriksmonterat på de nya och går inte att byta/uppgradera.

Frun fick en MBP och jag kör PC. Kommer aldrig att byta till Mac så länge de bara är ett blankt hölje som blir buckligt och repigt. Retina skärmar i all ära, men när skall de ex komma med en FullHD 13" MBP?

• Gilla
peternicklas
  • Laddar…
peternicklas
Goteborg skrev:
De är rätt roligt med Apple vs pc. Ungefär som med märken på verktyg och maskiner, det skapar krig :) Tänkte bifoga en länk som kan få diskussionen att ta fart igen.

[länk]
På Sweclocker och andra forum kan det bli riktigt heta "krig". För min egen del är saken klar sedan länge. ALDRIG ett halvätet äpple på mitt skrivbord.Bygger alltid mina stationära PC själv och kommer att fortsätta med detta. Bärbart blir det DELL eller ASUS så länge då är så bra som de är. Det som egentligen skiljer mellan de båda är OS. Delarna som ingår köps in från andra. Är bara ett fåtal som t.ex. gör LED/LCD skärmar. Samsung är väl rätt stora på detta finns några till.

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Goteborg skrev:
...

[länk]
Jo, den är ju en gammal klassiker. Värre är det med de moderna myterna om inlåsning, patenttrolleri och virusutbrott. Andra halvlek i mytbildningsoffensiven skulle man kunna säga. :D
Som motpol är det dock roligt att se vad som händer inom skola och förvaltning. Helt plötsligt har man tusentals förespråkare för Apples produkter från ingenstans och det har satt oerhörd press på "de motsträviga" och omfördelat resurser.

För min egen (extremt partiska) del har jag ingen förståelse för varför man väljer annat än Mac i hemmet idag.

Inlåsning är en myt på Intel maskinerna.
Virus i sin vidare definition är idag ingen myt alls utan ett rent om än tråkigt fakta. Ser man tex till F-secures lista över senast upptäckt ohyra så börjar det bl vanligare och vanligare med OSX där
http://www.f-secure.com/en/web/labs_global/threats/descriptions

Med andra ord är det dags för AV och patchhantering även på den plattformen. Troligen blir den stora utmaningen samma som för windows. Dvs att få tredjepartarna att fixa sina problem (adobe är en stor syndare på den sidan)

Mats skrev:
...
Virus i sin vidare definition är idag ingen myt alls utan ett rent om än tråkigt fakta. Ser man tex till F-secures lista över senast upptäckt ohyra så börjar det bl vanligare och vanligare med OSX där
[länk]

Med andra ord är det dags för AV och patchhantering även på den plattformen. Troligen blir den stora utmaningen samma som för windows. Dvs att få tredjepartarna att fixa sina problem (adobe är en stor syndare på den sidan)
Ööh...

- noll (0!) virus för OS X i den listan (som vanligt)
- mestadels Win32
- några extremt ovanliga gamla trojaner som har tätats innan de existerade på riktigt.

Säg nu inte "Flashback!", för den har ingen sett röken av trots att antivirusföretagen hävdade att det fanns hundratusentals smittade. Det var ännu ett proof-of-concept.
Men du har rätt i att virusmakarna går över till att trixa sig in i folks information på annat sett än genom tekniska lösningar. Trojaner är det nya svarta.

Detta precis det jag menar med mytbildning och som skämmer ut förståsigpåare när de behöver lägga pappren på borden. Jag jobbar med detta dagligen bland företag, skola och förvaltning.

Tack igen för all input! :-)

Ja det är delade meningar om Apple och pc som vanligt. Jag tror inte jag får en Apple med den budget jag har satt så jag tittar vidare på pc.

Har tittat närmare på SSD, det var nytt för mig :-) de flesta alternativ jag tittat på har en mindre ssd för OS och en större hdd. Känns som att ssd kan vara mer avgörande än processor och ram. Tittade på en Dell med 120gb ssd och ingen hdd. Visst litet utrymme men man kan ju alltid använda en extern disk om så behövs. Dell Latitude E5520 15,6" 8GB/128GB SSD. Lite drygt 8tkr +moms.
Vad säger ni som har koll om denna?

En liten reflektion betr Apple o Windows, när jag tänker efter så känner jag ingen som någonsin bytt från Mac till PC. Det verkar som om har man tagit steget till Mac så stannar man där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.